Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-02, 19:23
  #1
Medlem
Mc.Byls avatar
Hej! Jag har ett jobbigt problem, men jag kan börja med att berätta att jag nyligen bytt till Linux Ubuntu 16.04. Är en gammal windowsanvändare. Så jag är färskingens färsking.

Nu är det såhär att jag vill spela Star Wars Knights of the Old Republic men det går inte.

Jag har installerat spelet utan problem med hjälp av Wine och PlayOnLinux. Det startar, jag kan logga in. Men sen när jag trycker på PLAY så händer detta i Wine:

Waiting for swtor...
Found, pid: 150
Waiting for threads to end..


Sen flashar en blackscreen förbi, själva spelet som "försöker" starta och sen kraschar det och that's it!

Jag har googlat utan att hitta det jag söker efter. Vem vet, jag kanske har kommit över en lösning utan att ha förstått att det är en lösning.
Jag vet inte! Har absolut ingen aning om vad jag ska försöka med längre.

Kanske låter jag som en superidiot och mitt "problem" kanske bara existerar i mitt huvud. Jag vet själv vilka idiotfrågor man har fått när bekanta frågat mig om Windows.

Men snälla, utan att hata. Hjälp!
Citera
2016-10-02, 19:34
  #2
Medlem
Du kanske kan få ledning här. Jag har Ubuntu 16.04 på en dator, men jag kör inga spel. Det är ett mindre eller större elände att få Windowsspel att funka i Linux. Att döma av inlägget i fråga verkar det vara av den större sorten. Och i grunden gäller det ju en annan Linuxdist, även om det är baserat på Ubuntu.
Citera
2016-10-02, 19:48
  #3
Medlem
Mc.Byls avatar
Okej trevligt, tack! Då har jag något att pilla med och hoppas att det funkar.
Citera
2016-10-02, 21:22
  #4
Medlem
Mc.Byls avatar
err:xrandr:xrandr12_set_current_mode Resolution change not successful -- perhaps display has changed?


Så står det i loggen. Jag är så jävla skön som inte ens läser där innan jag börjar felsöka och ha mig.
Citera
2016-10-02, 22:27
  #5
Medlem
Ja, när det gäller "programmering" i bred bemärkelse tillåts inga fel någonstans. Loggar är bra till felsökning.
Citera
2016-10-03, 08:28
  #6
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mc.Byl
err:xrandr:xrandr12_set_current_mode Resolution change not successful -- perhaps display has changed?

Så den här buggen, kanske? https://bugs.winehq.org/show_bug.cgi?id=31245 (bli inte lurad av att det står WC3 snarare än SWtOR, det kan mycket väl vara samma problem ändå).

Jag har tyvärr inget bra förslag på lösning, utöver den workaround som nämns i post #5, men det är ju lite meck.
Citera
2016-10-04, 04:29
  #7
Medlem
Mc.Byls avatar
Jag löste felet! Eller ja, jag läste någonstans att en drivrutin inte gick så bra ihop med nvidia kort. Så jag installerade en annan drivrutin till mitt grafikkort, inte nvidias egna, och då funkade det!
Tack för hjälpen och er förlorade tid!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback