Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-04, 19:03
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antoniuscliff
ASRock Z77 EXTREME4

1TB Seagate/Samsung Barracuda

Samsung SSD Basic 840-Series 120GB

Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)

Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

MSI GeForce GTX 680 2048MB Lightning

antec KÜHLER H2O 620

Fractal Design Integra R2 750W

Fractal Design Define R4 Svart

Delarna.

Asrock hade jag knappast lita på idag. Nästan alltid billigaste moderkorten . Såg att den haft en hel del problematik genom åren. Hur gammal e grejerna ?
Citera
2016-10-04, 19:05
  #14
Medlem
https://imgur.com/gallery/SVCGU

Kylar radiatorn är lös samt fläkt men dessa är återkopplade nu, dubbelkollade.

Är lekman på datorer så vet inte riktigt allt som jag borde. Förövrigt så kraschar den alltid inom 15 min. Inte provat så krävande aktiviteter än. Låter även som att ljudet tilltar från datorn tills den kraschar.
__________________
Senast redigerad av Antoniuscliff 2016-10-04 kl. 19:07.
Citera
2016-10-04, 19:09
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antoniuscliff
https://imgur.com/gallery/SVCGU

Kylar radiatorn är lös samt fläkt men dessa är återkopplade nu, dubbelkollade.

Är lekman på datorer så vet inte riktigt allt som jag borde. Förövrigt så kraschar den alltid inom 15 min. Inte provat så krävande aktiviteter än. Låter även som att ljudet tilltar från datorn tills den kraschar.

Har den krashat sedan fläkt o radioter e dubbelkopplade ?
Citera
2016-10-04, 19:16
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Har den krashat sedan fläkt o radioter e dubbelkopplade ?

Jepp. Provade även att köra utan fläkt kopplad till radiator. Påverkar inget.
Citera
2016-10-04, 19:17
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antoniuscliff
Jepp. Provade även att köra utan fläkt kopplad till radiator. Påverkar inget.

Har du extra delar hemma ? 😊. Egentligen känns de som de e två delar som spökar. Nätagg , moderkort . Minnen låter lite mysko att den stänger av sig för det . Låter inte speciellt vettigt liksom. Samma som disk . MEN man bör plocka ner del för del här . Har den intergrerad grafik . Så man kan plocka bort grafikkortet ? De e det enda jag kan komma på som de kan vara också om de e hårdvara relaterat.
__________________
Senast redigerad av Jens86 2016-10-04 kl. 19:54.
Citera
2016-10-05, 00:11
  #18
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antoniuscliff
Provade även att köra utan fläkt kopplad till radiator.
Min första fundering är om pumpen lagt av eller det blivit luftficka/läckage så cirkulationen inte funkar.

Låt datorn stå i bios/efi tills den lägger av.
Där brukar man kunna läsa av processortemperaturer och varvtalet på pumpen. Är varvtalet för lågt? noll? eller drar det iväg väldigt högt? eller sticker tempen iväg? Det står nåt om oljud, vad är det som låter? Ta av dörren och försök klura ut varifrån ljudet kommer.

Pumpmotorn kan mycket väl köra och ge varvtal men.. förutom luftficka, ibland släpper pumphjulet från axeln så det blir ingen cirkulation ändå, och då får man ett långsamt ökande surr därifrån tills den stänger av.

Stänger den trots att temp är lägre än 40 grader (den borde inte gå högre än 25-28 grader i bios) och pumpen funkar, då får man gräva lite djupare.

Gör "AJ-testet" på lite olika kylflänsar. d.v.s om nån är så het att du säger AJJJ!!! när du tar i den så är det nåt som inte står rätt till där.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback