Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-06, 00:00
  #1
Medlem
Tja, äter nästan alltid färdigmat, typ findus och familjen dafgård, får alltid höra att det ska vara onyttigt. Tillexempel så åt jag härom dan nån kyckling med ris och brocolli, det borde väl vara helt okej? förstår ju annars att panpizza tex blir ohälsosamt i längden.
Citera
2016-10-06, 00:26
  #2
Avstängd
Sebbe.Laxxs avatar
Egentligen inte om du är nöjd med din vikt och välmående. Skulle säga att det inte är sämre än vad de allra flesta äter och håller du dig till kyckling och broccoli är det även bra näringssammansättning.
Citera
2016-10-06, 00:54
  #3
Medlem
helfabrikat, fryst och sedan mikrovågsugnen på det. Gift att gödlsa med.
Citera
2016-10-06, 02:01
  #4
Moderator
Allaballawallas avatar
Matlagning och metoder --> Färdigmat och halvfabrikat
/Moderator
Citera
2016-10-06, 02:43
  #5
Medlem
Hax.Pains avatar
Den stora frågan är väl, hur känner du dig som person när du inte kan ordna din egen överlevnad?
Citera
2016-10-06, 06:21
  #6
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobaz
helfabrikat, fryst och sedan mikrovågsugnen på det. Gift att gödlsa med.
Inget av detta gör det unik för färdigrätter.

Vad är nyttigt måste man fråga.
Om man inte gillar E-ämnen och saltad och sockrad mat.
Så är kanske man kan kalla det onyttigt.

Men baserar man inte hela sitt intag av mat till dessa färdigrätter, så är det inte mycket att fundera på egentligen.
Citera
2016-10-06, 10:02
  #7
Medlem
Nu vet jag inte exakt vilken färdigrätt du syftar på, men eftersom du nämnder Findus och kyckling/ris/broccoli tar jag denna som exempel.

Findus Kycklingfilé Curry

"Ingredienser:
RIS 35 %: Kokt ris. SÅS 29 %: Skummjölk, äpplen, grädde, lök, rotselleri, morötter, stärkelse, rapsolja, salt, kryddor (bl a curry med bockhornsklöver, cayennepeppar), kryddextrakt och solrosolja. KYCKLING 13 %: Kycklingfilé*, druvsocker, rismjöl, salt och palmolja.
GRÖNSAKER 23 %: Morötter och broccoli .

I rätten ingår 13 % stekt kycklingfilé, 12 % morötter och 11 % broccoli. En portion (390 g) ger dig 119 g grönsaker, rotfrukter och frukt.

*KYCKLING: Uppfött och slaktat i Thailand."


Det ser rätt okej ut även om jag personligen tycker att druvsocker inte bör ingå i en maträtt, samt att det finns bättre alternativ till palmolja. Tillsatt stärkelse och kryddextrak känns också onödigt.

Om du själv hade tillagat ris, kycklingfilé, morötter och broccoli hade du fått 100 % "riktig mat" och bra mycket mer än "13 % kyckling". Väljer du dessutom närodlade grönsaker så innehåller de mer näring än grönsaker som transporteras från fjärran land. (Grönsaker förlorar näring med tiden).

The Harvard Medical School Center for Health and the Global Environment notes that food transported long distances is not likely to be as nutritious as food grown and consumed locally.

Med det sagt... rätten ser helt okej ut och är ju bra mycket nyttigare än att till exempel moffa i sig en påse chips som sköljs ner med läsk.
Citera
2016-10-06, 20:29
  #8
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
Tja, äter nästan alltid färdigmat, typ findus och familjen dafgård, får alltid höra att det ska vara onyttigt. Tillexempel så åt jag härom dan nån kyckling med ris och brocolli, det borde väl vara helt okej? förstår ju annars att panpizza tex blir ohälsosamt i längden.

Vad jag har hört och läst genom åren utan att för den sakens skull kunna ge en egentlig källa, är att färdigmat (och utemat i många fall) gärna innehåller onödigt socker, ofta mycket salt och sedan gärna några E-ämnen på det. Problemet är väl att detta ligger i sakens natur. Produkterna måste smaka gott, så att du väljer att köpa dem igen istället för att välja konkurrenten, vilket gör att tillsatserna som ju är där för smakens skull gör att hälsofaktorn kanske får stryka på foten.

Om du oroar dig för din hälsa så lär dig laga mat från grunden. Jag levde som du tills jag var 30, sedan fick det fan vara nog. Egenkomponerat smakade fan för det mesta i början men med tiden blev det bättre. Nu äter jag väldigt sällan ute och ännu mer sällan färdigmat. Jag kan fan bättre själv!

Att ens uteslutande leva på färdigmat tror jag inte är vådligt dock eftersom jag i så fall inte skulle ha suttit här nu. Dock är det förbannat trist.
Citera
2016-10-07, 18:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Vad jag har hört och läst genom åren utan att för den sakens skull kunna ge en egentlig källa, är att färdigmat (och utemat i många fall) gärna innehåller onödigt socker, ofta mycket salt och sedan gärna några E-ämnen på det. Problemet är väl att detta ligger i sakens natur. Produkterna måste smaka gott, så att du väljer att köpa dem igen istället för att välja konkurrenten, vilket gör att tillsatserna som ju är där för smakens skull gör att hälsofaktorn kanske får stryka på foten.

Om du oroar dig för din hälsa så lär dig laga mat från grunden. Jag levde som du tills jag var 30, sedan fick det fan vara nog. Egenkomponerat smakade fan för det mesta i början men med tiden blev det bättre. Nu äter jag väldigt sällan ute och ännu mer sällan färdigmat. Jag kan fan bättre själv!

Att ens uteslutande leva på färdigmat tror jag inte är vådligt dock eftersom jag i så fall inte skulle ha suttit här nu. Dock är det förbannat trist.
Tack för bra svar, att kycklingen i findus rätter kmr från Thailand tkr jag inte låter så mysigt just för att jag fått för mig att dem har fler och eller värre tillsatser i maten o dessutom vet man inte hur kycklingen har det dära. Ji jag "lagar" typ hamburgare dä och då, annars är de färdigrätter o utemat hehe, lagar kanske riktig mat i snitt 1 gång varannan vecka, måste bli bättre.
Citera
2016-10-07, 18:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldForest
Nu vet jag inte exakt vilken färdigrätt du syftar på, men eftersom du nämnder Findus och kyckling/ris/broccoli tar jag denna som exempel.

Findus Kycklingfilé Curry

"Ingredienser:
RIS 35 %: Kokt ris. SÅS 29 %: Skummjölk, äpplen, grädde, lök, rotselleri, morötter, stärkelse, rapsolja, salt, kryddor (bl a curry med bockhornsklöver, cayennepeppar), kryddextrakt och solrosolja. KYCKLING 13 %: Kycklingfilé*, druvsocker, rismjöl, salt och palmolja.
GRÖNSAKER 23 %: Morötter och broccoli .

I rätten ingår 13 % stekt kycklingfilé, 12 % morötter och 11 % broccoli. En portion (390 g) ger dig 119 g grönsaker, rotfrukter och frukt.

*KYCKLING: Uppfött och slaktat i Thailand."


Det ser rätt okej ut även om jag personligen tycker att druvsocker inte bör ingå i en maträtt, samt att det finns bättre alternativ till palmolja. Tillsatt stärkelse och kryddextrak känns också onödigt.

Om du själv hade tillagat ris, kycklingfilé, morötter och broccoli hade du fått 100 % "riktig mat" och bra mycket mer än "13 % kyckling". Väljer du dessutom närodlade grönsaker så innehåller de mer näring än grönsaker som transporteras från fjärran land. (Grönsaker förlorar näring med tiden).

The Harvard Medical School Center for Health and the Global Environment notes that food transported long distances is not likely to be as nutritious as food grown and consumed locally.

Med det sagt... rätten ser helt okej ut och är ju bra mycket nyttigare än att till exempel moffa i sig en påse chips som sköljs ner med läsk.
var tänkt att citera dog också hära ovan, tack för bra svar!
Citera
2016-12-07, 19:56
  #11
Medlem
Jag har under en kortare period ätit mestadels findus färdigrätter. Det som hände efter ett tag var att min mage började göra konstiga ljud och det gjorde lite ont efter att jag åt färdigmaten. Detta är enligt mig ett bevis på att färdigmat som är mikrad inte kan användas som ersättning för vanlig mat. Alltså är färdigmat enligt mig nog onyttig.
Citera
2016-12-07, 20:22
  #12
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobaz
helfabrikat, fryst och sedan mikrovågsugnen på det. Gift att gödlsa med.
Giftig blir det inte, det är väl snarare så att man tappar en del näringsvärden på all raffinering. Det är nog inte så mycket vitaminer och fibrer kvar i eventuella grönsaker till slut.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback