Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2016-12-21, 13:57
  #109
Medlem
A-party-with-martys avatar
På tal om Rising sun är ju den mäktig & är ju en av dom största. Hoppas den kommer tillbaka till Strandvägen snart. Nån som såg dom två monsterychaterna mitt i mot Strandvägen(Sth) i somras. En grå & en vit. Nån särskild agenda samt ägare för besöket?
Citera
2016-12-27, 01:30
  #110
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
jag har inte diskuterat krigsfartyg som knappast eskorterat en yacht sedan HMY Britannia cruisade runt jorden. däremot menar jag följebåt en s.k shadow boat http://www.weliveonaboat.com/2008/10...dow-yacht.html vilken kan fylla flera funktioner men främst som garage för alla leksaker, men ta exempelvis Oleg Deripaska som har en mindre 40m yacht enbart för östersjön. han har en 30m följebåt som även fungerar som bunkerbåt och livvaktsboende samt buffertzon i hamnen då den lägger sig longside vid piren och Olegs båt då lägger sig utanpå. oligarkerna är ju notoriskt paranoida och därav deras extrema säkerhetsdetaljer ombord på deras båtar inte bara vad gäller armering utan besätttningens utbildning. därför platsar bara elitsoldater, Roman vill SAS och Mossad. Deripaska föredrar Spetsnaz. vad dina källor påstår (jag ser inga källor öht från dig) skiter jag i då jag pratat både med kaptenen på Pelorus (han är på Rising Sun nu) och Deripaskas lots flertalet gånger. Melnichenko är en annan som garanterat inte anställer filippinare. Eftersom varje super/megajakt är unik så utarbetas ett SMS (safety management system) utgående från ISM koden för just den båten eller i oligarkers fall kan man nog utgå från att kärnan i den planen är personskydd och neråt i prioriteringen kommer brandövningar, man över bord, utsläpp osv.. vem som vaktar landgången är upp till hamnen enligt ISPS. vissa länder kräver att en vakt kommer ombord (enbart för mjölka pengar), ex Ryssland och nordafrika. nu är jag ingen IR-expert men här förklaras antipaparazzi tekniken; https://www.theguardian.com/technolo...acht-paparazzi , vad gäller anti-missil systemet så det ju egentligen bara ett coolare namn på en militär högeffektsradar. samma sak gäller emergency poden som helt enkelt är en snabbgående miniubåt vilket måste ses som anspråkslöst då ubåtar är på modet.


Jag vet vad du menar. Jag kom inte hit för att jiddra med dig men det är kul att du vill prata källor och anger the guardian som exempel.

Jag arbetar själv med detta och känner folk från flera av båtarna som omnämns i tråden och jag vet att de inte kommer från något elitförband.

Du verkar kunna något om båtar, det märks, men särskilt reell kunskap om leksaksbåtar verkar du inte sitta på.

God jul!
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback