Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-30, 23:54
  #1
Medlem
Hej, jag har märkt något som jag tycker är väldigt udda..
När jag ska överföra mina bilder från min telefon till min Windows dator (med en ett år gammal 5400rum Hdd) vilket är ca 20Gb så är det en enorm skillnad beroende på vilket operativsystem datorn har... Hur kan det komma sig??
Min Windows 8,1 - 10 dator med en 5400rpm Hdd - 4,5 timmar
Min Windows 10 skoldator med någon SanDisk Ssd - 5 timmar. "Wut?"
Min gamla Samsung dator från 2010 som gick sönder... Har fixat den genom att köpa en super billig och gammal Hdd från Siemens som har slutat tillverkas för många år sedan. Har Linux, Ubuntu på datorn - 14 minuter.

Hur i hela världen kan det vara en sådan extrem skillnad?
Använder Sd-kort läsaren på alla datorer så usb portarna påverkar inte här...
Kan det vara för att bilderna är tagna med en Android telefon som från början var baserad på Linux?
Citera
2016-10-01, 00:20
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Windows tar en fil åt gången, genererar en förhandsvisningsbild, indexerar den osv.

Linux kör en block-kopiering, maxar USB-porten.

Är min helt spekulativa gissning!
Citera
2016-10-01, 17:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralMuch
Hej, jag har märkt något som jag tycker är väldigt udda..
När jag ska överföra mina bilder från min telefon till min Windows dator (med en ett år gammal 5400rum Hdd) vilket är ca 20Gb så är det en enorm skillnad beroende på vilket operativsystem datorn har... Hur kan det komma sig??
Min Windows 8,1 - 10 dator med en 5400rpm Hdd - 4,5 timmar
Min Windows 10 skoldator med någon SanDisk Ssd - 5 timmar. "Wut?"
Min gamla Samsung dator från 2010 som gick sönder... Har fixat den genom att köpa en super billig och gammal Hdd från Siemens som har slutat tillverkas för många år sedan. Har Linux, Ubuntu på datorn - 14 minuter.

Hur i hela världen kan det vara en sådan extrem skillnad?
Använder Sd-kort läsaren på alla datorer så usb portarna påverkar inte här...
Kan det vara för att bilderna är tagna med en Android telefon som från början var baserad på Linux?

Jag tror snarare det är mobilen som på något sätt flaskhalsar lite via USB. Att kopiera 20GB i Windows med SSD tar inte 5 timmar.
Citera
2016-10-02, 22:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WD-Warthog
Jag tror snarare det är mobilen som på något sätt flaskhalsar lite via USB. Att kopiera 20GB i Windows med SSD tar inte 5 timmar.
Men att kopiera 20Gb på Linux borde väll inte heller ta ca 14 min? Särskilt inte när den använder en väldigt gammal begagnad hårddisk. Har aldrig hört talas om ett Micro-sd kort (eller 5400rpm Hdd) som kan överföra i över 1000Mb/minut.
Kollade självklart så att allt var där på datorn och ja..
Allt ihop.
Sedan är det även en märkvärdigt skillnad när man ska öppna mappen med alla bilder.
I Windows står den och "tuggar" och genererar långsamt fram fler och fler bilder.
I Ubuntu ligger alla där så fort man öppnar filen...
Som sagt en gammal dator och gammal hårddisk...
Fattar ingenting.
Citera
2016-10-03, 08:15
  #5
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralMuch
Men att kopiera 20Gb på Linux borde väll inte heller ta ca 14 min? Särskilt inte när den använder en väldigt gammal begagnad hårddisk. Har aldrig hört talas om ett Micro-sd kort (eller 5400rpm Hdd) som kan överföra i över 1000Mb/minut.

Hur mycket minne har du? När copy-processen avslutar är det faktiskt inte säkert att allt skrivits till disk. Linux buffrar filer i minnet medan de skrivs, och har du mycket minne över kan det ligga en rejäl mängd data där och vänta på att bli nerskrivet när copy-operationen till synes är färdig. (Nu verkar det iofs osannolikt att det skulle spela så stor roll på 20 gig, men iaf).

[edit]: Det är inte så att Windows bestämmer sig för att virusscanna varje fil innan den får skrivas ner på disk? Sånt kan ju ta en stund.
__________________
Senast redigerad av vhe 2016-10-03 kl. 08:17.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback