Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-01, 22:26
  #13
Medlem
profanum.vulguss avatar
Jag känner en person som är väldigt kort och lider av kraftig övervikt. Han är livrädd för fet mat, använder lättmargarin och dricker lättmjölk. Samtidigt har han alltid flera liter läsk i kylen och äter godis dagligen. Han tar bilen till jobbet som ligger 2,5 kilometer bort och ogillar att röra på sig i onödan.

Jag tror att det i vissa fall bygger på okunskap. En del personer vet inte hur kroppen påverkas av socker och att det flytande sockret är det värsta. Mixar man okunskap med en passiv livsstil så är resultatet givet.

Idag har ca 300.000 personer diabetes i Sverige. Den siffran antas ligga en bra bit över 600.000 personer till år 2030.
__________________
Senast redigerad av profanum.vulgus 2016-10-01 kl. 22:29.
Citera
2016-10-02, 01:00
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profanum.vulgus
Jag känner en person som är väldigt kort och lider av kraftig övervikt. Han är livrädd för fet mat, använder lättmargarin och dricker lättmjölk. Samtidigt har han alltid flera liter läsk i kylen och äter godis dagligen. Han tar bilen till jobbet som ligger 2,5 kilometer bort och ogillar att röra på sig i onödan.

Jag tror att det i vissa fall bygger på okunskap. En del personer vet inte hur kroppen påverkas av socker och att det flytande sockret är det värsta. Mixar man okunskap med en passiv livsstil så är resultatet givet.

Idag har ca 300.000 personer diabetes i Sverige. Den siffran antas ligga en bra bit över 600.000 personer till år 2030.

Tror du inte snarare att det handlar om en allmän disciplinbrist? Det krävs inte ett geni för att klura ut att godis, läsk, pizza, öl o.s.v. bidrar till att man blir tjock. Jag tror helt enkelt att många är för lata och inte tar de initiativ som krävs för att leva hälsosamt. Men många kanske tröstäter istället. I dagens samhälle är ju depression väldigt vanligt.
Citera
2016-10-02, 02:05
  #15
Medlem
profanum.vulguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreativtnamn123
Tror du inte snarare att det handlar om en allmän disciplinbrist? Det krävs inte ett geni för att klura ut att godis, läsk, pizza, öl o.s.v. bidrar till att man blir tjock. Jag tror helt enkelt att många är för lata och inte tar de initiativ som krävs för att leva hälsosamt. Men många kanske tröstäter istället. I dagens samhälle är ju depression väldigt vanligt.

Att missbruka mat, godis, läsk och öl kan ju vara ett sätt att hantera ångest. Snackade med en läkare häromdagen och han utgår från att alla har mer eller mindre grundångest. Personer som har svår ångest kanske hade börjat missbruka något annat om livssituationen vore annorlunda. Tror inte man kan nå missbruk genom att säga: "Ryck upp dig och skaffa lite självdiciplin". Det sitter nog djupare än så.

Sedan påverkas våra val av vår kunskap. Om man tror att man gör sin hälsa en tjänst genom att bre Lätta på mackan för att sedan skölja ner den med ett glas fanta så är kunskaperna om näringslära förmodligen begränsade.
Citera
2016-10-02, 02:33
  #16
Medlem
Svara vad ni äter! Det är vad TS undrar.
Citera
2016-10-02, 09:07
  #17
Medlem
profanum.vulguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken
Svara vad ni äter! Det är vad TS undrar.

Skrev ju vad min kraftigt överviktige vän/granne äter: Lightprodukter med låg fetthalt och en jävla massa livsmedel med mycket socker i som läsk och godis.

Kan tillägga att han inte äter så mycket frukt och grönsaker.
Citera
2016-10-02, 10:13
  #18
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profanum.vulgus
Att missbruka mat, godis, läsk och öl kan ju vara ett sätt att hantera ångest. Snackade med en läkare häromdagen och han utgår från att alla har mer eller mindre grundångest. Personer som har svår ångest kanske hade börjat missbruka något annat om livssituationen vore annorlunda. Tror inte man kan nå missbruk genom att säga: "Ryck upp dig och skaffa lite självdiciplin". Det sitter nog djupare än så.

Sedan påverkas våra val av vår kunskap. Om man tror att man gör sin hälsa en tjänst genom att bre Lätta på mackan för att sedan skölja ner den med ett glas fanta så är kunskaperna om näringslära förmodligen begränsade.

dagens skratt, hälsa din läkare
Citera
2016-10-02, 12:30
  #19
Medlem
profanum.vulguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
dagens skratt, hälsa din läkare

Han är inte min läkare... Han är en nära vän som jobbar som läkare Både han och jag tränar löpning och använder det som ventil för rastlöshet, så det var på den vägen vi hamnade på det spåret. ha ha ha
__________________
Senast redigerad av profanum.vulgus 2016-10-02 kl. 12:33.
Citera
2016-10-04, 16:28
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profanum.vulgus
Jag tror att det i vissa fall bygger på okunskap.

Nja. Det är väl snarare ointelligens alternativt självbedrägeri det handlar om.

Jag har pratat med närstående personer som länge fullkomligt vägrat inse att det handlar om hur mycket mat man äter, det vill säga kalorier in och ut. Jag har hört saker som

Citat:
Näää, men det här är nyttig mat...

Som att det skulle vara omöjligt att överäta så kallad nyttig mat.

Är man så dum att man tror att light-produkter spelar någon som helst roll samtidigt som man hinkar massa coca-cola och trycker bullar och godis med en normal Svensson-kost i bakgrunden, ja då förtjänar man helt enkelt att vara fet. Då förtjänar man sin jävla dubbelhaka.
Citera
2016-10-13, 12:39
  #21
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Aldrig förstått detta heller. Att man kan bli överviktig eller knubbig visst. Men riktigt groteskt feta. Brukar titta på ett program som heter my 600 lb life. Människor som väger upp mot 300 kg i USA. Hur kan man själv eller för den delen ens familj inte stanna upp och tänka lite? Deras dagar består egentligen bara av snabbmat. Någon kärring åt tex donuts till frukost Familjen kommer hem med mcdonalds och annan skräpmat. Sen äter dem mycket snacks mellan målen. Noll fysisk aktivitet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback