Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-05, 08:51
  #1
Medlem
För skoj skull tänkte jag bygga ett klotterplank likt Jodel (http://www.sydsvenskan.se/2015-10-12/vad-ar-jodel) fast utan GPS som känner av var personen är i asp.net C# mvc.

Hur hade ni byggt detta?

Jag tänker typ en textbox och submitknapp som sparar till en tabell i databasen. När man öppnar sidan läses de första 100 raderna in. Tänker jag för enkelt? Ett problem är väl att hantera användare då man inte behöver registrera sig om man ex vill hitta sina tidigare inlägg. Tips?
__________________
Senast redigerad av x-power 2016-10-05 kl. 08:54.
Citera
2016-10-05, 14:59
  #2
Medlem
no-right-returns avatar
Hålla koll på användaren skulle du kunna göra genom att exempelvis generera en nyckel och spara som cookie/local storage som du sedan sparar med inlägget.
Citera
2016-10-05, 16:02
  #3
Medlem
christerys avatar
Har byggt en sån i java för android, det som var lite lurigt var att kommunikationen inte får ligga där jag trodde jag ville ha den - den skall ha en egen tråd. Annars fick jag fel när jag kompilerade så du får i alla fall tänka på trådar. Inget större problem, men jag blev lite förvånad att kompilatorn såg det.

Tror det är ganska nytt krav, men jag har inte kikat mer på det. Så skilj på GUI och kommunikation redan när du designar frontend. Skulle jag nog gjort i alla fall så den inte laggar men när jag satt och lekte så hade jag allt i ett. Tji fick jag.

Tja det blev bara en warning om jag inte missminner mig. Backend kan ju vara det du skall lägga krutet på att få till, bara en sån sak som att radera poster i en databas kostar CPU. Går snabbt att lägga till poster men att ta bort dom kan ta en liten tid om du vill ha ordning i din databas. Fixar du inte det så kommer den att börja lagga efter ett tag.
Citera
2016-10-07, 14:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
För skoj skull tänkte jag bygga ett klotterplank likt Jodel (http://www.sydsvenskan.se/2015-10-12/vad-ar-jodel) fast utan GPS som känner av var personen är i asp.net C# mvc.

Hur hade ni byggt detta?

Jag tänker typ en textbox och submitknapp som sparar till en tabell i databasen. När man öppnar sidan läses de första 100 raderna in. Tänker jag för enkelt? Ett problem är väl att hantera användare då man inte behöver registrera sig om man ex vill hitta sina tidigare inlägg. Tips?

På väldigt hög nivå, ja. Sedan kommer ju problemen med hög trafik - men bättre att börja smått.

Skapa någon slags push-mekanism eller använd WebSocket där nya meddelanden skjuts ut allteftersom. Finns massa olika ramverk för detta, men googla t ex på APE project.

Goda objektorienterade principer är alltid bra att följa.
Citera
2016-10-10, 17:14
  #5
Medlem
Trillskes avatar
Användare: Oauth2, eller bara egen cookie om det inte är så viktigt att datan sparas över tid.
Realtid: signalR. Sjukt dåligt att behöva uppdatera hela tiden.

Din lösning är inte "för" enkel, men det blir inte en app någon behöver/vill ha.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback