Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-04, 17:09
  #1
Medlem
så min dator är fett weird så för nån vecka sen så helt random så blev skärmen svart och det stog dvi no signal, så läste jag att det kunde vara nå fel på grafik kortet så jag och typ hur man skulle göra så jag bootade up i safe mode och tog bort grafik kort drivrutinerna sen startade ja den som vanligt och det funkade men skärmen var fett liten så när jag sen ominstallerade drivrutinerna till kortet så blev skärmen ba svart igen. nån som vet vad som är felet??


om det är till nån hjälp så på device manager så när jag går in där grafik kortet ska va så är det nån gul triangel där
__________________
Senast redigerad av lurre55 2016-10-04 kl. 17:12.
Citera
2016-10-04, 18:21
  #2
Medlem
x12s avatar
Vilket grafikkort gäller det? fabrikat och modellnummer.

Har du nåt mer än bara datormonitorn ansluten? t.en en tv, annan monitor, projektor osv?

När blir det "ingen signal"? Du får ju uppenbarligen bild i safemode, så jag antar du har bild i bios/efi också, kanske fram till windows startar? När släcks den?
Citera
2016-10-04, 18:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Vilket grafikkort gäller det? fabrikat och modellnummer.

Har du nåt mer än bara datormonitorn ansluten? t.en en tv, annan monitor, projektor osv?

När blir det "ingen signal"? Du får ju uppenbarligen bild i safemode, så jag antar du har bild i bios/efi också, kanske fram till windows startar? När släcks den?

det är ett gtx 560 från asus fett dåligt ja vet :P ne det är bara dvi kabeln ansluten och ja fram till windows startar så har jag skärm och ja det funkar i bios

ursäkta om ja skriver weird har add så
__________________
Senast redigerad av lurre55 2016-10-04 kl. 18:32.
Citera
2016-10-04, 18:50
  #4
Medlem
x12s avatar
När bilden blivit svart, testa trycka..
Win+P, sedan högerpil en gång, sedan Enter
Det där speglar bilden till monitor 2. Det är bara för att testa om datorn väljer fel grafikutgång.

Blir det ingen bild efter det där, testa i felsäkert läge att välja lägre upplösning, t.ex 800x640 och se om den funkar i normalläge sedan. Det för att utesluta du råkat ställa skärmupplösningen högre än monitorn klarar av.

Hjälper inte det heller borde det stå nåt i windows eventloggar (start, run, eventvwr) om varför den inte kör igång grafiken, t.ex röda kryss eller varningstrianglar med någon kod liknande "0x00000000" efter.

Kan även vara att grafikkortet är kaputt efter en överhettning eller annat fel, men kan också vara otillräcklig strömmatning (döende nätagg) eller dålig förbindelse, t.ex kortet eller nån strömkontakt till det sitter lite löst. Prova montera om kortet.
Citera
2016-10-04, 18:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
När bilden blivit svart, testa trycka..
Win+P, sedan högerpil en gång, sedan Enter
Det där speglar bilden till monitor 2. Det är bara för att testa om datorn väljer fel grafikutgång.

Blir det ingen bild efter det där, testa i felsäkert läge att välja lägre upplösning, t.ex 800x640 och se om den funkar i normalläge sedan. Det för att utesluta du råkat ställa skärmupplösningen högre än monitorn klarar av.

Hjälper inte det heller borde det stå nåt i windows eventloggar (start, run, eventvwr) om varför den inte kör igång grafiken, t.ex röda kryss eller varningstrianglar med någon kod liknande "0x00000000" efter.

Kan även vara att grafikkortet är kaputt efter en överhettning eller annat fel, men kan också vara otillräcklig strömmatning (döende nätagg) eller dålig förbindelse, t.ex kortet eller nån strömkontakt till det sitter lite löst. Prova montera om kortet.

Kan de vara bios som jävlas med honom ?
Citera
2016-10-04, 19:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
När bilden blivit svart, testa trycka..
Win+P, sedan högerpil en gång, sedan Enter
Det där speglar bilden till monitor 2. Det är bara för att testa om datorn väljer fel grafikutgång.

Blir det ingen bild efter det där, testa i felsäkert läge att välja lägre upplösning, t.ex 800x640 och se om den funkar i normalläge sedan. Det för att utesluta du råkat ställa skärmupplösningen högre än monitorn klarar av.

Hjälper inte det heller borde det stå nåt i windows eventloggar (start, run, eventvwr) om varför den inte kör igång grafiken, t.ex röda kryss eller varningstrianglar med någon kod liknande "0x00000000" efter.

Kan även vara att grafikkortet är kaputt efter en överhettning eller annat fel, men kan också vara otillräcklig strömmatning (döende nätagg) eller dålig förbindelse, t.ex kortet eller nån strömkontakt till det sitter lite löst. Prova montera om kortet.

ah okej tack för det detaljerade svaret får pröva det, mest troligen äre väll datorn som börjar vissna har haft han sen 2012
Citera
2016-10-04, 19:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lurre55
ah okej tack för det detaljerade svaret får pröva det, mest troligen äre väll datorn som börjar vissna har haft han sen 2012

Inte nödvändigtvis 😊
Citera
2016-10-04, 23:46
  #8
Medlem
x12s avatar
2012 är ganska ny, den ska inte vara alltför dålig om det inte är ett snålbudgetbygge eller paketdator.

Om det är bioset/efi, njaee.. tror inte det, men iofs, det är inte tekniskt omöjligt, bara väldigt ovanligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback