Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-02, 09:14
  #1
Medlem
Per-Engdahls avatar
Hej!

Akut behov av hjälp. Ska koka hjortronsylt idag för första gången. Kan dock ej bestämma mig för om jag ska använda strösocker eller syltsocker. Vad jag förstått:

Syltsocker
Enklare - blir tjockare snabbare (vill man verkligen ha tjock konsistens?)
Konserveringsämnen ökar hållbarheten men försämrar smaken (?)

Strösocker
Old school
Äkta
Godare

Hur gör ni?
Citera
2016-10-02, 09:28
  #2
Medlem
Kan aldrig gå fel med vanligt socker så kör på det.
Citera
2016-10-02, 09:35
  #3
Medlem
Syltsocker kan man använda till lingon och andra billiga bär men hjorton vill man ju inte chansa med. Jag hade också kört på vanligt socker helt klart!
Citera
2016-10-02, 10:00
  #4
Medlem
GormDenGamles avatar
Gör alltid min hjortronsylt på vanligt socker. Blir så förbaskat gott!
Citera
2016-10-02, 11:41
  #5
Medlem
pollenpers avatar
Syltsocker innehåller pektin och konserveringsmedel.
Och det gör lingon och hjortron också, så det räcker till t.o.m. Alltså behövs bara socker.
Citera
2016-10-02, 11:50
  #6
Medlem
Per-Engdahls avatar
Tack för tipsen. Jag lyssnade på er och köpte vanligt socker. Får se hur det går
Citera
2016-10-02, 12:07
  #7
Medlem
klybans avatar
Du behöver inte ens socker om du inte vill, då hjortron har egen konserveringsmedel i sig.
Är ingen fan av hjortron men brukar inte dessa bli naturligt tjockare efter kok pga pektinet?

Jag skulle valt vanligt socker, då pektin och konserveringsmedel är inget du behöver.
Sen väldigt lite vatten i grytan, för annars kan det kanske krävas att tillsätta pektin.
Citera
2016-10-15, 13:46
  #8
Medlem
Afrolovers avatar
TS gjorde helt rätt och använde rent socker.

Hjortron innehåller i sig både pektin och naturligt konserveringsmedel - alltså helt onödigt att använda syltsocker. Dessutom blir det godare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback