Citat:
Ursprungligen postat av
Obekvamstamning
Fråga dig varför ingen vill vara lärare istället i svensk kaoz skola och vilka genier som kommer ut på andra sidan. Där förekommer visst dokumentation och uppföljning vet inte vad du snackar om. Hemma får du arbetsro till att riktigt nörda dig in i ett ämne. Har en bekant vars 7 åring redan kan programmera flytande.
Ja, och? Jag programmerade också som 7-åring och inte tack vare mina föräldrar, skillnaden är att på min tid fanns inte Scratch och annat lull lull utan man fick använda assembler på en 8-bitars dator 😀
Du undvek frågan om vad skolan gör fel och vad den skulle lära ut istället.
Antar att du är ett undantag som kan samtliga ämnen som ett rinnande vatten och dessutom har pedagogiken att lära ut detta, alla besitter inte dina superkrafter dock.
Min dotter pratade flytande med ett ordförråd som en 20-åring innan hon var 1 år gammal, fick hon detta av hemskolning?
Så att barnen har en färdighet är absolut inte ett bevis för att hemskolning är bra eller ska finnas.
Och nej, det förekommer ingen kontroll över huvud taget och det som barnet får via hemskolning är inte betygsgrundande. Har en bekant vars barn hemskolas på grund av andra orsaker än att skolan är stökig och de har aldrig kontroll av utbildningen, visiteras aldrig och för ingen dokumentation.
Så åter...
Vad gör skolan som är fel och hur skulle de göra istället?
Vad utbildar skolan i som är fel och vad skulle de utbilda i istället?
Stämmer inte matematiken man lärde sig i skolan, gäller inte de formler man fick lära sig där?