Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-04, 10:11
  #1
Medlem
Hej!

Jag och en vän ska ut i skogen imorgon. Vi tänker ta med oss så lite som möjligt och försöka klara oss ca 1 vecka. Vi kommer bygga camp vid Märlaren.
Vi vet att det kommer bli kallt, förmodligen hungriga och törstiga osv men ser fram emot utmaningen och se om vi klarar det.

Tror ni att vi måste ha med oss rep, eller det är relativt enkelt att göra sitt vindskydd/hydda med små grenar osv?


Vi kommer främst fiska efter mat, då vi inte vill riskera allt för mycket med svampar, men har ni några tips på vad man mer kan äta så skriv gärna det.

När vi pratar med folk så blir det ofta "Men är ni inte rädda för björnar, vargar och vildsvin?". Vi har inställningen att Björnar inte är intresserade av oss om vi inte har mat framme, att vargar inte är rimligt att tänka sig komma fram till ens sovsäck ens och att vildsvin kanske inte är trevliga att stöta på, men är skygga nog att inte heller vela vara nära en och bli aggressiva om vi inte retar upp dem.


Vi har med oss:
Flintstål(Vi var inte modiga nog att försöka göra eld helt utan verktyg)
Sovsäckar(-5 Grader sovsäckar)
Yxa
Kniv
Fisklina
Fiskkrokar
Stor dunk
Kastrull
Vattenflaska med filter

Vi kommer inte ha några superjackor, skor osv. Utan vi har vanliga kläder och vill testa om vi klarar det. Nu blev det lite lyxigt med vattenflaska med filter osv, men det kändes som ett måste med vatten och om vi inte lyckas få eld snabbt så är vatten ändå en prio som vi vill ha.

Övriga tankar/tips?
Citera
2016-10-04, 10:14
  #2
Medlem
janne3xs avatar
Ni kommer ge upp efter första natten.
Citera
2016-10-04, 10:17
  #3
Avstängd
https://www.google.se/webhp?sourceid...A4ta+i+naturen
Citera
2016-10-04, 10:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bojangles
Hej!

Jag och en vän ska ut i skogen imorgon. Vi tänker ta med oss så lite som möjligt och försöka klara oss ca 1 vecka. Vi kommer bygga camp vid Märlaren.
Vi vet att det kommer bli kallt, förmodligen hungriga och törstiga osv men ser fram emot utmaningen och se om vi klarar det.

Tror ni att vi måste ha med oss rep, eller det är relativt enkelt att göra sitt vindskydd/hydda med små grenar osv?


Vi kommer främst fiska efter mat, då vi inte vill riskera allt för mycket med svampar, men har ni några tips på vad man mer kan äta så skriv gärna det.

När vi pratar med folk så blir det ofta "Men är ni inte rädda för björnar, vargar och vildsvin?". Vi har inställningen att Björnar inte är intresserade av oss om vi inte har mat framme, att vargar inte är rimligt att tänka sig komma fram till ens sovsäck ens och att vildsvin kanske inte är trevliga att stöta på, men är skygga nog att inte heller vela vara nära en och bli aggressiva om vi inte retar upp dem.


Vi har med oss:
Flintstål(Vi var inte modiga nog att försöka göra eld helt utan verktyg)
Sovsäckar(-5 Grader sovsäckar)
Yxa
Kniv
Fisklina
Fiskkrokar
Stor dunk
Kastrull
Vattenflaska med filter

Vi kommer inte ha några superjackor, skor osv. Utan vi har vanliga kläder och vill testa om vi klarar det. Nu blev det lite lyxigt med vattenflaska med filter osv, men det kändes som ett måste med vatten och om vi inte lyckas få eld snabbt så är vatten ändå en prio som vi vill ha.

Övriga tankar/tips?

Spännande och rolig idé.
Jag rekommenderar att bläddra genom denna PDF, har själv boken hemma och läst mycket i den inför mina utflykter.
Den är anpassad för svenska skogar och svenskt klimat, så att leta palmblad för vind/regnskydd klarar du dig ifrån i denna bok.


Boken
Lycka till och ha en fin tid,
Citera
2016-10-04, 10:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne3x
Ni kommer ge upp efter första natten.

Innan gryningen snarare.
Citera
2016-10-04, 10:30
  #6
Medlem
BigBusinesss avatar
Vad ska ni med yxan till? Björnförsvar?

Ni tänker väl inte hugga ner levande växtlighet?

Höll på skriva fiskekort, men det verkar inte behövas i större delen av Mälaren.
__________________
Senast redigerad av BigBusiness 2016-10-04 kl. 10:34.
Citera
2016-10-04, 10:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Vad ska ni med yxan till? Björnförsvar?

Ni tänker väl inte hugga ner levande växtlighet?

Höll på skriva fiskekort, men det verkar inte behövas i större delen av Mälaren.

Kan vara bra för fler anledningar än att kasta efter björn.
Döda träd är också träd, funkar fint som pelare/stöd till tak eller något dyl. och för att påla ner dem i backen kan det underlätta om trädet är någorlunda spetsigt i ena änden

Yxa är även bra om man ska hugga lite större ved, så slipper man skapa en kil och köra på den.

Sen beroende på hur pass rädd man är om sin yxa så går den att gräva/hamra med.


Rekommenderar även denna YT kanal, i min smak inte den bästa, men det är från Sverige och visar vad man kan göra i Sverige.
Kanalen
Citera
2016-10-04, 11:04
  #8
Medlem
Phocidaes avatar
Maten är det enda som blir ett problem. Ta med ett par frystorkat för säkerhets skull, och ät dessa i nödfall.

Se till att informera anhöriga var ni kommer befinna er och när ni kommer tillbaka.

En rulle med snöre kan vara bra.
Citera
2016-10-04, 11:07
  #9
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Vassrötter är antagligen det enklaste att käka ifall ni inte får fisk eller hittar äppelträd. Vete fan hur de smakar så här års dock.
Citera
2016-10-04, 11:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne3x
Ni kommer ge upp efter första natten.
Tror inte det. Men tack för svaret.

Det är en del av en dokumentär jag gör som är reporterdriven till en viss del. så det är inte bara att jag vill göra det, jag ska göra det till min produktion.
Citera
2016-10-04, 11:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vomitone
Spännande och rolig idé.
Jag rekommenderar att bläddra genom denna PDF, har själv boken hemma och läst mycket i den inför mina utflykter.
Den är anpassad för svenska skogar och svenskt klimat, så att leta palmblad för vind/regnskydd klarar du dig ifrån i denna bok.


Boken
Lycka till och ha en fin tid,

Tack för det konkreta tipset! kommer läsa igenom den under dagen!
Citera
2016-10-04, 11:13
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lepaca
Innan gryningen snarare.
Tack för svaret.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback