Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-06, 13:45
  #13
Medlem
fraess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Sadeln är ganska enkel att ta rätt på - och väl värd att ta vara på.

Har aldrig hört talas om det innan. Vi flår, som sagt, alltid allt innan hängning.

Läste nånstans att det var svårare att flå när det hängt med kläderna, så jag blev orolig och gjorde det nu, men det var piece of cake, förvånad hur lätt det gick. Nu får det hänga ett tag till, ev kylen ikväll sen ett par dagar där.
Citera
2016-10-06, 13:47
  #14
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraes
Läste nånstans att det var svårare att flå när det hängt med kläderna, så jag blev orolig och gjorde det nu, men det var piece of cake, förvånad hur lätt det gick. Nu får det hänga ett tag till, ev kylen ikväll sen ett par dagar där.

Är man bara lugn och metodisk är flåendet ganska enkelt.

Antar att det blir svårare att klä av djuret om underhudsfettet torkat ut.
Citera
2016-10-06, 15:51
  #15
Medlem
Flåmässigt lämnar jag alltid huden på tills styckning de gånger jag inte har en viltkyl /kylskåp som håller borta flugor.
Anser att jag hellre har lite svårare att flå än att massa skit som lägger ägg kommer åt stora delar av köttet.
Citera
2016-10-07, 03:51
  #16
Medlem
Scratchbites avatar
Vi brukar lämna skinnet på tills vi styckar. Om du vill ta vara på huden behöver du flå den när du tar ur den, då huden får dålig kvalité annars. Mörningen av köttet är ju en kontrollerad förruttningsprocess egentligen, och den påverkar lädret negativt. Men annars tror jag inte att det gör någon skillnad, det är förmodligen bara en smaksak i sammanhanget.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback