Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-05, 16:12
  #1
Medlem
Har precis fått hem mitt sim-kort då jag beställt nytt mobilt bredbandsabonnemang från Tele2. Har haft Telia tidigare som fungerat klanderfritt, men de erbjöd för lite datamängd och därför har jag nu bytt leverantör.

Tidigare var Telias USB-modem låsta, men någon gång under år 2014 började modemen säljas olåsta. Jag skaffade min USB-dongle från Telia i samma veva så jag chansade på att modemet nu inte skulle vara låst så att jag direkt kunde börja använda det nya sim-kortet från Tele2.

Efter att ha satt i sim-kortet från Tele2 så verkar det som att modemet tyvärr är låst. I alla fall installeras inte någon programvara från Tele2. Inte heller får jag upp någon ruta som ber mig fylla i någon upplåsningkod. Det enda är att Telias "anslutningsruta" visas och att det i den förstås visar att det inte finns någon täckning.

Hur gör jag nu för att gå vidare? Antar att modemet är låst till Telia? Förklara gärna steg för steg då jag inte alls är insatt i det här med upplåsning av modem och dylikt! :-)
__________________
Senast redigerad av Blekingebon 2016-10-05 kl. 16:14.
Citera
2016-10-05, 16:31
  #2
Medlem
EDIT: Jag körde precis en koll med programvaran "dc-unlocker" och den visade att mitt Huawei-modem är OLÅST!

Skumt..SIM-kortet från Tele2 ska ju vara aktiverat vid leverans så det borde bara vara att sätta i sim-kortet i modemet och köra, tycker jag. Har även testat att dra ut modemets USB-kontakt från datorn och sätta i den igen..men det hjälpte inte. Får väl testa att starta om datorn för att se om det kan hjälpa att trigga igång SIM-kortet..

EDIT 2: Efter omstart kom det nu upp en ruta som vill att jag ska ange upplåsningkod? Varför kommer den rutan upp om nu modemet är olåst (det säger i alla fall dc-unlocker att det är)!?
__________________
Senast redigerad av Blekingebon 2016-10-05 kl. 16:41.
Citera
2016-10-05, 16:48
  #3
Medlem
Okej..nu visar dc-unlocker att modemet är låst. Det är alltså så att beroende på vilket SIM-kort som sitter i modemet så visar dc-unlocker olika. Med nya SIM-kortet i så är modemet låst. Modemet är låst till Telia helt enkelt. Antar att det smidigaste nu är att låta dc-unlocker låsa upp modemet åt mig!? Jag betalar hellre några tior för att det ska fungera smidigt än att behöva leta efter gratiskoder där man kanske behöver prova flera olika innan det lyckas.
Citera
2016-10-05, 18:05
  #4
Medlem
Jag har nu köpt 4 credits så att jag ska kunna låsa upp mitt modem via dc-unlocker. I och med det fick jag inloggningsuppgifter också. Men jag har ett moment 22-problem!

För att kunna logga in måste jag vara ansluten till internet och för att kunna låsa upp mitt modem måste jag ha mitt nya SIM-kort i modemet. Eftersom jag inte får tillgång till internet när jag har mitt nya SIM-kort istoppat i modemet så kan jag heller inte logga in och låsa upp det. Någon som har en lösning på detta dilemma??
Citera
2016-10-05, 21:02
  #5
Medlem
500ghzs avatar
Du kan inte dela ut internet via din mobil då? Antingen wi-fi eller USB-kabel.
Citera
2016-10-06, 09:09
  #6
Medlem
Jo, precis..jag löste problemet på det sättet till slut. Tack för att du svarade i tråden! :-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback