Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-29, 08:23
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trashtextat
Jag är lite för trött för att orka lyssna. Tror du att du skulle kunna ge en kort och koncis förklaring?

Hur menar du med att byta språk? Jag exempelvis är väldigt självsuggesterande ibland (gör medvetna förnimmelser) och börjar ägna tid ibland åt mitt älsklingsämne, synkronisering iom att det ger mig glädje. Jag skriver ogenomtänkt och byter tempus osv. Och är gravt närberoende på så vis att jag kan börja zappa mellan tidningar, facebook och Flashback något som inte är positivt för det kognitiva och ger lindrigare symptom.

På så vis kan jag bli lite dålig mentalt. Har inte ens fått falska minnen än även om jag råkat sabba minnet lite genom att plocka omkring med olika minnesbilder. (Det här vet jag är mycket vanskligt dock). Jag har ju varit dålig mentalt förr och nära psykos och som jag berättat, på så vis att jag uppmuntrar symptomen. Men jag har enbart lidit av paranoia och varit mycket skeptisk och oemottaglig för mycket fokus pikus ändå. Hur skulle man kunna styra något som schizofreni när det är ett tillstånd som släcker ner hjärnan ungefärligen? Jag tycker att isåfall borde jag om någon som är så likgiltig ibland helt enkelt vara riktigt sjuk.

Intressant tråd och nytt ämne för mig även om jag förstår konceptet något.

Som exempel:

Jag kan skriva, prata och tänka flytande på både svenska och engelska.

När jag skriver på flashback så tänker jag på svenska medan jag skriver. Samma sak om jag chattar eller pratar med folk som talar svenska. Då har jag svensk personlighet.

När jag skriver på engelska hemsidor, chattar/pratar med folk på engelska så tänker jag på engelska. Då har jag min engelska personlighet.

Om en tredjepart observerar mig utifrån så är det stor chans att de kan uppfatta mig som två olika personer beroende på vilket språk jag använder för stunden. Just för att ens språk och ordförråd formar hur man tänker och beter sig.

Vill även lägga till att jag inte heller orkade kolla på ted-talk-saken. Läste bara vad han skrev om hur språket formar ens tankar vilket fick mig att tänka på https://www.babbel.com/en/magazine/h...drove-me-crazy . Finns mer vetenskapliga artiklar om ämnet, men orkar inte googla upp det.
Citera
2016-12-03, 01:22
  #14
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trashtextat
Jag är lite för trött för att orka lyssna. Tror du att du skulle kunna ge en kort och koncis förklaring?

Det kognitiva har aldrig varit min grej men rörde ämnet (väldigt ytligt bara) när jag tog del av forskning på universitet.

För att "idiotförklara" det så är inte hjärnaktiviteten densamme när vi talar olika språk.
Tänker du på bil respektive car så är inte hjärnaktiviteten densamma vilket bidrar till olik stimulering utav hjärnan som därefter i det stora perspektivet kan påverka din personlighet. Hur pass mycket detta egentligen påverkar är väl öppet för diskussion dock men det forskas en del i ämnet i alla fall.

Det är, om jag inte missuppfattat det helt även igenom detta som semantik blir aktuellt.
__________________
Senast redigerad av Bananpyjamasen 2016-12-03 kl. 01:27.
Citera
2016-12-03, 01:43
  #15
Medlem
Trashtextats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
Det kognitiva har aldrig varit min grej men rörde ämnet (väldigt ytligt bara) när jag tog del av forskning på universitet.

För att "idiotförklara" det så är inte hjärnaktiviteten densamme när vi talar olika språk.
Tänker du på bil respektive car så är inte hjärnaktiviteten densamma vilket bidrar till olik stimulering utav hjärnan som därefter i det stora perspektivet kan påverka din personlighet. Hur pass mycket detta egentligen påverkar är väl öppet för diskussion dock men det forskas en del i ämnet i alla fall.

Det är, om jag inte missuppfattat det helt även igenom detta som semantik blir aktuellt.
Okej. Jag tror att det är mer autopilot inom det egna språket och därmed lägre aktiviteter iom fler kopplingar. För att lära nytt och använda detta annat språk krävs nog lite mer och blir en portion hjärngympa.

Jag har en del funderingar kring varför associationer till olika ord väcker hjärnaktivitet (som går att uppfatta dvs) minnen som fantasier i medvetandet. Har du möjligtvis någon länk eller namn på ämnesområde där jag själv kan söka runt inom, så vore jag tacksam. Lite ifrån tråden kanske men men vore jätteglad om du eller någon annan vet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback