Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-05, 20:55
  #1
Medlem
AlanBStards avatar
Vilka siter är det som gäller numera för att söka IT-jobb (programutveckling i mitt fall) i Sverige, Danmark resp Norge?

Jag har förstås först kollat "Hur hittar jag jobb? (guider/länksamling)"-tråden. Länkarna där är från 2011, så det kan ju tänkas att det har dykt upp någon ny site som dominerar inom facket.
Citera
2016-10-05, 21:16
  #2
Medlem
Prodelins avatar
Arbetsförmedlingen.se
Citera
2016-10-05, 21:18
  #3
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Vilka siter är det som gäller numera för att söka IT-jobb (programutveckling i mitt fall) i Sverige, Danmark resp Norge?

Jag har förstås först kollat "Hur hittar jag jobb? (guider/länksamling)"-tråden. Länkarna där är från 2011, så det kan ju tänkas att det har dykt upp någon ny site som dominerar inom facket.
Vad är det för jobb du menar då?

Är det konsultuppdrag du är ute efter, eller är det anställning nånstans du menar?

I det första fallet rekommenderar jag dig resrc, i det andra fallet är iaf en bra början att regga en profil på Linkedin. Just det upplevde iaf jag som en otippad guldgruva.
Citera
2016-10-05, 21:26
  #4
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Vad är det för jobb du menar då?

Är det konsultuppdrag du är ute efter, eller är det anställning nånstans du menar?

I det första fallet rekommenderar jag dig resrc, i det andra fallet är iaf en bra början att regga en profil på Linkedin. Just det upplevde iaf jag som en otippad guldgruva.
Det är fast anställning jag söker. Första fasen blir att plöja genom vilka företag som finns och vilka kompetenser som är mest gångbara, så jag vet vad jag behöver komplettera med innan jag börjar ansöka.

Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Arbetsförmedlingen.se
Allvar? På mitt förra jobb fanns det inte ens på kartan att blanda in AF när vi sökte utbildat folk. AF var bara för lagerjobbare o dyl, men det kanske har ändrats?
Citera
2016-10-05, 21:44
  #5
Medlem
LinkedIn. Ha en attraktiv profil så behöver du inte söka jobb utan jobben söker upp dig, dvs. rekryterare kontaktar dig och bokar intervjuerna.
Citera
2016-10-05, 21:53
  #6
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Allvar? På mitt förra jobb fanns det inte ens på kartan att blanda in AF när vi sökte utbildat folk. AF var bara för lagerjobbare o dyl, men det kanske har ändrats?

Det har blivit bättre då dom digitaliserat många delar.
Citera
2016-10-06, 10:22
  #7
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Det har blivit bättre då dom digitaliserat många delar.
Som om det skulle hjälpa, man kan sminka grisen hur mycket man vill, men det kommer fortfarande vara en gris där under.

Nån sa Linkedin, jag kan bara hålla med. Har man en tillräckligt tilltalande profil där behöver man inte leta speciellt mycket, då kommer erbjudanden ändå.

Mitt andra tips är att kolla på konsultbolagens egna sidor, där annonseras det påfallande ofta om jobb med.
Citera
2016-10-06, 22:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Allvar? På mitt förra jobb fanns det inte ens på kartan att blanda in AF när vi sökte utbildat folk. AF var bara för lagerjobbare o dyl, men det kanske har ändrats?

Kan också säga att platsbanken tillhör de bättre. Alla känner till den därför bör man ha sin annons där. Sen finns oftast samma annons på andra siter också. Jag kollade nu och senaste dygnet har det kommit in 205 stycken tjänster inom Data/IT.

Som sagt är LinkedIn bra också, får ofta rekryterare som ringer mig för att få en intervju.
Citera
2016-10-07, 00:27
  #9
Medlem
För den svenska spelbranschen har du den här siten:
http://gameform.eu

Det är en inofficiell site med de jobbannonser som just nu ligger ute hos spelföretagen i Norden.
Citera
2016-10-07, 13:45
  #10
Medlem
Jag kan inget annat än hålla med vad gäller Linkedin - jag har inte ens en profilbild upplagd och endast fåtal kontakter då jag är inne ytterst sällan, men i övrigt en relativt tilltalande profil. Jag tror det till viss del beror på att företaget jag är anställd hos har ett gott rykte världen över och arbetsgivare vet generellt hur svårt det är att ta sig in där.

Jag blir iaf kontaktad minst en gång i veckan av rekryterare till diverse jobb. Värt att pröva!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback