Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-02, 20:12
  #1
Medlem
Hej!

Jag känner mig sugen på äventyr och fick idén om att jag skulle kunna åka till afrika...

info om mig
jag är 18
man
vältränad
talar flytande engelska, franska, lite afrikaans(svenska också förstås)
har ganska lite reseerfarenhet sedan tidigare, har rest lite med familjen men inte mycket
har pengar, åtminstone tillräckligt för att kunna göra en liten resa till någon plats..
Jag har vandrat ganska mycket och tycker om att röra mig i naturen...

mitt önskemål
resa till afrika
en person
inte alltför dyrt, 35 k är för mycket
någorlunda säkert land/område
någonstans där man kan beskåda djur och natur
kort resa, inte mer än 10 dagar, helst mindre
campa vore skitkul också!

problematik
Men även om jag är sugen så undrar jag om det är förnuftigt?
jag har ganska lite reseerfarenhet. Jag vet inte vilka sidor man kan lita på, har kollat afrikakompaniet.se som verkar vara ganska seriösa och de har bra resor till bra priser.
jag vet inte vilket land jag ska till heller, har läst lite här på fb och namibia verkar vara bra. jag vill helst inte bli kidnappad och såld som slav, jag är blek, blond o blåögd också och vill ogärna stämma träff med häxdoktor som kapar av mina armar och ben och tillagar mig med alltför mycket koriander...

Jag är som sagt ganska vältränad och ganska klock med så jag tror jag kan ta hand om mig själv men jag undrar om det bara är dumt av mig att vilja åka till afrika ensam?

Vad säger de som har erfarenhet? ställ frågor om något är otydligt!
Tack!
Citera
2016-10-02, 20:46
  #2
Medlem
regndroppens avatar
Kenya kanske vore något? Dock är ju 10 dagar ganska lite :/
Citera
2016-10-02, 21:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Kenya kanske vore något? Dock är ju 10 dagar ganska lite :/

tio dagar kanske är lite men jag har inte så mycket tid eftersom jag studerar och när jag har studerat klart i sommar så ska jag jobba, och sen ska jag ta ytterligare utbildningar så vill jag resa någonstans måste jag göra det innan juni 2017 och jag vill/kan/bör inte missa för mycket kurstimmar i onödan, så en vecka är väldigt lagom!
Citera
2016-10-02, 21:54
  #4
Medlem
Kul!

Namibia fungerar jättebra. Kanonland. Flyg till Windhoek, ta en taxi till vandrarhemmet/campingen Cardboard Box (bo i tält där så sparar du pengar) och be den superschyssta personalen om råd. De anordnar turer till Etosha. Parken är en av Afrikas mest hyllade och huvudingången heter "Anderson´s Gate" till minne av Charles John Andersson aka Carl Johan Andersson - uppvuxen i Trollhättan (och begraven i Angola) - och en av Sveriges genom tidernas hårdaste äventyrare. Sen kan du åka vidare till Namiböknen och titta på Sossusvlei. Sen tillbaka till Windhoek och hemflyg.

Kanonresa och ganska lätt.

Men varför poängterar du att du är vältränad? Jag är tunnhårig och har små fötter men inte brukar jag nämna det när jag skriver på reseforum.
Citera
2016-10-02, 22:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
Kul!

Namibia fungerar jättebra. Kanonland. Flyg till Windhoek, ta en taxi till vandrarhemmet/campingen Cardboard Box (bo i tält där så sparar du pengar) och be den superschyssta personalen om råd. De anordnar turer till Etosha. Parken är en av Afrikas mest hyllade och huvudingången heter "Anderson´s Gate" till minne av Charles John Andersson aka Carl Johan Andersson - uppvuxen i Trollhättan (och begraven i Angola) - och en av Sveriges genom tidernas hårdaste äventyrare. Sen kan du åka vidare till Namiböknen och titta på Sossusvlei. Sen tillbaka till Windhoek och hemflyg.

Kanonresa och ganska lätt.

Men varför poängterar du att du är vältränad? Jag är tunnhårig och har små fötter men inte brukar jag nämna det när jag skriver på reseforum.

Tack för tipsen! om jag gör som du säger hinner jag ju med både etosha och öknen, på afrikakompaniet har de en resa som bara inkluderar etosha, och det var den jag hade tänkt ta, eftersom den var billig och så...

är mat dyrt i Namibia? vad är dyrt? hur mycket pengar bör man ta med? är skandinaviskt utseende ett problem?

Anledningen till att jag nämner att jag är vältränad är att jag tänker att det antingen höjer eller sänker risken att bli kidnappad och såld som slav...

eftersom jag är vältränad så kan jag försvara mig om någon försöker ta mig...

men eftersom ingen slavförsäljare vill ha någon spinkig slav så tar de förstås en välfödd stark slav, och då hamnar man ju i riskzonen tout ā coup...

min rädsla är kanske överdriven men det tycker jag nog inte om/när jag sitter i en skitig lastbil påväg till slavmarknaden i <afrika-stad>
Citera
2016-10-02, 22:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
Kul!

Namibia fungerar jättebra. Kanonland. Flyg till Windhoek, ta en taxi till vandrarhemmet/campingen Cardboard Box (bo i tält där så sparar du pengar) och be den superschyssta personalen om råd. De anordnar turer till Etosha. Parken är en av Afrikas mest hyllade och huvudingången heter "Anderson´s Gate" till minne av Charles John Andersson aka Carl Johan Andersson - uppvuxen i Trollhättan (och begraven i Angola) - och en av Sveriges genom tidernas hårdaste äventyrare. Sen kan du åka vidare till Namiböknen och titta på Sossusvlei. Sen tillbaka till Windhoek och hemflyg.

Kanonresa och ganska lätt.

Men varför poängterar du att du är vältränad? Jag är tunnhårig och har små fötter men inte brukar jag nämna det när jag skriver på reseforum.

Kan man alltså bara dyka upp på cardboard box med eget tält och fråga om de har en ledig gräsplätt som man kan slå sig ner på?

jag googlar på "cardboard box windhoek" men får upp en massa konstiga hemsidor som inte verkar vara cardboard box

hmmm
Citera
2016-10-03, 00:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a9
är mat dyrt i Namibia? vad är dyrt? hur mycket pengar bör man ta med? är skandinaviskt utseende ett problem?

Anledningen till att jag nämner att jag är vältränad är att jag tänker att det antingen höjer eller sänker risken att bli kidnappad och såld som slav...

eftersom jag är vältränad så kan jag försvara mig om någon försöker ta mig...

men eftersom ingen slavförsäljare vill ha någon spinkig slav så tar de förstås en välfödd stark slav, och då hamnar man ju i riskzonen tout ā coup...

min rädsla är kanske överdriven men det tycker jag nog inte om/när jag sitter i en skitig lastbil påväg till slavmarknaden i <afrika-stad>

:-)

Kommer inte ihåg priset på mat, men det är billigare än i Sverige. Köpte all min mat på supermarketen i Maerua Mall: https://www.youtube.com/watch?v=qo21W3XDWh0 (Se upp för slavmarknaden mellan rulltrappan och affären som säljer surfprylar - bleka pojkar brukar vara populära slavar på bion på översta våningen.

Cardboard box: http://www.cardboardbox.com.na/cardboardbox.html

Bilder: http://www.firecracker.co.za/image.p...pool.jpg&w=300

http://www.booknamibia.com/wp-conten...dboardBox2.jpg

Det finns ett annat populärt hostel, Chamelion Backpackers tror jag det heter. Jag brukar alltid bo på boxen när jag är där dock.
Citera
2016-10-03, 08:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
:-)

Kommer inte ihåg priset på mat, men det är billigare än i Sverige. Köpte all min mat på supermarketen i Maerua Mall: https://www.youtube.com/watch?v=qo21W3XDWh0

Citat:
Ursprungligen postat av fujian
(Se upp för slavmarknaden mellan rulltrappan och affären som säljer surfprylar - bleka pojkar brukar vara populära slavar på bion på översta våningen.



Citat:
Ursprungligen postat av fujian
Cardboard box: http://www.cardboardbox.com.na/cardboardbox.html

Bilder: http://www.firecracker.co.za/image.p...pool.jpg&w=300

http://www.booknamibia.com/wp-conten...dboardBox2.jpg

Det finns ett annat populärt hostel, Chamelion Backpackers tror jag det heter. Jag brukar alltid bo på boxen när jag är där dock.

Verkar skitbra! hade tänkt åka dit i februari, då är det väl sommar i namibia, är det bra då?
Citera
2016-10-03, 17:56
  #9
Medlem
Kaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a9
Tack för tipsen! om jag gör som du säger hinner jag ju med både etosha och öknen, på afrikakompaniet har de en resa som bara inkluderar etosha, och det var den jag hade tänkt ta, eftersom den var billig och så...

är mat dyrt i Namibia? vad är dyrt? hur mycket pengar bör man ta med? är skandinaviskt utseende ett problem?

Anledningen till att jag nämner att jag är vältränad är att jag tänker att det antingen höjer eller sänker risken att bli kidnappad och såld som slav...

eftersom jag är vältränad så kan jag försvara mig om någon försöker ta mig...

men eftersom ingen slavförsäljare vill ha någon spinkig slav så tar de förstås en välfödd stark slav, och då hamnar man ju i riskzonen tout ā coup...

min rädsla är kanske överdriven men det tycker jag nog inte om/när jag sitter i en skitig lastbil påväg till slavmarknaden i <afrika-stad>

Med tanke på det du skriver så råder jag dej att stanna hemma. Annars hoppas jag nästan du blir såld på slavmarknaden.

Var lite mer open-minded kanske...
Citera
2016-10-03, 21:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadden
Med tanke på det du skriver så råder jag dej att stanna hemma. Annars hoppas jag nästan du blir såld på slavmarknaden.

Var lite mer open-minded kanske...

Jag beklagar du blev så irriterad, men kanske ska jag åka just därför - för att vidga mina vyer?

Låt mig tillägga att det inte är jag som är den slösinte av oss två om du på allvar menar att det är fullkomligt omotiverat att vara ens det minsta medveten om eventuella risker som kan följa när man åker ensam till ett annat land, särskilt ett som ligger i afrika...

Jag tycker att det är ovist att åka iväg någonstans utan att kolla var det är säkert att åka osv... Och som jag sade; jag har inte jättemycket reseerfarenhet så.. all hjälp uppskattas
Citera
2016-10-03, 22:36
  #11
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadden
Med tanke på det du skriver så råder jag dej att stanna hemma. Annars hoppas jag nästan du blir såld på slavmarknaden.

Var lite mer open-minded kanske...

Jag tror nog också att TS ska hålla sig till charter eller mer organiserade resor till dess att erfarenheten finns.

Om man på allvar tror att det finns slavmarknader i Afrika så bör man nog hålla sig till mer traditionella resmål.
Citera
2016-10-04, 10:43
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag tror nog också att TS ska hålla sig till charter eller mer organiserade resor till dess att erfarenheten finns.

Om man på allvar tror att det finns slavmarknader i Afrika så bör man nog hålla sig till mer traditionella resmål.

Om jag aldrig prövar så lär jag mig aldrig heller!

Jag är starkt inne på att göra som det tidigare skrevs ovan, ta en flygbilljett till Whoek, checka in på cardboard box o bo i tält, dra ut på lite safari o grejer i ca en vecka sen dra hem till sverige.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2769206

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback