Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-05, 17:04
  #1
Medlem
8711s avatar
Idag har även moderaterna presenterat sin skuggbudget. Delar av den har vi kunnat läsa om sedan tidigare, som att skatten på mat ska höjas då moderaterna anser att man visst kan och bör höja ett flertal skatter så länge det inte är skatt på arbete. För att fortsätta med massinvandringen och dess hemska konsekvenser vill alltså moderaterna göra kraftiga nedskärningar i välfärden, i trygghetssystemen så som a-kassan och sjukförsäkringen och höja skatter på till exempel mat och fordon.

Man vill också precis som regeringen ösa miljarder över kommunerna för dom enorma kostnaderna för massinvandringen. Man säger sig se enorma problem med integrationen, men det enda man gör är att fortsätta ösa miljard efter miljard efter miljard på massinvandringen och göra satsningar på invandrares boenden, sfi och till kommunerna.

Man påstår sig ha ändrat sin migrationspolitik men sparar in så lite som 810 miljoner på denna enorma post i budgeten. Samtidigt vill man skära i sjukförsäkringen och trygghetssystemen med 3,6 miljarder under samma period, år 2017.

Källor:

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle23657124.ab

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/mo...ar-skuggbudget

- Är det här vad svenska folket vill ha?

- Är det här vad svenska folket vill se som så kallat alternativ till den sittande regeringen?

- Nedskärningar, försämrade trygghetssystem och höjda skatter, medan man fortsätter med enorm och gigantiskt kostsam massinvandring med fruktansvärda konsekvenser. Är det rätt?

- Vad tycker du om budgeten? Vad är bra och vad är dåligt?
__________________
Senast redigerad av 8711 2016-10-05 kl. 17:11.
Citera
2016-10-05, 17:08
  #2
Medlem
8711s avatar
Socialdemokraterna är kritiska till M-budgten:

Citat:
S: "En budget som känns igen”

En moderat budget, som man känner igen, är finansminister Magdalena Andersson (S) omdöme.

– Det handlar om att sänka skatten, mest för den som tjänar mest. Och det finansierar man genom att skära i sjukvården.

Hon varnar för att M-motionen innebär en risk för att cancersjuka börjar utförsäkras igen och att tryggheten försämras för utsatta grupper.

– För de som nu riskerar att bli uppsagda från Ericsson, tillägger hon.

Förslaget om ett första jobbet-avdrag sågar hon som ett i raden av jobbskatteavdrag, som hon säger ger större skattesänkning för medel- och höginkomstagare än för låginkomsttagare.

Kritiken mot regeringens budget för att den har brister vad gäller satsningar på integration avvisar ministern med hänvisning till de tio miljarderna till kommuner och landsting.

– Vi vill ha en trygg och bra välfärd till alla. Det är det som vi satsar på.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/mo...ar-skuggbudget
Citera
2016-10-05, 17:31
  #3
Medlem
Klassiskt högerpolitik, försämra för sjuka, arbetslösa och subventionera överklassen.
Cancersjuka blir väl tvingade ut och söka jobb igen om dom får bestämma...
Vidrigt parti...
Citera
2016-10-05, 17:39
  #4
Medlem
svallerbyttans avatar
Helt fel att att höja skatten på mat. Eftersom det är ett basbehov så slår det kirurgiskt mot svaga grupper. Mycket bättre att skära ner på massa onödigt grejs som staten pysslar med. Nä, höja skatten på mat är fan så dumt att klockorna stannar.

Tyvärr är vi på väg mot sämre tider nu i massinvandringens kölvatten. Skadan är så stor att Sverige aldrig kommer bli sig likt igen.
__________________
Senast redigerad av svallerbyttan 2016-10-05 kl. 17:43.
Citera
2016-10-05, 19:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Klassiskt högerpolitik, försämra för sjuka, arbetslösa och subventionera överklassen.
Cancersjuka blir väl tvingade ut och söka jobb igen om dom får bestämma...
Vidrigt parti...

Hur subventionerar de överklassen?

Detta som M lägger fram är klassisk sossepolitik. Är man höger så är man för en minimal stat med extremt låga eller obefintliga skatter. Förstår inte hur man kan få denna budget att vara "höger"? (Kanske om man jämför med Nordkorea, t.om Kinas regering är mer "höger" än moderaterna)

Edit: Då syftar jag givetvis på den ekonomiska politiken.
Citera
2016-10-05, 19:14
  #6
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Hur subventionerar de överklassen?

Detta som M lägger fram är klassisk sossepolitik. Är man höger så är man för en minimal stat med extremt låga eller obefintliga skatter. Förstår inte hur man kan få denna budget att vara "höger"? (Kanske om man jämför med Nordkorea, t.om Kinas regering är mer "höger" än moderaterna)

Edit: Då syftar jag givetvis på den ekonomiska politiken.

Skattesänkningar som gynnar den med mycket pengar, genom jobbskatteavdragen så länge dom är formade som moderaterna vill ha dom, så gynnas höginkomsttagare väldigt mycket. Skattehöjningar som missgynnar ekonomiskt svaga som får betala dyrare mat, pengar som betyder mycket för den som har lite, men inte betyder någonting för den som har mycket.

Krossande av välfärden och trygghetssystemen, 3,6 miljarder kronor i neddragningar i sjukförsäkringen och trygghetssystemen bara under 2017. Medan den påstått stora besparingen och ändringen av invandringspolitiken är på så extremt lite i sammanhanget som 810 miljoner kronor.

Det här är usel och dålig högerpolitik. Som gynnar den som har mycket, missgynnar den som har lite. Slår mot den som är sjuk och gammal.

Snacka inte skit. Det här är vedervärdig politik från moderaterna. Precis som under deras regeringsår 2006-2014. Moderaterna är i mina ögon det största landsförrädarpartiet vi har i riksdagen och jag förstår inte hur någon kan vilja ta i det partiet med tång!
Citera
2016-10-05, 19:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Hur subventionerar de överklassen?

Detta som M lägger fram är klassisk sossepolitik. Är man höger så är man för en minimal stat med extremt låga eller obefintliga skatter. Förstår inte hur man kan få denna budget att vara "höger"? (Kanske om man jämför med Nordkorea, t.om Kinas regering är mer "höger" än moderaterna)

Edit: Då syftar jag givetvis på den ekonomiska politiken.

Med svenska mått mätt är detta klassisk högerpolitik... Minimal stat etc är Libertinskt...
Citera
2016-10-05, 19:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Skattesänkningar som gynnar den med mycket pengar, genom jobbskatteavdragen så länge dom är formade som moderaterna vill ha dom, så gynnas höginkomsttagare väldigt mycket. Skattehöjningar som missgynnar ekonomiskt svaga som får betala dyrare mat, pengar som betyder mycket för den som har lite, men inte betyder någonting för den som har mycket.


Jobbskatteavdraget har gynnat de med mindre arbetsinkomster mer än de med högre. De med lägre lön har fått betydligt mer procentuell sänkning via jobbskatteavdrag än de med hög lön. Hur har dessa med lägre lön missgynnats menar du?



Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Krossande av välfärden och trygghetssystemen, 3,6 miljarder kronor i neddragningar i sjukförsäkringen och trygghetssystemen bara under 2017. Medan den påstått stora besparingen och ändringen av invandringspolitiken är på så extremt lite i sammanhanget som 810 miljoner kronor.

Välfärden har varit "krossad" sen länge. Extremt misslyckad invandringspolitik ligger bakom detta. 3,6 miljarder är en minimal summa av vad "välfärden" kostar. Detta är inte enbart M:s fel utan hela sjuklöverns fel.

Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det här är usel och dålig högerpolitik. Som gynnar den som har mycket, missgynnar den som har lite. Slår mot den som är sjuk och gammal.

Som sagt småpengar i sammanhanget. Det är så löjligt att prata om höger och vänster i detta land när högerns och vänsterns budget skiljer sig åt med några få procent ibland promillen. Alla är vänster i riksdagen!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Snacka inte skit. Det här är vedervärdig politik från moderaterna. Precis som under deras regeringsår 2006-2014. Moderaterna är i mina ögon det största landsförrädarpartiet vi har i riksdagen och jag förstår inte hur någon kan vilja ta i det partiet med tång!

Vad som är vedervärdigt är hela det svenska systemet där löntagarna antingen direkt eller indirekt står för hela skattebördan. Detta system där både vänstern som högern vill öka bördan för den arbetande befolkningen fast på olika sätt. Samma sorts svin med en liten skillnad.

Nej tacka vet jag en värld utan maffiapolitiker där ekonomisk frihet råder.
__________________
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2016-10-05 kl. 19:35.
Citera
2016-10-05, 19:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Med svenska mått mätt är detta klassisk högerpolitik... Minimal stat etc är Libertinskt...

Med svenska mått mätt så är 99% av övriga världen höger i så fall.

Inte konstigt att man som en frihetsälskande individ mår dåligt över att bo i Sverige där majoriteten av folket röstar för att bli slavar. "Snälla jag kan inte bestämma över min egen inkomst eller mitt liv, kan inte du feta sossepolitiker göra det åt mig!!"

Varför vill ni göra mig till en slav? Varför vill ni inte att jag ska vara fri och lycklig? Själviska jävla sossepack. Bara för att ni vill omyndigförklara er själva så kan ni väl i alla fall låta de som kan ta hand om sig själva vara? (Detta är inte riktat mot dig jag citerar, är bara så trött på allt prat om höger vänster i detta land då alla är vänster)
Citera
2016-10-05, 19:33
  #10
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Jobbskatteavdraget har gynnat de med mindre arbetsinkomster mer än de med högre. De med lägre lön har fått betydligt mer procentuell sänkning via jobbskatteavdrag än de med hög lön. Hur har dessa med lägre lön missgynnats menar du?

Det är kronor som är intressant, inte procent. Det fattar du och partiets företrädare mycket väl själva. Den som gynnas mest är den med mycket pengar som får mycket mer i kronor än den som är sämre bemedlad.

Därtill har den här politiken skapat en skatteklyfta där den som är gammal, sjuk eller arbetslös ska betala högre skatt som straff på sin lilla inkomst. Procentuellt räknat, som du förstår själv. Det här är mycket problematiskt.

Citat:
Välfärden har varit "krossad" sen länge. Extremt misslyckad invandringspolitik ligger bakom detta. 3,6 miljarder är en minimal summa av vad "välfärden" kostar. Detta är inte enbart M:s fel utan hela sjuklöverns fel.

För den som återigen ska utförsäkras, men inte har möjlighet till annan försörjning är detta ett mycket hårt slag. Personerna drabbades extremt hårt under åren 2006-2014. Samma sak med Fas3. Det här är något av det mest vedervärdiga med moderaterna. Hur man behandlar gamla, sjuka och arbetslösa.

Citat:
Som sagt småpengar i sammanhanget. Det är så löjligt att prata om höger och vänster i detta land när högerns och vänsterns budget skiljer sig åt med några få procent ibland promillen. Alla är vänster i riksdagen!!!!!

För den enskilde som drabbas av politiken är det extremt viktigt. För den som drabbas och där det handlar om liv eller död i många fall. Jag vet, jag har sett det på nära håll i många fall sedan 2006. Sjukförsäkringen är fortfarande förstörd även i dag till stora delar, men det värsta är åtminstone borttaget där man kastar ut mycket sjuka personer ur sin ersättning.
__________________
Senast redigerad av 8711 2016-10-05 kl. 19:38.
Citera
2016-10-05, 19:38
  #11
Medlem
My name is Earls avatar
Det provade man ju i 8 år utan att det funkade, de fattigaste (sjuka, arbetslösa och gamla) ska betala för skattelättnader till de som har mer.
Citera
2016-10-05, 19:41
  #12
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Det provade man ju i 8 år utan att det funkade, de fattigaste (sjuka, arbetslösa och gamla) ska betala för skattelättnader till de som har mer.

Jupp... Och landsförrädaren Reinfeldts utvalda efterträdare vill göra precis allt i repris. Allt som gått fel, förstört och gjort vårt land mycket sämre vill hon göra en gång till. Det är hela hennes existens som politiker. Snacka om ynklig och innehållslös politik. Måste vara människor utan både känslor, hjärta och hjärna som tycker det fungerat bra och vill göra det igen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback