Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-05, 05:34
  #1
Medlem
Drapåtrissors avatar
På tiden att det införs istället för att omgivningen fritt kan notera vilket parti man röstar på. Vinnare blir nog SD som av många ses som lite skamligt att lägga sin röst på. Och hemska tanke tänk om någon granne eller bekant ser vad man röstar på. Så är det ett bra förslag och tror någon att det kommer att genomföras i praktiken?
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6533521
Citera
2016-10-05, 06:17
  #2
Medlem
BillHicksHOLLOGRAMs avatar
Jag tror inte att det ses som skamligt längre att rösta på SD.
Folk börjar tröttna på skiten som sker...
Citera
2016-10-05, 06:57
  #3
Medlem
Detta är väl förvisso ett bra förslag. Men vad är problemet egentligen, ta en av varje sedel och lägg sedan endast det du vill rösta på i kuvertet från röstningsbåset.
Citera
2016-10-05, 07:16
  #4
Medlem
Det är väl en bra idé, men det kunde lösas med en kryss-sedel eller ett fritextalternativ. Redan innan var det ju fritt fram att skriva sitt parti på en blank sedel.
Den som är blyg/mån om sin integritet brukar ju också kunna ta med en sedel hemifrån, av de man översköljs med från alla partier veckorna innan valet.
Citera
2016-10-05, 08:15
  #5
Medlem
dajevlars avatar
Om valsedlarna ska ligga i te.x valbåset så måste ju en person kontrollera att det finns en sedel för varje parti så fort någon varit därinne.

Någon kan ju t.ex ta bort alla valsedlar för ett visst parti, och den nästkommande kanske inte vågar säga till att de är slut.

Å andra sidan brukar väl de flesta partier skicka ut sina valsedlar på posten, så att man kan ta med hemifrån...
Citera
2016-10-05, 09:40
  #6
Moderator
pudelluss avatar
Valmyndigheten skulle kunna försöka använda sin ev kreativitet och helt enkelt bara kolla hur andra länder gör, eftersom det enbart tycks vara Sverige som har de här hundratals miljonerna valsedlar som trycks upp inför varje val.
Citera
2016-10-05, 14:22
  #7
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Computeme
Detta är väl förvisso ett bra förslag. Men vad är problemet egentligen, ta en av varje sedel och lägg sedan endast det du vill rösta på i kuvertet från röstningsbåset.
Detta diskuterades efter senaste valet.

Om du tar en sedel från varje parti, tar du en från SD, alltså röstar du på SD!
Du är rasist och vi ska ringa din chef, så du får sparken.

Ungefär så resonerade folk 2015, är det skillnad idag?
Citera
2016-10-05, 14:50
  #8
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dajevlar
Om valsedlarna ska ligga i te.x valbåset så måste ju en person kontrollera att det finns en sedel för varje parti så fort någon varit därinne.

Någon kan ju t.ex ta bort alla valsedlar för ett visst parti, och den nästkommande kanske inte vågar säga till att de är slut.
Det här är anledningen till att jag är skeptisk till det här förslaget.

Jag var valförrättare i de senaste två valen och inte bara försökte hantera den problematik som nu lyfts, genom att föreslå en avsides placering av ställen med röstsedlar, utan besökte också andra vallokaler i närheten och tittade hur andra gjorde och diskuterade saken med valförrättarna där; det beror mest på vallokalens utformning hur man tvingas göra med de problem som stället med röstsedlar skapar.

Å ena sidan måste stället stå så pass avskilt att valhemligheten inte äventyras, som det aktuella förslaget är tänkt att råda bot på, å den andra sidan måste valförrättarna hålla uppsikt så att ingen plockar med sig alla röstsedlar för ett visst parti eller andra typer av sabotage.
Därför kritiserade jag lite en vallokal där man hade bordet med stället i en lång obevakad korridor på väg till rummet där valförrättarna satt, vilket skapade möjligheten för besökare att utan vidare ta med sig buntar med röstsedlar. Men föga förvånande menade valförrättarna där att de var medvetna om risken och hanterade saken med återkommande kontroller.

Eftersom valförrättarna både måste bevaka stället och förhindra bevakning av det – även egen – får man hitta en balans. De flesta valförrättare sköter detta och saknar intresse att sabotera, vilket tyvärr många insinuerar skulle förekomma.

Numera är stöld och gömmande av röstsedlar inget problem för just SD, då de sitter i riksdagen. Däremot drabbar den här åtgärden de mindre partierna, som bekostar tryckningen av röstsedlar själva och därför måste begränsa antalet; av röstsedlar för riksdagspartierna finns överflöd och de överblivna slängs i miljoner efter valet. Riksdagspartiernas röstsedlar levereras genom valmyndighetens försorg innan vallokalen öppnar, medan övriga partier får ha folk som åker runt och lämnar in röstsedlar som de själva alltså låtit trycka. (Till min vallokal kom en representant för SvP som förstås välkomnades lika hövligt som de andra partiernas.) Valförrättarna ser sedan till att det hålls ordning på alla partiernas röstsedlar i stället.
Citera
2016-10-05, 18:42
  #9
Medlem
Jag förstår inte problemet. Antingen tar man en valsedel från varje parti, går in bakom skärmen och avlägger sin röst med full valhemlighet eller så tar man med sig valsedlar hemifrån och tar fram dem bakom skärmen.

Om någon absolut vill visa vem de röstar på kan de för all del göra det när valsedlarna ligger öppet men det finns inget som helst tryck på någon att göra det. Det skall sedan vägas mot nackdelen av dolda valsedlar att det kommer att finnas personer som tar med sig alla valsedlar som tillhör ett parti de ogillar. Visst, valförrättarna kommer att gå runt och kolla men det är ju också att röja valhemligheten om man plötsligt lämnar båset för att gå till ett annat och näste man i kön kommer in och upptäcker att ett partis valsedlar saknas - jaha, då vet vi vad den förre ville rösta på.

Jag ser ingen som helst vinst med att ändra, men jag ser nackdelar.
Citera
2016-10-24, 18:28
  #10
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57

Jag ser ingen som helst vinst med att ändra, men jag ser nackdelar.

Håller med. Det finns brister med dagens system men jag ser inte att dolda valsedlar skulle tillföra något åt det bättre.
Citera
2017-05-20, 15:02
  #11
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Håller med. Det finns brister med dagens system men jag ser inte att dolda valsedlar skulle tillföra något åt det bättre.
Det gör jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Computeme
Detta är väl förvisso ett bra förslag. Men vad är problemet egentligen, ta en av varje sedel och lägg sedan endast det du vill rösta på i kuvertet från röstningsbåset.
Problemet är att andra ser att du tar en av varje. Varför ska du ta en av varje, när det bara finns det "rätta" partiet att rösta på enligt "grannarna"? Den sociala kontrollen är stark i vissa områden.

Alla?
__________________
Senast redigerad av 80231 2017-05-20 kl. 15:05.
Citera
2017-05-20, 19:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Problemet är att andra ser att du tar en av varje. Varför ska du ta en av varje, när det bara finns det "rätta" partiet att rösta på enligt "grannarna"? Den sociala kontrollen är stark i vissa områden.

Alla?

Tänk att det ska vara så skämmigt att rösta på Sveriges näst största parti. Värre vore väl att visa att man röstade på Mp eller Fi.
Tag med sedlar hemifrån som kommit i brevlådan. Svårare är det inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback