Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-29, 13:20
  #13
Avstängd
fast stingrockan han blev dödad av, han fick ju taggen rakt i hjärtat så han hade klarat sig om han blivit stucken i annan del av kroppen

ålen är abosolut farlig. har sett klipp på youtube när folk faller som om dom blivit skjuta och ligger och bara skakar i vattnet
Citera
2016-10-29, 18:58
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karkon99
fast stingrockan han blev dödad av, han fick ju taggen rakt i hjärtat så han hade klarat sig om han blivit stucken i annan del av kroppen

ålen är abosolut farlig. har sett klipp på youtube när folk faller som om dom blivit skjuta och ligger och bara skakar i vattnet

Ja, det var ju extrem otur, taggen var ju också lång, 30 cm enligt uppgift, - Jag har dock för mig att stingrockors tagg är giftig och det påstås att folk dött av att ha trampat på en liten sådan.

Dvs han torde ha dött ändå även om han blivit stungen på annat ställe.

Ålarnas elektriska organ är uppbyggt som våra batterier med väldigt många seriekopplade celler, Ålen måste "aktivera" dessa celler för att kunna ge en stöt. Man tror att de efterhand blir svagare eftersom cellerna måste laddas om, De har vissa likheter med muskelceller.

Våra vanliga nervceller i kroppen fungerar också som batterier men det rör sig om väldigt små spänningar för varje cell
Citera
2016-10-29, 19:20
  #15
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karkon99
vad folk än kriver så händer det att folk dör av dessa ohyggliga fiskar.

bara senaste åren har det dött ett tiotal människor enligt wikipedia, barn och vuxna och hundratals har blivit attackerade bara senaste åren.

att bli dödad kannske är svårare ja om du är frisk vuxen och nära land men du kan iaf bli väldigt svårt biten. tänk dig själ hur lätt det skulle va att simma om massa pirayor börja hugga.

Länka gärna till den artikeln på Wiki.
Citera
2016-10-29, 20:09
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Länka gärna till den artikeln på Wiki.

sök bara på pranah och läs engelska wikipedia. verkar stå mer om attacker på spanska men kaan inte det så.

iaf så blev över 70 personer skadade i argenina på en badplats och finns bilder på det med halva tår osv. det kan du googla
Citera
2016-10-29, 20:11
  #17
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karkon99
sök bara på pranah och läs engelska wikipedia. verkar stå mer om attacker på spanska men kaan inte det så.

iaf så blev över 70 personer skadade i argenina på en badplats och finns bilder på det med halva tår osv. det kan du googla

Det finns omnämnt i flera artiklar med omväxlande 60 och 70 skadade.

Trovärdighet = noll.
Citera
2016-10-29, 22:40
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Länka gärna till den artikeln på Wiki.

Här finns filmen med Jeremy Wade (River Monsters) , - piraya heter piranha på engelska,
kolla 34 minuter in i filmen vad pirayorna gör med en död anka, länk:
http://www.dailymotion.com/video/x3gmck3

Piraya-tänder kan liksom hajtänder användas som redskap eftersom de är så pass vassa. Tex så brukar indianerna i Sydamerika använda piraya-tänder för att göra tatueringar med.

Det finns ett liknande klipp med en död kyckling men jag kan inte hitta det, där är de ännu snabbare att äta upp kroppen.
Citera
2016-10-30, 09:38
  #19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det finns omnämnt i flera artiklar med omväxlande 60 och 70 skadade.

Trovärdighet = noll.

? finns ju flera artiklar ute på nätet med bild och allt. trovärdighet=100%
Citera
2016-10-30, 12:45
  #20
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Här finns filmen med Jeremy Wade (River Monsters) , - piraya heter piranha på engelska,
kolla 34 minuter in i filmen vad pirayorna gör med en död anka, länk:
http://www.dailymotion.com/video/x3gmck3

Piraya-tänder kan liksom hajtänder användas som redskap eftersom de är så pass vassa. Tex så brukar indianerna i Sydamerika använda piraya-tänder för att göra tatueringar med.

Det finns ett liknande klipp med en död kyckling men jag kan inte hitta det, där är de ännu snabbare att äta upp kroppen.

Du har noll koll. Jeremy Wade från River Monsters är ingen seriös källa utan försöker mest skapa material för okunniga tittare.

Sannolikhet = Noll.
Citera
2016-10-30, 13:42
  #21
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja det är ju lite speciellt just med om hur de biter, Om de är många pirayor som biter så kan man faktiskt förlora ganska mycket blod snabbt. De biter ju precis så djupt att de kommer in under huden, in i "köttet" där det finns mycket blodkärl. Så även om de inte "gnager av ett ben på ett ögonblick" så kan det räcka med ett stort antal bett för att blodförlusten blir alltför stor.

Faktiskt så ska de ha så pass vassa tänder att man knapptt märker att de biter förräns några sekunder efter bettet. De flesta pirayor blir inte så stora, bettet är bara ett par centimeter tvärs över.

En del fiskar krossar faktiskt tex snäckor och koraller, anledningen till det är att de behöver ju kalk (kalcium) för att växa. Större pirayor är så starka i käkarna att de troligen kan klara av att bita av tex fingrar och tår.

Annars har krokodilerna bland djurvärldens kraftigaste bett, och tror jag uppmätts till att ligga på > 1400 kg, det räcker gott och väl för att krossa alla ben som krokodilernas bytesdjur har.

Filmaren och äventyrsfiskaren Jeremy Wade som gör "River Monsters" som sänts på Discovery Channel gjorde en liten filmsnutt där han hängde upp en död kyckling i Amazonas-floden och mycket riktigt så äter pirayorna upp denna på kort tid, ja det ser ut som vattnet "kokar av aktivitet" Men det är bara ibland som de är på detta humör.

Bland fiskar så anses ju de sk skorpionfiskarna vara bland de farligaste eftersom man bara behöver trampa på en sådan (de har gott om giftiga taggar) så är det förkylt. De är dock inte så värst vanliga,

Darrålen, eller den sk elektriska ålen är ju mycket farlig men det är inte så vanligt att den finns i det vattnet där människor vistas, Man tror att den helt enkelt både navigerar och dödar, förlamar sina bytesfiskar med de elektriska stötarna.

Stingrockor är också de farliga, tex äventyrsfilmaren Steve Irwin dog utav att ha blivit stungen av en sådan, länk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Steve_Irwin

Annars så i tropikerna så är det de små djuren, bitande insekterna, man ska vara mest rädd för det är vanligen de som ställer till med flest hälsoproblem.
Jag tror inte krokodiler har så stor användning för sin krossande förmåga.
Utan det borde nog istället handla om att få ett bra grepp, som bytet inte ska kunna slippa undan.

För krokodilen äter ju inte upp sitt byte på direkten, som väl de flesta andra rovdjur gör.
Utan krokodil dyker ner i vattnet till botten och stuvar undan bytet mellan några sjunkna grenar eller nåt stenblock.
Sen låter den bytet mjukas upp i lagom takt och bli riktigt mört av allt vatten.
Krokodil gillar alltså sitt kött mört, dess käkar är inte till för att tugga med.


Pirayan är väl en bra jämförelse till det.
För pirayan sliter ju, eller knipsar av, sina köttstycken på fläcken och sväljer.
Tänderna är följaktligen mycket skarpa och vässade.

I pirayans farvatten lever ju även andra faror.
Som tex darrålen du skriver om.
Men jag vet inte vad darrålen har för tänder eller hur den använder sina käkar.
Den kan kanske mjuka upp köttet på sina byten med elektriska stötar, och på så sätt få det mört och fint?

Eller så fungerar det som ett ypperligt självskydd mot den så högt fruktade anakonda.
Anakonda gillar ju att bada, och kan lätt slingra sig om en förbisimmande darrål om han inte ser upp. I det läget förutsätter jag att darrålen lätt kan freda sig med en elektrisk stöt.
Citera
2016-10-30, 18:11
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du har noll koll. Jeremy Wade från River Monsters är ingen seriös källa utan försöker mest skapa material för okunniga tittare.

Sannolikhet = Noll.

Både ja och nej, det är ju TV-dokumentär och man får ju inte se alla timmar, dagar av ändlös väntan på napp heller, eller då det är dåligt väder mm, Det är väl gjort utefter amerikansk/engelsk TV-tradition att lägga på lite spännande musik, spännande klippning och speakerröst, och få det till att bli mer dramatiskt än det är.

Jag har dock svårt att tro att scenerna med den uppätna ankan och kycklingen är fejk. Den stämmer med de flesta berättelser som florerar.

Precis som alla andra fiskehistorier och jakthistorier så finns det överdrifter - men pirayornas aggressivitet har varit känd ända sedan man började utforska Amazonas. Den är tydligen en god matfisk iallafall.

Du får väl åka själv till Amazonas och se efter själv om hur det ligger till, så kan du avlägga rapport här sen,

Just nu kan du ju åka Sthlm - Manaus (Brasilien) tur o retur för 11357 kr enligt Momondo, 22timmar dit, 30 timmar hem. Manaus ligger bra till för att nå områden med mycket pirayor.

Så om man har 11000 kr som ligger och skräpar i ngt hörn så är det väl bäst att slå till nu på en gång - man har ju bara ett liv, min katt har ioförsig nio liv så hon tar det lugnt.

Utdrag ur Svensk Uppslagsbok, Malmö år 1934 band 21 Pansarrör-Pris:
Citat:
Piraya, piranha, karibfisk,. Serrasalmo (Pygocentrus) piraya, tillhör karplaxarna (se d.o.) når en längd av 30 cm.,har en kort och hög, från sidorna sammantryckt kropp, kort trubbig nos och knivskarpa tänder. Färgen är ovan blåaktig, undertill gulaktig med mörka fläckar. P. förekommer i floder i Sydamerika, särsk. i lugna bukter med klippig strand. Den är en fruktad rovfisk, som i stora stim angriper även människor och större djur som gå ut i vattnet. N.R-n (= Fiskeriintendent N. Rose'n)

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag tror inte krokodiler har så stor användning för sin krossande förmåga.
Utan det borde nog istället handla om att få ett bra grepp, som bytet inte ska kunna slippa undan.

För krokodilen äter ju inte upp sitt byte på direkten, som väl de flesta andra rovdjur gör.
Utan krokodil dyker ner i vattnet till botten och stuvar undan bytet mellan några sjunkna grenar eller nåt stenblock.
Sen låter den bytet mjukas upp i lagom takt och bli riktigt mört av allt vatten.
Krokodil gillar alltså sitt kött mört, dess käkar är inte till för att tugga med.


Pirayan är väl en bra jämförelse till det.
För pirayan sliter ju, eller knipsar av, sina köttstycken på fläcken och sväljer.
Tänderna är följaktligen mycket skarpa och vässade.

I pirayans farvatten lever ju även andra faror.
Som tex darrålen du skriver om.
Men jag vet inte vad darrålen har för tänder eller hur den använder sina käkar.
Den kan kanske mjuka upp köttet på sina byten med elektriska stötar, och på så sätt få det mört och fint?

Eller så fungerar det som ett ypperligt självskydd mot den så högt fruktade anakonda.
Anakonda gillar ju att bada, och kan lätt slingra sig om en förbisimmande darrål om han inte ser upp. I det läget förutsätter jag att darrålen lätt kan freda sig med en elektrisk stöt.

Ja det torde vara riktigt, krokodiltänderna ser bara ut att vara designade att hålla fast bytet med. Magsyran hos krokodiler liksom hos de flesta reptiler (och även hos hajar) lär vara så stark att den ändå kan bryta ner födan även om det är bendelar i den. Om krokodilerna verkligen använder sin krossande förmåga eller inte, det vet jag inte. Iallafall torde den räcka gott för att knäcka alla ben hos deras vanliga bytesdjur. Man har ju obducerat en del krokodiler och sett att en del av bytena var färska, dvs att de svalt dem så snart de var döda.

Det är ju klart att det är en fördel om de kan gömma en kropp under vattnet fast det brukar ju finnas gott om asätande fiskar i alla tropiska vatten, så de går lätt miste om skafferiet.

Även hyenor, tigrar och lejon har mycket starka käkar och kan klara av att knäcka ben som är drygt 3-5 cm tjocka, ring till Kolmården och fråga ?

Jag har ingen susning om vilka byten darrålen jagar, förmodligen handlar det bara om småfiskar,
Jag kan tror att darrålen kan skrämma bort en anakonda, men den torde inte kunna döda en anakonda, pga att jag har för mig att nervledningarna till hjärtat hos ormarna är väl skyddade
Citera
2016-10-30, 18:29
  #23
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

Du får väl åka själv till Amazonas och se efter själv om hur det ligger till, så kan du avlägga rapport här sen,


Jag får tacka för tipset...

(FB) Lite frågor om pirayor.

Jag har varit i Amazonas flera gånger. Dessutom har jag besökt Maronifloden i Franska Guyana samt Orinocofloden i Venezuela.
Citera
2016-10-30, 20:16
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag får tacka för tipset...

(FB) Lite frågor om pirayor.

Jag har varit i Amazonas flera gånger. Dessutom har jag besökt Maronifloden i Franska Guyana samt Orinocofloden i Venezuela.

Det är ju klart att de precis som andra rovdjur inte alltid är pigga på att attackera, Och med tanke på hur många människor som bor där och utnyttjar floderna så är det ingen stor risk totalt sett.

Jag har ju själv snorklat och dykt bland hajar och de är vanligtvis rätt loja och slöa, ungefär som våra svenska gäddor. Man kan till och med röra vid dem på kroppen utan att de gör annat än drar sig undan. Det är klart att om man matar dem och retar upp dem så blir de farliga, precis som man retar upp en argsint hund.

Stingrockor kan dock vara ruggigt snabba att dra iväg om de ligger i strandbrynet, och man stör dem.

Jag var dock mycket mer försiktig med koraller och anemoner eftersom de kan brännas något för jävligt, bara man stöter till dem. Sjöborrar är också dem ett fanstyg.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback