Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-20, 20:46
  #13
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Tänk att det ska vara så skämmigt att rösta på Sveriges näst största parti. Värre vore väl att visa att man röstade på Mp eller Fi.
Tag med sedlar hemifrån som kommit i brevlådan. Svårare är det inte.
Bra tips. Jag tycker ändå att det är viktigt att valsedlarna som finns vid vallokalen ska vara "dolda". Det med att få plats, eller att säkerställa att det finns valsedlar för alla partier under hela röstningsperioden, bör väl inte vara så komplicerat?

Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
.---
Eller?
Citera
2017-05-21, 07:49
  #14
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Detta diskuterades efter senaste valet.

Om du tar en sedel från varje parti, tar du en från SD, alltså röstar du på SD!
Du är rasist och vi ska ringa din chef, så du får sparken.

Ungefär så resonerade folk 2015, är det skillnad idag?

Precis så känns det nog för många därför man tar bara de godkända partiernas S, M, L, C. Den som även tar en Sd röstar givetvis på dem. Varför ta en Sd, V eller Fi om man inte tänker använda den?

Förhandsröstar alltid i biblioteket det är mer anonymt mindre folk det kan var helt lugnt där om man har tur. Men jag tog bara en Sd senaste och det var en gubbe bakom mig han gjorde lika dant. Antingen trodde han det vare en sosse valsedel eller så var han sverigedemokrat också?

Förhandsröstningen ökar enorm vid varje nytt val. Och jag tror politrukerna i de traditionella partierna vill att vi ska gå på valdagen trots känslan av utsatthet bland grannar och närboende som det innebär. Det missgynnar de små udda partierna.
För sossarna på 1950 talet var det en högtidsdag då man skulle ta på sig de finaste kläderna och manifestera sin tillhörighet till arbetarpartiet. Alla i byn visste ju ändå, på grund av den sociala kontrollen, vad man röstade på.

Kanske därför som förslaget kommit för att minska denna konstiga känsla och kanske för att öka valdeltagandet. Borde man inte i stället förbättra förtidsröstandet ännu mer och avdramatisera högtidsdagen befria känslorna och stärka egenmakten.
Citera
2017-05-21, 07:57
  #15
Medlem
Nästa val kommer jag inte skämmas. Jag kommer hålla upp valsedeln, visa alla och säga "Någon måste ta ansvar!".
Citera
2017-05-21, 08:04
  #16
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Computeme
Detta är väl förvisso ett bra förslag. Men vad är problemet egentligen, ta en av varje sedel och lägg sedan endast det du vill rösta på i kuvertet från röstningsbåset.


Får inte ungarna lära sig detta i skolan längre ? På samhällskunskapen (hette det på min tid i grundskolan) lekte man val och fick lära sig att ta en valsedel från varje parti och gå in i sitt bås.
Väl inne i båset så la man i den som van önskade. Resten lämnade man i valbåset.

Men numera är det väl knappast kontroversiellt att rösta på SD över en tredjedel stöder SD numera om man får tro på medias undersökningar. Kanske uppemot 40% skulle rösta på SD i dom trakterna jag bor. Det är betydligt mer än vad vänstern kan frambringa.
Citera
2017-05-21, 08:15
  #17
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Tänk att det ska vara så skämmigt att rösta på Sveriges näst största parti. Värre vore väl att visa att man röstade på Mp eller Fi.
Tag med sedlar hemifrån som kommit i brevlådan. Svårare är det inte.

Men om ens brevbärare är antidemokrat då?
Citera
2017-05-21, 08:25
  #18
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Men om ens brevbärare är antidemokrat då?

Om din brevbärare skulle försöka påverka valet ex. genom att inte dela ut SD valsedlar så begår han ett allvarligt brott och lär få fängelse ett bra tag framöver. Att ex. förstöra valskyltar och annat som är relaterat ett val i Sverige anses betydligt allvarligare än att ha sönder en vanlig reklam affisch.
Citera
2017-05-21, 08:39
  #19
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Om din brevbärare skulle försöka påverka valet ex. genom att inte dela ut SD valsedlar så begår han ett allvarligt brott och lär få fängelse ett bra tag framöver. Att ex. förstöra valskyltar och annat som är relaterat ett val i Sverige anses betydligt allvarligare än att ha sönder en vanlig reklam affisch.

Det kan vara ett problem helt enkelt. 2014 var det ju en grupp som bildades, "brevbärare mot rasism". https://www.flashback.org/t2328892
Citera
2017-05-21, 09:52
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Men om ens brevbärare är antidemokrat då?

Då handlar han enligt sägen: han lägger endast SD - valsedlar i postlådan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback