Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-03, 02:57
  #1
Medlem
Pocarisweats avatar
Hej.

Tränat brottning sedan jag var 6 år gammal. Har grundstyrka, kondition men har inte tävlat sedan tonåren även om jag sparrar och tränar mest för att hålla igång kroppen.

Ponera att jag skulle ge mig in i MMA? Hur skulle mina chanser stå sig mot exempelvis fighters med bakgrund inom boxning och så vidare? En gång hade min lokala judoförening och vår förening en liten meetup där respektive föreningar sparrade mot varandra.

Kort sagt så åkte judokillarna i golvet så det sjöng om det. Jag var dock inte medverkande själv och det hela skedde under väldigt vänskapliga former så inget illa om Judo.

Hur tror ni att en "average" brottare i 25-30 års ålder skulle klara sig i oktagonen? Är lång, smal och dessutom vänsterhänt. Är sugen på att testa och vad jag kan se så har de flesta MMA-killarna långtifrån samma fysik som oss brottare även om de såklart är bättre tekniskt när det kommer till i stort sett allt annat än nedtagningar haha.
Citera
2016-10-03, 03:37
  #2
Medlem
nedboys avatar
Det räcker att din motståndare får in en rökare rätt i truten på dig så ligger du däckad.

Du är inte vad vid att ta emot sparkar och slag. Det kommer att ta dig. Kan du ta någon smäll i truten och bara suga tag i personen så kan din brottning ge mycket. Däremot så lägger många MMA-fighters ner mycket tid på BJJ idag och då kan du stoppa din brottning där solen inte lyser. Den kommer inte hjälpa dig långt då.

Sorry. Men du kan ju alltid träna och kanske just du blir bäst? Det beror ju också på vem du är.
Citera
2016-10-03, 18:17
  #3
Medlem
Whirls avatar
Fighters med brottarbakgrund brukar lyckas ganska bra i MMA, först för att det är en extremt fysiskt krävande sport, men främst för att så många talangfulla utövare från USA saknar tävlingsmöjlighet efter collegenivån och därför skolar om sig till MMA.

Brottningen i sig är en användbar stil i oktagonen, men räcker tyvärr inte långt om du inte skaffar dig fler färdigheter. Brottare, liksom judokas, är grymma i clinchavstånd på att kontrollera var fighten ska äga rum. Mycket användbart, men problemet är att utan matchande färdigheter i en stående stil (boxning, MT) eller mer renodlad grappling (BJJ, Catch Wrestling, SW) kommer du inte kunna avsluta en enda fight

Men som sagt, brottning är en bra grund att ha. Du kan säkert bli en bra fighter om du anammar din inre Karelin.
Citera
2016-10-03, 19:12
  #4
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Det räcker att din motståndare får in en rökare rätt i truten på dig så ligger du däckad.

Du är inte vad vid att ta emot sparkar och slag. Det kommer att ta dig. Kan du ta någon smäll i truten och bara suga tag i personen så kan din brottning ge mycket. Däremot så lägger många MMA-fighters ner mycket tid på BJJ idag och då kan du stoppa din brottning där solen inte lyser. Den kommer inte hjälpa dig långt då.

Sorry. Men du kan ju alltid träna och kanske just du blir bäst? Det beror ju också på vem du är.
Haha, jag såg någon film på facebook bara för någon dag sedan där en brottare gjorde slarvsylta av en BJJ-kille i samma storlek.

Jon Jones var väl gammal college-brottare? Cormier är väl gammal OS-brottare? Tror det är rätt tätt med brottare i toppen i diverse viktklasser inom MMA.

Fysen och rörligheten du fått genom din brottning TS är guld värd, det finns ingen idrott i världen som kommer i närheten. Brottningen kommer du ha nytta av i MMA, en bättre grund att bygga på finns inte. Att lära sig slå skapligt och bryta lite i armarna kan vem som helst, men den allsidiga fysiken du fått av att brottas sedan barnsben kan man inte träna in som vuxen. Det är det du kommer vinna på. Kör hårt!
Citera
2016-10-03, 20:59
  #5
Medlem
RonaldoUtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Hej.

Tränat brottning sedan jag var 6 år gammal. Har grundstyrka, kondition men har inte tävlat sedan tonåren även om jag sparrar och tränar mest för att hålla igång kroppen.

Ponera att jag skulle ge mig in i MMA? Hur skulle mina chanser stå sig mot exempelvis fighters med bakgrund inom boxning och så vidare? En gång hade min lokala judoförening och vår förening en liten meetup där respektive föreningar sparrade mot varandra.

Kort sagt så åkte judokillarna i golvet så det sjöng om det. Jag var dock inte medverkande själv och det hela skedde under väldigt vänskapliga former så inget illa om Judo.

Hur tror ni att en "average" brottare i 25-30 års ålder skulle klara sig i oktagonen? Är lång, smal och dessutom vänsterhänt. Är sugen på att testa och vad jag kan se så har de flesta MMA-killarna långtifrån samma fysik som oss brottare även om de såklart är bättre tekniskt när det kommer till i stort sett allt annat än nedtagningar haha.
Med några månaders MMA-träning så skulle du förmodligen matchas hyfsat, mot någon som inte har brottning som grund. Sen bror det så klart på vilken nivå du vill testa dig på.
Citera
2016-10-03, 21:14
  #6
Medlem
Pocarisweats avatar
Tack för svaren killar (och tjejer?).

Har som sagt brottarbakgrund men är inte främmande att lära mig andra tekniker innan jag stiger in i en ring/bur såklart. Är ju det som är själva grundkonceptet med MMA, att det är mixed martial arts i dess bokstavliga form hehe.

Som tidigare sagts så tror jag att styrkan i min bakgrund är att vi brottare tränar på ett sätt som få andra gör. Det sitter liksom i generna sedan barnsbenen och till skillnad från boxning eller liknande så är det ingenting man bara kan plocka upp och lära sig utan har man det med sig från barndomen så är det liksom något som sitter som granit.

Med det sagt så är det väl också där problematiken ligger. Jag har ingen bakgrund i boxning. Jag har förvisso sparrat med boxare och sådär, men ingenting direkt seriöst. Så det är väl den biten jag antar att jag bör fokusera på i början?

Tack för svar i.a.f!
Citera
2016-10-04, 22:12
  #7
Medlem
Jag tror om du inte visar dig vara helkass boxare så har du goda chanser att bli duktig.
Brottare har ju sin uthållighet och smidighet.
Era muskler orkar ju jobba och nöta länge.
Jag har sett brottare och bjjfolk bli riktigt duktiga på min klubb jag har också sett brottare som inte kan blockera eller sparka och hålla guard trots år av träning men överlag brukar brottarna bli jävligt duktiga i MMA.
Citera
2016-10-05, 12:50
  #8
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetmedklet
Jag tror om du inte visar dig vara helkass boxare så har du goda chanser att bli duktig.
Brottare har ju sin uthållighet och smidighet.
Era muskler orkar ju jobba och nöta länge.
Jag har sett brottare och bjjfolk bli riktigt duktiga på min klubb jag har också sett brottare som inte kan blockera eller sparka och hålla guard trots år av träning men överlag brukar brottarna bli jävligt duktiga i MMA.

Tack för svar. Är också inne på samma spår. D.v.s att "vi" brottare har en helt annan uthållighet och urstyrka som boxare och folk från andra bakgrunder saknar. Må det bero på att vi tränat sedan barnsben (vilket en boxare också kan ha gjort, men i jämförelse så är brottning något du startar med när du är relativt ung gentemot de flesta andra "kampsporter"), medan boxare och liknande saknar detta och mer eller mindre måste vara mer tekniska än de med brottarbakgrund.

Tror trots allt att det handlar om anpassning. Lyckas man anpassa exempelvis shoot, boxning e.t.c om än i dess mest basic former så har vi brottare en bra mycket större potential än många andra att lyckas inom MMA.

Beror givetvis på genetik, fysik och sådant, men om vi talar i generella termer. Har en del bekanta inom den svängen så visar det sig att jag har talang så tänkte jag åtminstone ge det ett försök. Har medaljer från USM och så vidare så är åtminstone inte en helt värdelös atlet även om jag ställer mig ödmjuk inför att börja träna MMA.
Citera
2016-10-21, 22:20
  #9
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Brottning är utan tvekan den bästa bakgrunden för MMA-fighters. Kolla bara vilken organisation som helst och fighters med brottningsbakgrund är överrepresenterade bland eliten.

Har själv tränat mycket fristilsbrottning i mina dar. Den atleten som brottning skapar går inte att hitta i andra kampsporter.
Citera
2016-10-21, 23:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Hej.

Tränat brottning sedan jag var 6 år gammal. Har grundstyrka, kondition men har inte tävlat sedan tonåren även om jag sparrar och tränar mest för att hålla igång kroppen.

Ponera att jag skulle ge mig in i MMA? Hur skulle mina chanser stå sig mot exempelvis fighters med bakgrund inom boxning och så vidare? En gång hade min lokala judoförening och vår förening en liten meetup där respektive föreningar sparrade mot varandra.

Kort sagt så åkte judokillarna i golvet så det sjöng om det. Jag var dock inte medverkande själv och det hela skedde under väldigt vänskapliga former så inget illa om Judo.

Hur tror ni att en "average" brottare i 25-30 års ålder skulle klara sig i oktagonen? Är lång, smal och dessutom vänsterhänt. Är sugen på att testa och vad jag kan se så har de flesta MMA-killarna långtifrån samma fysik som oss brottare även om de såklart är bättre tekniskt när det kommer till i stort sett allt annat än nedtagningar haha.

Hur gammal är du? Om jag förstår rätt så är du själv 25-30 år, är det riktigt? Det kanske är lite äldre än optimalt för att nå världseliten, men med en solid bakgrund i brottning så tror jag definitivt du kan nå långt på åtminstone svensk nivå så länge hjärtat är på rätta stället. Sånt har hänt förr.

Om du bara vill testa att träna på klubbnivå så är det ju inget snack om att du kommer klara dig bra. Det är bara att gå in 100%

Jag skulle säga att du är aningen ovanlig på så vis att du har en optimal kroppsbyggnad för en striker, men har ren grapplingbakgrund. Det lär göra dig mångsidig i MMA, vilket är en fördel.

Och ja, gammal hederlig brottning är en grym kampsport för vilken applikation som helst. Jag är själv boxare/judoka i grunden men har stor respekt för brottare - dom jag mött har haft enormt med både råstyrka och "fighting spirit". Sen måste du ju lära dig striking plus åtminstone försvar mot BJJ för att lyckas i MMA men det inser du säkert. Dina grundförutsättningar låter dock mycket goda.
Citera
2016-10-22, 22:39
  #11
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Om du vill nå eliten måste du kunna mer än bara brottning. Det är dock väldigt bra att ha en brottarbakgrund om du nu skulle vilja satsa på MMA. Att vara 25 är inte för sent. Fördelen med just kampsporter jämfört med många andra sporter är att du inte behöver börja när du är liten för att lyckas om talangen och viljan finns.
Citera
2016-10-23, 19:51
  #12
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Det räcker att din motståndare får in en rökare rätt i truten på dig så ligger du däckad.

Du är inte vad vid att ta emot sparkar och slag. Det kommer att ta dig. Kan du ta någon smäll i truten och bara suga tag i personen så kan din brottning ge mycket. Däremot så lägger många MMA-fighters ner mycket tid på BJJ idag och då kan du stoppa din brottning där solen inte lyser. Den kommer inte hjälpa dig långt då.

Sorry. Men du kan ju alltid träna och kanske just du blir bäst? Det beror ju också på vem du är.
Inte ska TS, oavsett bakgrund, gå match direkt heller.
En brottningsbakgrund är alltid bra, för att inte säga det bästa, att ha med sig när man går över till MMA. Att lära sig övriga stilar är ju det träningen är till för.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback