Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-04, 11:21
  #1
Avstängd
Ericsson låter 3000 gå. Samtidigt investerar Apple 8,1 miljarder skr i Viborg i Danmark. Detta är ett rejält underbetyg åt den svenska (Stockholmska) regeringen. Apple har med 100% säkerhet förhandlat med den svenska regeringen om sina investeringsplaner i Europa länge men Danmark erbjöd bättre möjligheter.

http://www.99mac.se/artikel/9351-app...rder-i-danmark

Har våra innerstadspolitiker helt tappat kontakten med verkligheten? Varför väljer Apple Danmark och inte Sverige? Istället får vi i Sverige förvirrade uttalanden från ansvariga politiker och totalt menlösa presskonferenser när allt från nybyggda ärtfabriker till mobiltillverkning lägger ner.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/sa...cle23647917.ab
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2016-10-04 kl. 11:26.
Citera
2016-10-04, 11:30
  #2
Avstängd
Tissemands avatar
Apple skapar inte mycket värde i Danmark, allt som investeras köps i Kina och det blir få fasta jobb.

Facebook vill investera i Odense, men det är samma sak, allt köps i Asien och kanske 100 fasta jobb.


http://www.fyens.dk/erhverv/Facebook...rtikel/3081003
Citera
2016-10-04, 11:31
  #3
Medlem
Itons avatar
Varför Danmark och inte Tyskland? Eller varför inte Frankrike? Eller Estland? Verkar som om alla regeringar är rena sopor jämfört med den danska.

Problemet ligger snarare i kostnaden för den svenska arbetskraften. Medans många i Sverige drömmer att man klarar av att hålla en högre tillverkningskvalitet än andra länder flyttar företag produktionen utomlands. Det många missar är att för en viss produkt behövs inte en "högre" kvalitet utan "en viss" kvalitet. Den sistnämnda sätts av det tillverkande företaget i förhållande till vad deras kunder är beredda att acceptera. Går det att nå densamma i ett billigare land än i Sverige, allt annat lika, åker produktionen till ett annat land. Så enkelt är det. Och det jag tror många missar är vilken betydelse arbetskostnaden har för vart produktionen sätts.
Citera
2016-10-04, 11:33
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tissemand
Apple skapar inte mycket värde i Danmark, allt som investeras köps i Kina och det blir få fasta jobb.

Facebook vill investera i Odense, men det är samma sak, allt köps i Asien och kanske 100 fasta jobb.


http://www.fyens.dk/erhverv/Facebook...rtikel/3081003

300 jobb som i sin tur skapar ett par hundra nya jobb. osv hos Apple i Viborg. Vad jag vill komma till är att företagsklimatet tycks vara uruselt. Att Apple investerar 8,1 miljarder i vårt grannland trots förhandlingar med svenska regeringen är ett stort underbetyg.
Citera
2016-10-04, 11:38
  #5
Avstängd
Tissemands avatar
Det blir inte 300 jobb, jänkerna överdriver alltid, men kanske 200 om vi har tur.

Tycker du svartmålar en del, vi i Danmark ser fortfarende upp til Sverige som en mycket avancerat industrination


Facebook har investerat i Luleå, det vet du säkert:

https://www.ncc.se/vara-projekt/serv...acebook-lulea/
Citera
2016-10-04, 11:55
  #6
Medlem
Notera att det är ett datacenter. 90% av de åtta miljarderna kommer garanterat bestå av serverhårdvara inköpt från Asien, dvs helt irrelevant ur ett danskt perspektiv. Sedan tycker jag det är ganska klart från texten att de trehundra arbetena är byggnadsarbete under byggnadsfasen, dvs tillfälliga. Rimligtvis kan själva datacentret drivas permanent med enbart några tiotal anställda.

Detta sagt så är det ändå förvånande. Jag trodde att datacenter främst placerades med hänsyn till låg elkostnad. Och Danmark är inte direkt känt för sina låga elpriser. Men förhoppningsvis vet Apple något som jag inte vet.
Citera
2016-10-04, 11:58
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tissemand
Det blir inte 300 jobb, jänkerna överdriver alltid, men kanske 200 om vi har tur.

Tycker du svartmålar en del, vi i Danmark ser fortfarende upp til Sverige som en mycket avancerat industrination


Facebook har investerat i Luleå, det vet du säkert:

https://www.ncc.se/vara-projekt/serv...acebook-lulea/

Jag har själv bott och arbetat i Danmark i ett par år och jag vet Danska regeringen driver landet mer som ett "företag" som ser i det stora och svenska (Stockholmska) regeringen blir allt mer och mer "socialbyrå" politiskt korrekta och isolerade. Därför missade de Apple och förlorar Ericsson.
Stockholm betraktar övriga landet allt mer som en koloni och självsegrerar sig allt mer. Stockholm är idag en bruksort av byråkrati och innerstan har inte tagit emot en enda arab på 20 år. I alla Europas huvustäder finns det hela kvarter med araber men inte i Stockholm. - men de är snabbast på att hitta "nazister".
Citera
2016-10-04, 12:01
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nexin
Notera att det är ett datacenter. 90% av de åtta miljarderna kommer garanterat bestå av serverhårdvara inköpt från Asien, dvs helt irrelevant ur ett danskt perspektiv. Sedan tycker jag det är ganska klart från texten att de trehundra arbetena är byggnadsarbete under byggnadsfasen, dvs tillfälliga. Rimligtvis kan själva datacentret drivas permanent med enbart några tiotal anställda.

Detta sagt så är det ändå förvånande. Jag trodde att datacenter främst placerades med hänsyn till låg elkostnad. Och Danmark är inte direkt känt för sina låga elpriser. Men förhoppningsvis vet Apple något som jag inte vet.

Lönerna är dessutom 30-40% högre i DK än i Sverige. Jag tror det blir supportcenter och att 300 jobben blir permanent. 8,1 Miljarder är den största utländska investeringen någonsin i DK. Sverige klarade inte av att förhandla.
Citera
2016-10-04, 12:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Lönerna är dessutom 30-40% högre i DK än i Sverige. Jag tror det blir supportcenter och att 300 jobben blir permanent. 8,1 Miljarder är den största utländska investeringen någonsin i DK. Sverige klarade inte av att förhandla.
Apple är väl inte dummare än att de inser, precis som vi, att det håller på att gå åt pepparn för Sverige. Invandringen har inte oväntat blivit en nationell affärsfråga..också.
Citera
2016-10-04, 12:11
  #10
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Apple är väl inte dummare än att de inser, precis som vi, att det håller på att gå åt pepparn för Sverige. Invandringen har inte oväntat blivit en nationell affärsfråga..också.
Exakt! Man kan ju inte importera analfabeter och tro att Sverige ska hänga med i den tekniska konkurrensen. Sverige håller på att bli ett U-land. Och fort går det nu
Citera
2016-10-04, 12:20
  #11
Avstängd
Tissemands avatar
Ni svartmålar ert eget land - bara södra Tyskland har en mer avancerat industri i Europa
Citera
2016-10-04, 12:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissemand
Ni svartmålar ert eget land - bara södra Tyskland har en mer avancerat industri i Europa
Det är uppenbarligen flera saker man ska beaktas om man som globalt företag ska investera i ett land. Jag är mer oroad över den generella trenden i Sverige. Det blir som Rom - det fanns ingen romare som kan säga exakt när romarriket gick under, det var en utdragen process. Vår tids hunner är kaosliberalerna.

Å andra sidan kan det vara som buffrade biologiska system, inom ett intervall tas förändringar (i tex pH i ett syra/bas-system) upp och motverkas, men när systemet är mättat och utan ytterligare buffertkapacitet, sker förändringarna/sönderfallet mycket snabbt och ofta kaosartat.
__________________
Senast redigerad av Fnysington 2016-10-04 kl. 12:27.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback