Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-02, 14:14
  #13
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grannensbastu
Vis är väl kanske svårt att bli, men okej! Är du en s.k. klassicist? I så fall, hur har du "blivit" det? Jag vill minnas att Thoreau i Walden (vilken är en av mina favoritböcker) rekommenderade just att läsa klassisk grekiska och de gamla antika verken för att bli "verkligt bildad", så tanken har slagit mig förut. Att människan är densamma idag som för 2000 år sedan, det är klart! Samma djur, bara lite olika habitat. Det tycker jag blir tydligt även om man läser böcker från 17- och 1800-talet, vilket jag har gjort. Jag förstår poängen att om man läser gammal litteratur kan man bena ut vilka drag hos människan som står sig över tid, och därmed ana människans natur. Visst är detta kanske anledning nog att ta sig an gamla verk, men vad mer tycker du att det finns för fördelar?

Och juste, trasigt tangentbord?
Ja, jag har naturligtvis läst klassisk grekiska.
0ch ja, det var givande.
Det Är givande - f0rtfarande.

Men 0m du söker dig till de kurserna måste du vara beredd på vem du k0mmer att möta ...
Det är inte "vem s0m helst" s0m väljer de kurserna, så att säga.
Men de allar flesta är helt enkelt gymnasister. S0m inte vet vad de vill läsa 0ch s0m har läst någ0t humanistiskt ämne med språk i gymnasiet.
De tr0r att det ska vara lika enkelt på universitetet, men de bedrar sig 0ch är därför nästan hela tiden buttra 0ch bistra.
Den näst största gruppen är autisterna.
0ch hur "r0liga" de är kan du väl tänka själv.

Så finns det då de s0m blev kvar, dvs några få stycken bara, en salig samling av allt från hist0riker s0m behöver språkkunskaperna, till "bildningsknarkare" etc ...

Dvs bara så att du är Beredd på vad du k0mmer att möta ...
Så att du inte h0ppar av efter första dagen.


Fördelarna, s0m du frågade efter, är ju flera.
Men att du med dessa kunskaper k0mmer att få vara en levande länk i den västerländska kulturens tidlösa kedja, är kanske en ganska så bra fördel ?
Särskilt med tanke på att den kedjan är farligt nära att Brytas just nu, i vår generati0n. Pga det djupa bildningsföraktet 0ch det eg0trippade identitetsp0litiken.
Ingen är längre intersserad av tidlös visd0m, det enda s0m räknas är alla ens minsta nycker 0ch tyck, känsl0r 0ch gillande(0gillande - tr0tsåldern (Jag KAN Själv) är vad vår tid utmärks av.

Du k0mmer att bli en "Förstahandsbetraktare" när du kan läsa det Så S0m Det Var menat, du behöver inte gå gen0m Andra t0lkare, utan Du får t0lkningsföretråde.
Du, inte någ0n annan.
Inte någ0n "viktigpetter", utan Du.
Citera
2016-10-02, 17:55
  #14
Medlem
Slevberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grannensbastu
Jo, men det behöver väl nödvändigtvis inte betyda att man måste läsa filosofi? Eller har filosofin monopol på kritiskt tänkande och argumentation? Borde gå alldeles utmärkt att lära sig det utan allt det filosofiska bagaget.

Om du menar att man kan lära sig det utan att läsa några filosofiska böcker så tror jag att du har fel. Men om du menar att man kan lära sig det utan att studera ämnet filosofi på en högskola så har du givetvis rätt.
Citera
2016-10-03, 05:40
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grannensbastu
Hej alla flashbackfilosofer.

Jag läser praktisk filosofi 1 på SU, och är halvvägs igenom andra delkursen normativ etik efter att ha läst inledning till argumentation, semantik och logik. Finns det någon vänlig (och bildad) själ som skulle kunna förklara för mig vad i h-vete detta är till för? På vilket sätt hjälper det mig att lösa något verkligt livsproblem?

Det är en bra fråga. Filosofi kan inte lösa något åt dig, men, ger dig en verktygslåda du kan gräva i när du har ett problem.

Citat:
Hur bidrar det till min förståelse av världen? Hur kan jag överhuvudtaget få användning för det jag lär mig?

Det är en metod som visar hur organiserad spekulering kan leda till vetenskap.

Citat:
Jag har läst en introduktionsbok till filosofi, en bok av Camus, en av Nietzsche, samt lite av Kierkegaard och Russell, vilket jag tyckt varit både spännande och intressant läsning. Nu på lektionerna har jag däremot svårt att hålla mig vaken.

Du kanske har dåliga föreläsare eller lägger dig för sent.

Citat:
Är det fel på mig eller på undervisningen? Eller vad är felet?

Just det. Vad tror du?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback