Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-05, 03:13
  #1
Medlem
fraess avatar
Bor till skogs och körde hem från en vän något berusad på grusvägen när ett rådjur hoppar fram blixtsnabbt och jag kör ihjäl det bara sådär, rakt i huvudet tog smällen. Ringa polisen? Näe, känns dumt att bli av med körkortet, så jag tar med det hem. Nu känner jag mig lite stressad och inte sugen på youtubetutorials med amerikanska rednecks, så jag hänger det upp och ned och skär halsen av det så blodet droppar ut för jag tror man ska det. Sen sprättar jag upp det och tvättar med trädgårdsslangen.. det blev mycket spenatstuvning som kom ut, men nu är det rent.

Tvättade rent inälvorna och la i kylen.. stekte hjärtat, mums det var fint. men det andra då? Det hänger där nu, hur länge ska det göra det? Kan inte ett skit om sånt här så jag tror det blir bäst jag flår och karvar så gott jag kan och stoppar det i köttkvarnen. Jag har ingen proffskyl för mörning och aspirerar definitivt inte på att skaffa en, så vad är lagom tid att låta det hänga med temperaturen som är nu i mellansverige?

Det hänger med huvudet kvar as is.. kan jag äta tungan i morrn?

All input uppskattas. Ser framför mig hur en massa förståsigpåare ska påpeka att jag borde ha gjort dittan och dattan, polis... lokal jägare bla bla bla håll käften, nu är det så här.

mvh
__________________
Senast redigerad av fraes 2016-10-05 kl. 03:23.
Citera
2016-10-05, 03:34
  #2
Medlem
Börja med att ladda upp foto på din fina fångst vetja.
Citera
2016-10-05, 03:51
  #3
Medlem
fraess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Börja med att ladda upp foto på din fina fångst vetja.

https://s17.postimg.org/ml0c6bbnj/kuk.jpg

Vore kul om du hade något att tillföra
Citera
2016-10-05, 04:41
  #4
Medlem
Stilig liten sak. Köttkvarnen i all ära men det "rätta" är att skinna och stycka upp den - fyll frysen med en massa goda köttstycken. Den här filmen visar hur du kan gå tillväga och kan säkert vara behjälplig:
https://vimeopro.com/user5133403/til...video/94648082

Bor du i jaktmarker så finns det garanterat någon boende i trakten som är van styckare om du kan ta hjälp av om du inte känner att du fixar det på egen hand.
Citera
2016-10-05, 05:08
  #5
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraes
Bor till skogs och körde hem från en vän något berusad på grusvägen när ett rådjur hoppar fram blixtsnabbt och jag kör ihjäl det bara sådär, rakt i huvudet tog smällen. Ringa polisen? Näe, känns dumt att bli av med körkortet, så jag tar med det hem. Nu känner jag mig lite stressad och inte sugen på youtubetutorials med amerikanska rednecks, så jag hänger det upp och ned och skär halsen av det så blodet droppar ut för jag tror man ska det. Sen sprättar jag upp det och tvättar med trädgårdsslangen.. det blev mycket spenatstuvning som kom ut, men nu är det rent.

Tvättade rent inälvorna och la i kylen.. stekte hjärtat, mums det var fint. men det andra då? Det hänger där nu, hur länge ska det göra det? Kan inte ett skit om sånt här så jag tror det blir bäst jag flår och karvar så gott jag kan och stoppar det i köttkvarnen. Jag har ingen proffskyl för mörning och aspirerar definitivt inte på att skaffa en, så vad är lagom tid att låta det hänga med temperaturen som är nu i mellansverige?

Det hänger med huvudet kvar as is.. kan jag äta tungan i morrn?

All input uppskattas. Ser framför mig hur en massa förståsigpåare ska påpeka att jag borde ha gjort dittan och dattan, polis... lokal jägare bla bla bla håll käften, nu är det så här.

mvh

40 dyngsgrader minst ska köttet hänga, dvs är det 10 grader ute ska det hänga 4 dygn, 5 grader 8 dygn osv, bara kolla på termometern och räkna,,, alt stycka upp och lägg i vanliga kylen, blir inte så mycket kött på ett rådjur så det är ett bra alternativ,,,,
Citera
2016-10-05, 10:17
  #6
Medlem
hogerspokets avatar
Är väl främst bogarna och sadeln som är något att ta vara på.

Flå eländet omgående och häng som beskrivits ovan. Därefter styckning.

Bogarna gör sig sedan bra rökta. Sadeln ugnsreks och serveras med kantarellsås.
--

Äta roadkill, men vill inte kolla redneck-tutorials...
Citera
2016-10-05, 13:24
  #7
Medlem
fraess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Är väl främst bogarna och sadeln som är något att ta vara på.

Flå eländet omgående och häng som beskrivits ovan. Därefter styckning.

Bogarna gör sig sedan bra rökta. Sadeln ugnsreks och serveras med kantarellsås.
--

Äta roadkill, men vill inte kolla redneck-tutorials...

Det rekommenderas att hänga med pälsen på. Kommer mala ner skiten.
Roadkill associeras med djur som man hittar döda efter vägen, det här råkade bara avlivas blixtsnabbt av min kylargrill och jag ser inget fel i det.
Citera
2016-10-05, 14:19
  #8
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraes
Det rekommenderas att hänga med pälsen på. Kommer mala ner skiten.
Roadkill associeras med djur som man hittar döda efter vägen, det här råkade bara avlivas blixtsnabbt av min kylargrill och jag ser inget fel i det.

Ja, vad vet jag...

Brukligt är iaf att man flår såväl rå som älg. Och ren. Och ko. Vilket är det jag brukar flå och stycka.

Fågel brukar jag hänga oflådd.

Att sedan 'mala ner skiten' är naturligtvis lite synd då rådjurssadel är signifikant mycket mer kulinariskt än rådjursfärs. Så även bogarna i sin helhet.

Men gå du på dina rekommendationer att hänga djuret flått och mal sedan ner 'skiten'...
Citera
2016-10-05, 14:24
  #9
Medlem
fraess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Ja, vad vet jag...

Brukligt är iaf att man flår såväl rå som älg. Och ren. Och ko. Vilket är det jag brukar flå och stycka.

Fågel brukar jag hänga oflådd.

Att sedan 'mala ner skiten' är naturligtvis lite synd då rådjurssadel är signifikant mycket mer kulinariskt än rådjursfärs. Så även bogarna i sin helhet.

Men gå du på dina rekommendationer att hänga djuret flått och mal sedan ner 'skiten'...

Ok, jag sparar väl sadeln då. Det är bara en ide jag har att jag älskar färs för man kan krydda och blanda i så mycket gott. och att jag kommer vara helt sopig med kniven och det kommer bli massa småbitar.

Om att hänga det med pälsen läste jag här : https://jagareforbundet.se/viltmat/h...par-mort-kott/
Citera
2016-10-05, 18:59
  #10
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraes
Ok, jag sparar väl sadeln då. Det är bara en ide jag har att jag älskar färs för man kan krydda och blanda i så mycket gott. och att jag kommer vara helt sopig med kniven och det kommer bli massa småbitar.
Sadeln är ganska enkel att ta rätt på - och väl värd att ta vara på.

Se till att ha en skarp och bra kniv så löser det sig.

[/quote]
Om att hänga det med pälsen läste jag här : https://jagareforbundet.se/viltmat/h...par-mort-kott/[/quote]

Ok.

Har aldrig hört talas om det innan. Vi flår, som sagt, alltid allt innan hängning.
Citera
2016-10-05, 20:49
  #11
Medlem
Shankss avatar
Vi flår också. Rå som älg som allt annat. Utom fågel givetvis.
Citera
2016-10-05, 21:33
  #12
Medlem
tvätta inte bara rent med vatten, torka av, eventuellt spruta med en ättiks blandning men torka av också

du kan stycka och sedan låta ligga i kylskåpet också, det blir inte bra om du fryser det direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback