Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-04, 20:56
  #1
Medlem
Tja! Jag ska koppla ihop en datorfläkt Arctic F12PWM till en mobil laddare, tror dock att det blir svårt. Färgerna på fläktkablarna är gul,grön,blå,svart och laddarna jag har är svart och röd samt en som är röd och grå.


Vet någon hur det ska vara?
Citera
2016-10-04, 21:06
  #2
Medlem
Emalkays avatar
Gul, grön, blå, svart. En av dessa är + och en är -
Röd = plus
Svart = minus

Skulle gissa på att svart är jord och grön är plus på fläktkablarna, men är inte säker.
Men svart är Jord iaf.
Har du ingen multimeter att mäta med?
Annars kan du ju prova dig fram. Börja med o sätt svart till svart och sedan snuddar du pluskabeln från laddaren på de resterande kablarna och ser när det fungerar.
Citera
2016-10-04, 21:13
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandara
Tja! Jag ska koppla ihop en datorfläkt Arctic F12PWM till en mobil laddare, tror dock att det blir svårt. Färgerna på fläktkablarna är gul,grön,blå,svart och laddarna jag har är svart och röd samt en som är röd och grå.


Vet någon hur det ska vara?

Gul: +12v
Svart: jord


Din mobilladdare ger bara 5V
Citera
2016-10-04, 21:14
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emalkay
Gul, grön, blå, svart. En av dessa är + och en är -
Röd = plus
Svart = minus


Fel.
Citera
2016-10-04, 21:15
  #5
Medlem
Emalkays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Fel.

Jo, kom på det nu. Tänkte precis ändra till gul efter en googling
Citera
2016-10-04, 21:21
  #6
Medlem
Emalkays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandara
Tja! Jag ska koppla ihop en datorfläkt Arctic F12PWM till en mobil laddare, tror dock att det blir svårt. Färgerna på fläktkablarna är gul,grön,blå,svart och laddarna jag har är svart och röd samt en som är röd och grå.


Vet någon hur det ska vara?

Sätt gul ihop med röd från laddaren och svart till svart.
Även om laddaren bara ger 5v så fungerar det ändå. Men med mindre styrka såklart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback