Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-03, 19:40
  #1
Medlem
Hej alla flashbackare, upptackte igar att jag massuppfittat hur lange jag far stanna I landet, trodde det var 90 dagar men det visate sift vara 30 dagar × 3, alltsa har jag snart befunnit mig 60 dagar olovligt I landet.
Laste pa nagra sidor att boterna ar 100USD / dag utan visum, kan detta stamma och I sa fall vad blir konsekvenserna om man inte har rad?
Kommer jag bli nekad att atervanda till Moçambique? Kommer jag overhuvudtaget fa kliva pa mitt flyg hem bokat till I slutet pa oktober?
Nagon insatt som kan ge mig svar pa tal?
Tack pa forhand
Citera
2016-10-03, 19:47
  #2
Medlem
borrizs avatar
Tror du får vänja dig vid att ständigt ha en hundradollarsedel i passet.
Citera
2016-10-03, 20:05
  #3
Medlem
garna lite mer konstruktiva svar!
Citera
2016-10-03, 22:49
  #4
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjallden
garna lite mer konstruktiva svar!

Vad är det för visum som du har och hur fick du det? Var det i Sverige där du var tvungen att skicka in en kopia på flygbiljetten? Hur kan du då ha fått ett visum om din flygbiljett säger att du kommer att vara över tiden?

Du får nog komma med lite mer info om du vill ha seriösa svar.
Citera
2016-10-03, 23:06
  #5
Medlem
jag har ett 30 dagars turistvisum till moçambique som ar giltigt I 90 dagar om man forlanger det tva ganger, vilket jag inte gjort. Informationen om detta var valdigt luddig och pa ambassaden I stockholm var de mest intresserade av hur mycket jag betalade for visat, (ju mer desto snabbare). Ge mig ett worst och best case scenario ar du snall, kommer jag pa flyget hem?
Citera
2016-10-04, 00:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjallden
jag har ett 30 dagars turistvisum till moçambique som ar giltigt I 90 dagar om man forlanger det tva ganger, vilket jag inte gjort. Informationen om detta var valdigt luddig och pa ambassaden I stockholm var de mest intresserade av hur mycket jag betalade for visat, (ju mer desto snabbare). Ge mig ett worst och best case scenario ar du snall, kommer jag pa flyget hem?


Var bara tvungen o läsa på ambassadens sida där informationen står vad som gäller olika typer av visa. Får hålla med om att det var väldigt luddigt skrivet


III. LENGTH OF STAY IN MOZAMBIQUE

For all categories and types of visa, the maxim length (duration) of stay in Mozambique is 30 days, counted from the entry day. After this period the concerned person must live the country

Jag skulle försöka ringa till deras immigration, har ingen koll på Mozambique men finns det inget svensk konsulat eller ambassad där. I så fall kanske jag skulle ha börjat där, som sista utväg skulle jag vara i väldigt god tid till flygplatsen
Citera
2016-10-04, 00:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Vad är det för visum som du har och hur fick du det? Var det i Sverige där du var tvungen att skicka in en kopia på flygbiljetten? Hur kan du då ha fått ett visum om din flygbiljett säger att du kommer att vara över tiden?

Du får nog komma med lite mer info om du vill ha seriösa svar.

Ska säga att jag kan inte det här landets regler, det verkar vara som TS har ett visa för hela tiden fast h*n behöver aktualisera en ny period på något vis var 30 dag kanske igenom en ut/inresa eller ett besök på immigrationen.
__________________
Senast redigerad av freee 2016-10-04 kl. 01:02.
Citera
2016-10-04, 10:07
  #8
Medlem
Trist och jobbigt. Och Mocambique är nog det sämsta landet i södra Afrika att göra fel i.

Gå till Svenska Ambassaden i Maputo - den ligger ganska centralt - och säg som det är.

Börja där.
Citera
2016-10-04, 18:04
  #9
Medlem
freee, precis sa ser det ut. ar det verkligen nodvandigt att ga till ambassaden for detta?
vad ar det absolut varsta som kan handa? fast I moçambique? fangelse I moçambique?
later ju lite kontraproduktivt att halla kvar nagon nar denne inte far uppehalla sig I landet?
__________________
Senast redigerad av Tjallden 2016-10-04 kl. 18:15.
Citera
2016-10-04, 19:35
  #10
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjallden
.... fast I moçambique? fangelse I moçambique?
later ju lite kontraproduktivt att halla kvar nagon nar denne inte far uppehalla sig I landet?
Det är ganska logiskt om man tänker efter.
Först får du en rejäl böteslapp.
Sedan får du sitta på kåken tills du slantar upp. Som viting och symbol för kolonialmakten får du räkna med att bli allas bitch, sedan är bara en tidsfråga tills det smärtar mer i rumpan än i plånboken.
Citera
2016-10-04, 20:54
  #11
Medlem
mohnomishes avatar
Vad du skulle ha gjort är att efter 30 och 60 dagar fått en ny stämpel i passet. Antingen genom att infinna dig på ett immigrationskontor i Maputo eller någon provinshuvudstad, alternativt göra en "visa run" till något grannland (vilket i sin tur kräver att du har ett multiple entry-visa).

Som det ser ut nu kommer du åka på att betala böter när du lämnar landet. Men så mycket som 100 US$ per dag är det inte. Såvida det inte höjts på sistone handlar det så vitt jag vet om 1000 MZN (metical) per dag, vilket i dagsläget är en dryg svensk hundring.

Hur som helst, om du känner behov av att reda ut din situation med någon på svenska ambassaden har jag skickat PM med namn på den person du bör kontakta. Jag bor själv i Maputo och bistår gärna med råd och dåd i den mån jag kan, i forumet eller via PM.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2769537

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback