Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-29, 22:04
  #1
Avstängd
Ok. Jag är runt 20 år vilket innebär att jag föddes 1996. Många gånger har jag tänkt för mig själv "Tänk att så mycket hände innan jag föddes". Jag kommer liksom ihåg när jag gick på dagis vid milleniumskiftet (98-02). Tänk att lilla jag vid den tidpunkten inte förstod hur mycket som hänt i historien och som skedde vid den tidpunkten jag var ett litet barn. Bara för att ge några exempel; det kan hända att jag hittar gamla trådar på flashback om nazismen. Trådar som är daterade ända tillbaka till 00 eller 01. Vilket innebär att jag vid den tidpunkten var 4 eller 5 år gammal. De här trådarna tar upp saker om t.ex. Hitler eller saker som hände i andra världskriget som jag själv lärt mig om i högstadiet/gymnasiet alltså flera år senare. Jag tycker bara det är så sjukt att jag vid den tidpunkten när gamla gubbar satt på flashback 2001 och snackade om Hitler, själv inte kunde delta i diskussionen för att jag var för liten för att förstå saker som har hänt och för liten för att fatta att det fanns en plattform vid namn flashback. Detta har fått mig att undra, fanns t.ex. Hitler och övriga historien när jag var 5 år gammal eftersom jag var så ny i världen? Jag brukar titta på bilder där jag är i dagis och leker och brukar tänka för mig själv "Åh tänk att det bara var 15 år sedan jag inte kunde ett skit om världen, att det t.ex. år 2002 var val och att Göran Persson gjorde si och så, att det fanns länder och konflikter inom dessa länder som jag aldrig skulle kunna förstå mig på som 5 åring. Att D-dagen har skett".

Ett annat klockrent exempel som gjort mig mest rädd och som fått mig att tänka i de här banorna är bla. Palmemordet. Jag föddes alltså tio år efter Palmemordet men har nu sedan 2-3 år tillbaka satt mig in mycket i mordet och läst t.ex. om spaningsledaren Holmérs förehavanden och konstiga saker han gjort. Eller olika kommissioner som skrevs innan jag föddes som jag senare förstod mig på trots att jag föddes tio år efter händelsen skedde. Då tittar jag tillbaka på mina dagisbilder och tänker "AHHH, tänk att du inte visste att en svensk statsminister blev skjuten på öppen gata, helt ovetandes leker du på dagisgården som att ingenting har hänt, och nu sitter du här och diskuterar med andra privatspanare på Facebook".

Eller kanske israel och Palestina konflikten. Inte fan kunde jag som femåring veta att det pågått och pågår fortfarande en konflikt mellan Israel och Palestina, vad det grundas på osv. Alltså att lilla jag levde med ovisshet på dagisgården när fröknarna t.ex. säkert hade kunskap om det här.

Jag skulle t.ex. vilja gå tillbaka i tiden som femåring på dagisgården och skrika "Christer Pettersson mördade inte Palme, Holmér är en bluff osv.". Eller fråga fröknarna rakt av "vem dödade Palme tror ni?" För att se de bli chockade men också så att jag kan känna som 5 åring att jag inte lever i ovisshet. Det skrämmer mig alltså att jag under en period i livet levt i ovisshet samtidigt som det skett saker som egentligen alla egentligen ska veta.

Är jag den enda som resonerat så här? Finns det etablerad vetenskap eller övrig filosofi som handlar om det här? Tycker bara det är sjukt att man alltså varit bakom flötet och trott att världen är primitiv. Att maten jag fått på dagiset föranletts av flertalet budgetbeslut i kommunen osv. Inget som liksom jag tänkte på när jag åt min lilla pizzaslice.

Diskussionsfråga: Så kan man säga att när jag var 4 år så hände inget i dåtiden. Att världen är t.ex. född när jag är född?
__________________
Senast redigerad av nermed 2016-09-29 kl. 22:07.
Citera
2016-09-29, 22:27
  #2
Medlem
Antagligen tänkte människor likadant på Akhenatons, Julius Caesars, Karl den stores och Napoleons tid (för att bara ge några exempel). Alla föds vi ju i någon mening "sist" i historien...

Din sista fråga leder in i solipsismen. Att besvara den förefaller meningslöst, ty om du ensam existerar, vem ger dig svaret? Om jag ensam existerar, på vems fråga svarar jag?
Citera
2016-09-29, 22:32
  #3
Avstängd
ilpobres avatar
Jag är också född 1996 och tänker i samma banor. Däremot behöver du ju inte vara rädd för det faktumet. Det är nog en del av det inledande vuxenlivet, att känna att alla andra har varit med såpass länge att man själv känner sig betydelselös.
Det är faktiskt väldigt intressanta tankar, undrar själv hur man hade reagerat på exempelvis 9/11 om man var åtminstone tonåring. Som ett litet barn behöver man inte tänka på vad som sker ute i den vida världen, på gott och ont (mest det förra antagligen).
Citera
2016-09-29, 22:41
  #4
Avstängd
ilpobres avatar
Tycker också att det är ganska kul att tänka på att man i framtiden kommer prata med de som inte ens är påtänkta ännu. Vi som är födda "sent" kan ju också påverka framtiden väldigt mycket. Just därför ses unga ofta som revolutionärer, de inser inte alltid historien bakom allt och kan därför lättare ställa sig kritiska till diverse företeelser.
Citera
2016-09-29, 23:01
  #5
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Jag är också född 1996 och tänker i samma banor. Däremot behöver du ju inte vara rädd för det faktumet. Det är nog en del av det inledande vuxenlivet, att känna att alla andra har varit med såpass länge att man själv känner sig betydelselös.
Det är faktiskt väldigt intressanta tankar, undrar själv hur man hade reagerat på exempelvis 9/11 om man var åtminstone tonåring. Som ett litet barn behöver man inte tänka på vad som sker ute i den vida världen, på gott och ont (mest det förra antagligen).

Jag var tio då ni föddes. Jag missade Palme med ca 3 månader och Tjernobyl med 21 dagar.

Jag var alltså tonåring då 9/11 hände. Vad kände jag? Att det var en hemsk sak som skedde, men om jag insåg vilket helvete som skulle bli sen hade jag inte ens en tanke på. Var inte så insatt heller i politiken och dylikt. Så jag lallade på i samma lunk som alltid.

Minns att när Anna Lindh blev mördad nått år senare så trodde jag först att det var någon lärare på mitt gymnasium (inte insatt i politik och hade inte läst på nyheter då det endast fanns wap i mobilen) så jag skämdes sen när jag hörde att det var en politiker.

Men visst har jag tänkt lika när jag var ung. Att det var synd att jag inte fanns några år innan då någon sak hände. Men har slutat med det. Är för tusan 30 och vill jag veta mer om förintelsen så kan jag läsa om det.

Tror att ni två kommer känna lika med era tankar då.
Det är ju som när en kollega till mig sa: När du föddes så var jag 32 och stod här på jobbet och pysslade på och tänkte inte att en blivande kollega just kommit till (jag brukar tänka liknande) under mina år på mitt jobb (om jag jobbar på samma konstant) så kommer jag få jobba med "snorungar". Dvs att dom knappt var påkomna när jag står och jobbar. Så det är ju lite fantastiskt om jag kan stå och säga samma sak då jag är 60. Då jag är mer för framtiden. Att tänkta vad för spännande som händer där.
Citera
2016-09-29, 23:13
  #6
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Jag var tio då ni föddes. Jag missade Palme med ca 3 månader och Tjernobyl med 21 dagar.

Jag var alltså tonåring då 9/11 hände. Vad kände jag? Att det var en hemsk sak som skedde, men om jag insåg vilket helvete som skulle bli sen hade jag inte ens en tanke på. Var inte så insatt heller i politiken och dylikt. Så jag lallade på i samma lunk som alltid.

Minns att när Anna Lindh blev mördad nått år senare så trodde jag först att det var någon lärare på mitt gymnasium (inte insatt i politik och hade inte läst på nyheter då det endast fanns wap i mobilen) så jag skämdes sen när jag hörde att det var en politiker.

Men visst har jag tänkt lika när jag var ung. Att det var synd att jag inte fanns några år innan då någon sak hände. Men har slutat med det. Är för tusan 30 och vill jag veta mer om förintelsen så kan jag läsa om det.

Tror att ni två kommer känna lika med era tankar då.
Det är ju som när en kollega till mig sa: När du föddes så var jag 32 och stod här på jobbet och pysslade på och tänkte inte att en blivande kollega just kommit till (jag brukar tänka liknande) under mina år på mitt jobb (om jag jobbar på samma konstant) så kommer jag få jobba med "snorungar". Dvs att dom knappt var påkomna när jag står och jobbar. Så det är ju lite fantastiskt om jag kan stå och säga samma sak då jag är 60. Då jag är mer för framtiden. Att tänkta vad för spännande som händer där.
Nu exemplifierar du bara dina känslor inför pinan att inte vara påläst om vad som sker i omvärlden. Jag har sedan jag varit åtta hela tiden varit påläst och följt nyheterna varje dag, även blivit utsedd till min dåvarande skolas bäste elev i DN:s nutidsorientering. Med mitt exempel menade jag bara att man inte var tillräckligt gammal för att förstå 9/11. Du var tillräckligt gammal för att kunna förstå anledningen till mordet på Anna Lindh, men du hade bara inte vetskap om det. Samtidigt förstod jag att Anna Lindh blivit mördad, men inte motivet bakom.
__________________
Senast redigerad av ilpobre 2016-09-29 kl. 23:15.
Citera
2016-09-29, 23:39
  #7
Avstängd
En rolig sak som också hände för ett halvår sedan var när vi diskuterade om 9/11 i bastun i badhuset. Då pratar några unga killar och svarar "det sägs att deras regering gjorde det". Då frågade jag "Hur gamla är ni" och de svarade "2004"

Tänk att inte vara påtänkta när det skedde och sedan stå där 12 år senare och dra den slutsatsen. Coolt.
Citera
2016-09-29, 23:59
  #8
Medlem
Hej,
Inse att livet har ett början och ett slut.
Ta det lugnt. Ni är på god väg att vara nöjda eftersom ni förhåller er till det redan nu.
Citera
2016-09-30, 01:02
  #9
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nermed
Ok. Jag är runt 20 år vilket innebär att jag föddes 1996. Många gånger har jag tänkt för mig själv "Tänk att så mycket hände innan jag föddes". Jag kommer liksom ihåg när jag gick på dagis vid milleniumskiftet (98-02). Tänk att lilla jag vid den tidpunkten inte förstod hur mycket som hänt i historien och som skedde vid den tidpunkten jag var ett litet barn. Bara för att ge några exempel; det kan hända att jag hittar gamla trådar på flashback om nazismen. Trådar som är daterade ända tillbaka till 00 eller 01. Vilket innebär att jag vid den tidpunkten var 4 eller 5 år gammal. De här trådarna tar upp saker om t.ex. Hitler eller saker som hände i andra världskriget som jag själv lärt mig om i högstadiet/gymnasiet alltså flera år senare. Jag tycker bara det är så sjukt att jag vid den tidpunkten när gamla gubbar satt på flashback 2001 och snackade om Hitler, själv inte kunde delta i diskussionen för att jag var för liten för att förstå saker som har hänt och för liten för att fatta att det fanns en plattform vid namn flashback. Detta har fått mig att undra, fanns t.ex. Hitler och övriga historien när jag var 5 år gammal eftersom jag var så ny i världen? Jag brukar titta på bilder där jag är i dagis och leker och brukar tänka för mig själv "Åh tänk att det bara var 15 år sedan jag inte kunde ett skit om världen, att det t.ex. år 2002 var val och att Göran Persson gjorde si och så, att det fanns länder och konflikter inom dessa länder som jag aldrig skulle kunna förstå mig på som 5 åring. Att D-dagen har skett".

Ett annat klockrent exempel som gjort mig mest rädd och som fått mig att tänka i de här banorna är bla. Palmemordet. Jag föddes alltså tio år efter Palmemordet men har nu sedan 2-3 år tillbaka satt mig in mycket i mordet och läst t.ex. om spaningsledaren Holmérs förehavanden och konstiga saker han gjort. Eller olika kommissioner som skrevs innan jag föddes som jag senare förstod mig på trots att jag föddes tio år efter händelsen skedde. Då tittar jag tillbaka på mina dagisbilder och tänker "AHHH, tänk att du inte visste att en svensk statsminister blev skjuten på öppen gata, helt ovetandes leker du på dagisgården som att ingenting har hänt, och nu sitter du här och diskuterar med andra privatspanare på Facebook".

Eller kanske israel och Palestina konflikten. Inte fan kunde jag som femåring veta att det pågått och pågår fortfarande en konflikt mellan Israel och Palestina, vad det grundas på osv. Alltså att lilla jag levde med ovisshet på dagisgården när fröknarna t.ex. säkert hade kunskap om det här.

Jag skulle t.ex. vilja gå tillbaka i tiden som femåring på dagisgården och skrika "Christer Pettersson mördade inte Palme, Holmér är en bluff osv.". Eller fråga fröknarna rakt av "vem dödade Palme tror ni?" För att se de bli chockade men också så att jag kan känna som 5 åring att jag inte lever i ovisshet. Det skrämmer mig alltså att jag under en period i livet levt i ovisshet samtidigt som det skett saker som egentligen alla egentligen ska veta.

Är jag den enda som resonerat så här? Finns det etablerad vetenskap eller övrig filosofi som handlar om det här? Tycker bara det är sjukt att man alltså varit bakom flötet och trott att världen är primitiv. Att maten jag fått på dagiset föranletts av flertalet budgetbeslut i kommunen osv. Inget som liksom jag tänkte på när jag åt min lilla pizzaslice.

Diskussionsfråga: Så kan man säga att när jag var 4 år så hände inget i dåtiden. Att världen är t.ex. född när jag är född?

Du missförstår nog allting. I själva verket blev hela universum till igår, komplett med t ex dina minnen av din barndom (som du alltså egentligen inte har haft). Vi sitter alltså alla i samma båt. Vi föddes alla igår.

Knasteori, jag vet. Men faktiskt en som strikt talat inte kan motbevisas. En variant som iaf en del kloka människor tycker har mycket som talar för sig är att hela universum bara är en datorsimulering (sök på Bostrom). Och i så fall är det ju också tänkbart att vårt universum är en omstart sen just igår (ungefär som att man kan spara fram t o m en viss punkt i ett spel, och sedan starta om därifrån. Men varje gång universum stängs av (av überlorden som kör vårt universum som spel) dör de själar som befolkar världen just då. Vi som skapades igår är bara kopior. Och imorgon stängs hela skiten av.

Sånt här är skoj. Men håller det för Ockhams rakkniv? En enklare förklaring till att vi har minnen är att de kommer från något vi faktiskt har upplevt. Och en enklare förklaring till att det finns så mycket vittnesmål osv från t ex andra världskriget är att det faktiskt har hänt, i vår värld.

Fall inte i den solipsistiska fällan.
Citera
2016-09-30, 01:57
  #10
Medlem
Eller så föddes du extremt tidigt! Om 1000 år kommer folk titta tillbaks på exakt vår tid med samma ögon som vi tittar tillbaks på romarriket. Allt handlar om perspektiv.

Sanningen är att våra liv är väldigt korta i förhållande till mänsklighetens historia och det både har hänt enormt mycket innan oss och det kommer fortsätta hända enormt mycket efter vi är döda. Allt detta missar vi.

Det kan kännas nedslående först men jag tycker snarare att det finns något fint med det. Det får mig att se det vackra och speciella i just vår tid på något sätt.
Citera
2016-09-30, 02:13
  #11
Medlem
Theomanias avatar
Känner ofta samma sak faktiskt. Speciellt om jag läser riktigt gamla böcker. Är ju verkligen bisarrt att tänka att Platons Staten som jag har hemma i bokhyllan egentligen är över 2000 år gammal. Inte den fysiska boken såklart, men det skrivna innehållet.
Det sjuka är att även om vi skulle gå tillbaka till den mänskliga artens begynnelse så är det ändå en bråkdel av universums totala ålder och vad som fanns innan universums begynnande första steg är ju omöjligt att ens spekulera i. Kort sagt så är vår tid i livet så extremt kort relativt universums totala ålder att du antagligen aldrig kommer kunna känna att du föddes rätt tid, inte ens om du var först med att födas.

Ang. diskussionsfrågan så finns det ju t.o.m. en hemsida som tar upp typ samma grej. Heter Church of Last Thursday och filosofin handlar om att du själv skapade universum förra torsdagen i syfte att testa dina krafter och nästa torsdag kommer världen gå under. Allt som existerar, alla minnen som människor har är därför helt och hållet påhittade och skapades samtidigt som allt annat, alltså förra torsdagen. Det är såklart en intressant tanke, men det är också mycket av en logisk återvändsgränd eftersom den aldrig på något sätt går att testa.

http://www.last-thursday.org/
Citera
2016-09-30, 05:44
  #12
Avstängd
Vad är detta för knäppa tankar?
Alla kan väl säga att de fötts för sent? Kommer ju att hända massa spännande saker i framtiden som ni skulle missat om ni fötts tidigare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback