Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-12-16, 00:21
  #13
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Hur kan ett australiskt företag veta vad det är för moms i Sverige? Det är olika moms inom EU. I Tyskland är den 18%, i Sverige 25%. Det finns alltså inget som EU-moms. Inom EU har inte medlemsländerna gemensam skattepolitik, därav olikheterna mellan t ex Sverige och Tyskland. Det som är gemensamt är tullområdet. Alltså betalar du tull till EU och den är alltid samma i alla länder eftersom den bestäms i Bryssel.

Jag har varit otydlig. Ber om ursäkt.
Företaget i australien använder sig av en mellanhand - Regsoft, som då är ett företag som sköter betalningar åt företag som erbjuder sharewareprogram. Och det är företaget Regsoft som tar ut momsen (VAT)

Citat:
-EU member countries will be subject to VAT-

står det på sidan där man betalar med kreditkortet. Så det är dom som lägger på momsen.
Jag vet dock inte hur dom ser vilket land man kommer ifrån. IP-nummer?, kreditkort? eller helt enkelt uppgifterna man anger på sidan?

Här är ett exempel på en regsoftsida där man köper ett program:
https://www.regsoft.net/regsoft/view...roductid=57308

Jag har tidigare köpt program via Regsoft och då fick jag betala det programmet kostade + nåt som dom kallade EU VAT (på 17% vill jag minnas)
Regsoft har säkert nåt avtal med EU.
Citera
2005-12-16, 03:11
  #14
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Jag vet dock inte hur dom ser vilket land man kommer ifrån. IP-nummer?, kreditkort? eller helt enkelt uppgifterna man anger på sidan?

Vid kreditkortsköp måste man vanligen uppge sin adress som sedan kollas mot kortnumret. Om inte annat så berättar kreditkortets 4 första siffror vilket kort det är och i vilket land det är utfärdat.
Citera
2005-12-16, 06:12
  #15
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollerBoySE
Vid kreditkortsköp måste man vanligen uppge sin adress som sedan kollas mot kortnumret. Om inte annat så berättar kreditkortets 4 första siffror vilket kort det är och i vilket land det är utfärdat.

Ah..där ser man. Det där om dom fyra första siffrorna visste jag inte. Tackar för infot [IMG]images/smilies2/thumbsup.gif[/IMG]
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback