Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-30, 17:12
  #1
Medlem
Som rubriken lyder, hur mycket äter ni som är riktigt feta? Med riktigt feta menar jag bi som väger 120 bara fett och uppåt.

Tanken slog mig när jag såg en riktigt tjock tjej i stan, jag var nämligen deprimerad för några årsen och gick upp ca 15 kg i vikt. Jag åt skräp varje dag men blev aldrig ruskigt fet. Så därav frågan
Citera
2016-09-30, 17:26
  #2
Medlem
yiys avatar
Det är en intressant fråga, jag tror dock inte det rör sig så mycket om mängden mat utan mer valet av mat + väldigt lite motion + mycket godsaker.

Det jag tänkt på också är hur människor lyckas fortsätta förbi den "gränsen". Om man från barnsben är överviktig och mycket godsaker osv så känns det som att man borde utstått en del problematik, dessa borde om någon vara mer motiverade att gå ner i vikt när de blir äldre och får mer ansvar och så.

Visst att vissa människor kan vara lite småtjocka, men hur kommer det sig att det kan gå så långt för vissa? Man vaknar ju inte upp en dag och väger 150 kg, utan det är ju en lååång process.

(svarade inte riktigt på din fråga men det rör ämnet)
Citera
2016-09-30, 17:29
  #3
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yiy
Det är en intressant fråga, jag tror dock inte det rör sig så mycket om mängden mat utan mer valet av mat + väldigt lite motion + mycket godsaker.

Det jag tänkt på också är hur människor lyckas fortsätta förbi den "gränsen". Om man från barnsben är överviktig och mycket godsaker osv så känns det som att man borde utstått en del problematik, dessa borde om någon vara mer motiverade att gå ner i vikt när de blir äldre och får mer ansvar och så.

Visst att vissa människor kan vara lite småtjocka, men hur kommer det sig att det kan gå så långt för vissa? Man vaknar ju inte upp en dag och väger 150 kg, utan det är ju en lååång process.

(svarade inte riktigt på din fråga men det rör ämnet)

Det är alltid en fråga om mängd när det gäller övervikt. En överkonsumtion helt enkelt. Äter du mer än du gör av med så går du upp oavsett om den klassas som "nyttig" eller ej.
Citera
2016-09-30, 17:38
  #4
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Brukar käka 3 hamburgare på donken varje lunch 🐸
Citera
2016-09-30, 18:41
  #5
Medlem
kordens avatar
Känner en tjockis hons dag består av.

Ljust bröd till frukost, oboy men då mer oboy än mjölk

Innan lunch så blir det nån godisbit + Cola

Äter väl normal lunch inget som man lägger till att vara tjockis mat

Sen kommer det några choklad kakor farm + Cola

Sen blir det fika och inte en bit som normalt folk äter, Nää några negerbollar + några bullar och Cola

Middagen består avnormal mat

Sen blir det mer godis och chips och colan får vi inte glömma bort.

När hon är på mina barns kals tex så dricker hon inget om det inte serveras Cola

Det är vad jag har sett och har nu känt personen i 11 år ungefär men vi träffas ej dagligen, men misstänkt att så här ser dagen ut dagligen för henne.
Citera
2016-09-30, 21:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yiy
Det är en intressant fråga, jag tror dock inte det rör sig så mycket om mängden mat utan mer valet av mat + väldigt lite motion + mycket godsaker.

Det jag tänkt på också är hur människor lyckas fortsätta förbi den "gränsen". Om man från barnsben är överviktig och mycket godsaker osv så känns det som att man borde utstått en del problematik, dessa borde om någon vara mer motiverade att gå ner i vikt när de blir äldre och får mer ansvar och så.

Visst att vissa människor kan vara lite småtjocka, men hur kommer det sig att det kan gå så långt för vissa? Man vaknar ju inte upp en dag och väger 150 kg, utan det är ju en lååång process.

(svarade inte riktigt på din fråga men det rör ämnet)

Intressant. Tänker i samma banor. Förstår verkligen att man tröstäter och endel mår kasst osv men ändååååååå när man går upp på morgonen o ser att man gått upp till 120 och sen bara fortsätter till 160+
Förstår att de är en sjukdom också ska jag tilläga men ändåå haha.
Citera
2016-09-30, 21:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är alltid en fråga om mängd när det gäller övervikt. En överkonsumtion helt enkelt. Äter du mer än du gör av med så går du upp oavsett om den klassas som "nyttig" eller ej.

joo men jävla skillnad på att gå från 80 kg till 100 kg bli små fet till att gå upp till 160 kg.
Citera
2016-09-30, 22:16
  #8
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twist15
joo men jävla skillnad på att gå från 80 kg till 100 kg bli små fet till att gå upp till 160 kg.

Ja det är skillnad, 80 kg mer i viktuppgång jämfört mot 20 kg. Men det förändrar inte att det är mängden som avgör.
Citera
2016-09-30, 22:30
  #9
Medlem
Tar lång tid att gå upp i vikt. De som väger 120kg och uppåt var inte normalviktiga för 2 år sedan...

Vissa startar som överviktiga redan som barn, vissa i lite högre ålder. Men det tar lång tid att nå 130kg.

Känner ingen som är så tjock. Men har känt några tjockisar och de tuggar nästan jämt på något.
Citera
2016-10-01, 16:52
  #10
Medlem
Brunbeverns avatar
Tror den största skillnaden mellan tjockisar och normalviktiga inte är nödvändigtvis i portionerna man tar när man äter, utan hur pass ansvarsfull man är med maten.

Jag skulle exempelvis gärna stoppa i mig 10 kexchoklader och bullar om jag kunnat, fast jag vet ju att det skulle påverka min hälsa negativt onödigt mycket så jag jag "anstränger mig" för att inte göra det. Tjocka personer däremot tänker inte såhär, de stoppar utan minsta eftertanke i sig dessa 10 kexchoklader.

Känner några relativt tjocka personer. Saken är att de sällan blir tjocka för att de äter mycket husmanskost. Det är inte svårt att äta mycket om man skiter i vad man äter. Det svåra är att äta mycket när man äter rätt
Citera
2016-10-01, 17:12
  #11
Medlem
Tucanes avatar
Bortsett från det uppenbara att de äter mera än de gör av med - många gravt överviktiga får ångest efter de stoppat i sig för mycket och försöker dämpa det genom att äta ännu mera. Lösningen bidrar till problemet.

Jag själv äter för mycket mat, dock sådant som mättar bra, blir proppmätt och tränar därefter som en dåre på daglig basis för att förbränna allt och för att kunna äta mera. Formen är dock prima atm:-)
Citera
2016-10-01, 17:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Tror den största skillnaden mellan tjockisar och normalviktiga inte är nödvändigtvis i portionerna man tar när man äter, utan hur pass ansvarsfull man är med maten.

Jag skulle exempelvis gärna stoppa i mig 10 kexchoklader och bullar om jag kunnat, fast jag vet ju att det skulle påverka min hälsa negativt onödigt mycket så jag jag "anstränger mig" för att inte göra det. Tjocka personer däremot tänker inte såhär, de stoppar utan minsta eftertanke i sig dessa 10 kexchoklader.

Känner några relativt tjocka personer. Saken är att de sällan blir tjocka för att de äter mycket husmanskost. Det är inte svårt att äta mycket om man skiter i vad man äter. Det svåra är att äta mycket när man äter rätt
Japp. Använder fatsecret och räknar kcal. Dom dagarna man bara fyller i (och äter ) frukost, lunch middag kan man äta ganska mycket och ändå hamna på minus. Så länge man äter "vanlig"mat. ...dom dagarna det hamnar lite olika saker på " snacks/annat " drar det iväg direkt och det blir + på kcal. Om man gör det varje dag så blir det lätt att gå upp i vikt över tid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback