Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-05, 23:42
  #1
Medlem
Har aldrig varit arbetslös under mina 20 år i arbetslivet, så jag behöver lite hjälp.
Ska försöka fatta mig kort
Lämnade i Februari en fast anställning sen 13 år tillbaka för att påbörja ett nytt jobb det nya jobbet blev inte så långvarigt efter jag jobbat en månad bestämde sig ägaren för att lägga ner hela skitet nu till årsskiftet. Jag började söka nytt jobb omgående för att slippa bli arbetslös, hittade ett nytt som jag började jobba på för snart 2 månader sedan. Ett riktigt jävla bottennapp!.. Har aldrigt mått så dåligt psykiskt av ett jobb. Ensam anställd med en chef som är djävulen själv. Har efter mycket funderande bestämmt mig för att säga upp mig. Nu kommer min fråga. Vet att jag behöver arbetsgivarintyg för dom senaste 12 månaderna. Vilket för min del då innebär 3 st intyg. Kan man få ut dom intygen i efterhand från sina gammla arbetsgivare? Eller hur gör man?
Citera
2016-10-06, 00:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilleman37
Kan man få ut dom intygen i efterhand från sina gammla arbetsgivare?

Just så gör du. Arbetsgivaren är skyldig att ge dig ett intyg om du begär det. Jag skriver själv ett antal intyg varje år då vi har säsongsanställda.
Citera
2016-10-06, 00:57
  #3
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilleman37
Har aldrig varit arbetslös under mina 20 år i arbetslivet, så jag behöver lite hjälp.
Ska försöka fatta mig kort
Lämnade i Februari en fast anställning sen 13 år tillbaka för att påbörja ett nytt jobb det nya jobbet blev inte så långvarigt efter jag jobbat en månad bestämde sig ägaren för att lägga ner hela skitet nu till årsskiftet. Jag började söka nytt jobb omgående för att slippa bli arbetslös, hittade ett nytt som jag började jobba på för snart 2 månader sedan. Ett riktigt jävla bottennapp!.. Har aldrigt mått så dåligt psykiskt av ett jobb. Ensam anställd med en chef som är djävulen själv. Har efter mycket funderande bestämmt mig för att säga upp mig. Nu kommer min fråga. Vet att jag behöver arbetsgivarintyg för dom senaste 12 månaderna. Vilket för min del då innebär 3 st intyg. Kan man få ut dom intygen i efterhand från sina gammla arbetsgivare? Eller hur gör man?
Begär 2 eller 3 exemplar, eftersom 1 ska skickas till a-kassan. Bra att ha egna kvar.
Citera
2016-10-06, 00:57
  #4
Medlem
Så om jag kontaktar en arbetsgivare jag hade för 6 månader sedan, så är dom skyldiga att ge mig ett arbetsgivar intyg?, hur långt efter avslutad anställning kan man begära ett?
Citera
2016-10-06, 00:59
  #5
Avstängd
Ja klart du kan begära i efterhand inga problem
Citera
2017-12-12, 16:54
  #6
Medlem
maxorrs avatar
En fundering ang arbetsgivare intyg. Låt säga att jag har timlön som är uträknad till en månadslön i ett anställnings avtal genom att multiplicera det med 174 timmar på heltid 40tim/vecka till en månad.

Jag har tex jobbat många timmar över den tiden (heltid) både som (timlön och, eller bara projektjobb-lön). Defintionen för mig ang projektlön är en fast lön eller betalning när jobbet är utfört som kan ta vilken tid som helst

Räcker det att projektlönen omvandlas och skrivs som övertidstimmar?
Eller måste eller är det nödvändigt att det kompletteras i "komplettering till arbetsgivare intyg"
Vad är mest fördelaktigt för arbetsgivare inkl arbetstagare om det vid nåt tillfälle behövs redovisas för myndighet eller bokföring?

Utgå ifrån ett sådant här arbetsgivareintyg

https://www.byggnads.se/siteassets/b...givarintyg.pdf
__________________
Senast redigerad av maxorr 2017-12-12 kl. 17:01.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback