Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-10-02, 18:27
  #37
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messengeroflove
Ja, men det är fortfarande 40 min innan vallokalerna stänger.
Vet du hur man räknar på den där hemsidan? Finns det en eftersläpning?
Citera
2016-10-02, 18:36
  #38
Avstängd
messengerofloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Vet du hur man räknar på den där hemsidan? Finns det en eftersläpning?

Nej, jag vet inte. Jag gissar på att det är ett snittresultat av prognoser som olika valdistrikt rapporterar in.
http://www.mediaklikk.hu/m1-elo/#
Rapporterar olika distrikts siffror nu.
Citera
2016-10-02, 18:36
  #39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzXavierWernz
Jag tänkte att vi skulle ha valvaka här på Flashback inför söndagens folkomröstning i Ungern gällande EU:s kvoter av migranter från MENA.

Det är nämligen så att EU vill tvinga samtliga medlemsländer att ta emot åtminstone en viss "kvot" av MENA-invandrare av samtliga nyanlända som Bryssel vill omfördela. Syftet är enligt Lörkel (Löfven-Merkel) doktrinen att samtliga EU-länder måste "ta sitt ansvar".

Ungerns President, Viktor Orban, var den enda presidenten som ansåg att det här är en fråga för folket att ta ställning till. Och han fick det ungerska parlamentet med sig i frågan.

Folkomröstningen hålls söndagen den 2 oktober år 2016. Men vi lär inte få fram det fullständiga resultatet för ens Måndagen (dagen efter).

Det intressanta med den här folkomröstningen är strategin som de politiska partierna har tagit. I det senaste mätningarna leder NEJ-sidan stort.

NEJ-sidan har 84%.

Vet Ej 6%.

JA-sidan har 10%.

Men det intressanta här är som sagt strategin. Högerpartierna kampanjar för NEJ-sidan, medan att Vänsterpartierna kampanjar för att bojkotta folkomröstningen. Iom att Vänsterpartierna omöjligt kan vinna denna folkomröstning vill de försöka sabotera valet genom att få ett så lågt valdeltagande för att därmed kunna ifrågasätta folkomröstningens legitimitet. Målet är alltså att komma under 50%:s valdeltagande.

Ni som kan ungerska får gärna översätta artiklar. I övrigt uppskattas länkar och annat information om folkomröstningen som att folk som läser tråden kan följa valvakan.

Länka även gärna till karta med det slutliga resultatet för att se hur olika delar av landet röstade och hur valdeltagandet såg ut där.

Diskutera gärna även eventuella konsekvenser av resultatet efter denna folkomröstning.
intressant. Det låter som om Ungern till helhet är en KalleAnka-demokrati då ena sidan av strategiska skäl manar till bojkott av ett demokratiskt val.

Betyder detta att man kan förmoda att ca 80 procent eller så av de röstande kommer rösta ja? Vilka är det som röstar nej?
Citera
2016-10-02, 19:08
  #40
Medlem
Madagascars avatar
Nu gissar jag eftersom jag kan endast ett ord på ungerska. Baserat på grafik i tv-länken från ovan.

Exit poll anger:

Ja 5%
Nej 95%

Valdeltagande 42%
Citera
2016-10-02, 19:56
  #41
Medlem
Scherings avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6532105
Citat:
Ungern röstar nej till EU:s krav på att alla medlemsländer ska hjälpas åt att ta emot flyktingar. Det visar en vallokalsundersökning. Men eftersom endast cirka 45 procent av väljarna röstade är resultatet inte giltigt.



Enligt vallokalsundersökningen säger ungrarna nej till EU:s tvingande flyktingkvoter. 95 procent röstade mot kvoterna, enligt undersökningen från tankesmedjan Nezopont, rapporterar Reuters.

Undersökningen visar också att för få röstade för att resultatet ska vara giltigt.
Inte giltigt enligt Ekot. Inte tvingande skulle man också kunna säga.

I och med att våra svenska folkomröstningar alltid är rådgivande så skulle man kanske kunna definiera alla svenska folkomröstningar som "ogiltiga" också.
Citera
2016-10-03, 08:06
  #42
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6532105

Inte giltigt enligt Ekot. Inte tvingande skulle man också kunna säga.

I och med att våra svenska folkomröstningar alltid är rådgivande så skulle man kanske kunna definiera alla svenska folkomröstningar som "ogiltiga" också.

Egentligen spelar denna folkomröstning inget annat än symbolisk roll.
Det som är det väsentliga är att länder erbjuder negern, muhammedanen och araben så urusla villkor att ingen vill åka dit.
Ta Litauen som exempel, för ett halvår sedan erbjöd sig landet att som första prov ta emot 15 st asylanter, men ingen av dessa ville åka dit!
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2016-10-03 kl. 09:00.
Citera
2016-10-03, 21:34
  #43
Medlem
FranzXavierWernzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6532105

Inte giltigt enligt Ekot. Inte tvingande skulle man också kunna säga.

I och med att våra svenska folkomröstningar alltid är rådgivande så skulle man kanske kunna definiera alla svenska folkomröstningar som "ogiltiga" också.

Haha! Ja! alla folkomröstningar i Sverige är ju "ogiltiga" i praktiken. DÖ var ju också en ogiltigförklaring av valet 2014.
Citera
2016-10-03, 21:38
  #44
Medlem
FranzXavierWernzs avatar
Jag måste säga att jag ändå är rätt så besviken på ungrarna.

De verkar inte tycka att det här är en så viktig fråga. Endast 45% valdeltagande känns som ett stort misslyckande för Orban.

Just nu tenderar jag att hålla med JOBBIK. Orban har förlorat sitt mandat, på samma sätt som Cameron förlorade sitt efter Brexit omröstningen i England.
Citera
2016-10-04, 09:58
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzXavierWernz
Jag måste säga att jag ändå är rätt så besviken på ungrarna.

De verkar inte tycka att det här är en så viktig fråga. Endast 45% valdeltagande känns som ett stort misslyckande för Orban.

Just nu tenderar jag att hålla med JOBBIK. Orban har förlorat sitt mandat, på samma sätt som Cameron förlorade sitt efter Brexit omröstningen i England.

Orbán lär ha satsat enorma summor i kampanjen, så det är såtillvida ett misslyckande att inte en majoritet röstade.

Dock är inte Orbáns motgång jämförbar med Camerons - Cameron var ju Brexit-motståndare.
Citera
2016-10-04, 19:13
  #46
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzXavierWernz
Jag måste säga att jag ändå är rätt så besviken på ungrarna.

De verkar inte tycka att det här är en så viktig fråga. Endast 45% valdeltagande känns som ett stort misslyckande för Orban.

Just nu tenderar jag att hålla med JOBBIK. Orban har förlorat sitt mandat, på samma sätt som Cameron förlorade sitt efter Brexit omröstningen i England.
Jag håller inte riktigt med. Det är väldigt svårt att komma över 50% valdeltagande i ett val där förlorarsidan bojkottar valet.

Om du t ex har stöd av 51% av alla röstberättigade så måste du ju få över 98% av dem att gå och rösta.

Titta på siffrorna i Sveriges 6 folkomröstningar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkom...ngar_i_Sverige
Om den sida som vädrade förlust hade lyckats få sina väljare att bojkotta valet så hade ingen av våra 6 folkomröstningar fått ett valdeltagande över 50%.

Högst valdeltagande hade vi i EU-valet (83%). Ja-sidan fick 52% av rösterna. Om Nej-sidan hade bojkottat valet så hade valdeltagandet landat på 43,5% och därmed blivit "ogiltigt" (eller egentligen icke tvingande) enligt Ungersk lag.

Till och med i folkomröstningen om högertrafik (där vänstertrafik vann med förkrossande 83% av rösterna) skulle högertrafiksidan kunnat bojkotta valet och därmed sänka valdeltagandet till 44%. Dock krävs inga såna finter i Sverige eftersom våra politiker stiftat lagarna så att de kan bortse från resultatet oavsett hur högt eller lågt valdeltagandet är.
Citera
2016-10-04, 22:39
  #47
Medlem
FranzXavierWernzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Jag håller inte riktigt med. Det är väldigt svårt att komma över 50% valdeltagande i ett val där förlorarsidan bojkottar valet.

Om du t ex har stöd av 51% av alla röstberättigade så måste du ju få över 98% av dem att gå och rösta.

Titta på siffrorna i Sveriges 6 folkomröstningar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkom...ngar_i_Sverige
Om den sida som vädrade förlust hade lyckats få sina väljare att bojkotta valet så hade ingen av våra 6 folkomröstningar fått ett valdeltagande över 50%.

Högst valdeltagande hade vi i EU-valet (83%). Ja-sidan fick 52% av rösterna. Om Nej-sidan hade bojkottat valet så hade valdeltagandet landat på 43,5% och därmed blivit "ogiltigt" (eller egentligen icke tvingande) enligt Ungersk lag.

Till och med i folkomröstningen om högertrafik (där vänstertrafik vann med förkrossande 83% av rösterna) skulle högertrafiksidan kunnat bojkotta valet och därmed sänka valdeltagandet till 44%. Dock krävs inga såna finter i Sverige eftersom våra politiker stiftat lagarna så att de kan bortse från resultatet oavsett hur högt eller lågt valdeltagandet är.

Bra där. Tänkte inte på riktigt på hur svårt det är när en hel politisk block väljer att bojkotta ett val.

Jag reviderar mitt tidigare inlägg gällande Orban.

Dock känner jag ändå viss besvikelse över att så pass många ungrare ändå valde att bojkotta det här valet.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback