Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-30, 20:40
  #13
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Så kultur i den här kontexten innebär kanske främst sammanhållning och grupptillhörighet?

Då blir ju frågan hur man definierar ställning och ramarna för vad som utgör en grupp. Många inom traditionella arbetaryrken (t.ex. i byggbranschen) har ju en rätt hög lön och god ekonomi medan en del tjänstemän (t.ex. förskolelärare) har relativt låga löner. Tillhör de samma socioekonomiska grupp?

Har rörmokaren som bor i villa, semestrar utomlands flera gånger om året och tillbringar en stor del av sin fritid och disponibla inkomst på en segelbåt mer gemensamt med köksbiträdet som bor i hyreslägenhet och ser det som lyx att kunna unna sig en ny vinterjacka utan att behöva missunna sina barn nånting eller har hen mer gemensamt med sin granne som är överläkare?

Klassgemenskap kanske är ett bättre ord?

Graden av utsatthet varierar, men likväl förbaskat äger rörmokaren inte sitt arbetes resultat, varför inkomstfrågan i praktiken är ointressant (dessutom finns det trådar om definitioner av arbetarklass), som i förlängningen förenar olika arbetare.

Personligen är en sund arbetarkultur för mig frihet och gemenskap, klassisk anarkism helt enkelt.
Citera
2016-09-30, 21:00
  #14
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Klassgemenskap kanske är ett bättre ord?

Graden av utsatthet varierar, men likväl förbaskat äger rörmokaren inte sitt arbetes resultat, varför inkomstfrågan i praktiken är ointressant (dessutom finns det trådar om definitioner av arbetarklass), som i förlängningen förenar olika arbetare.

Personligen är en sund arbetarkultur för mig frihet och gemenskap, klassisk anarkism helt enkelt.

Det är väl snarare så att det i praktiken är just inkomstfrågan som är intressant?
I teorin så är det däremot andra saker som är mer relevanta, men för rörmokaren och köksbiträdet så är nog inkomsten i allra högsta grad relevant i praktiken.

Jag ser också frihet och gemenskap som de viktigaste sakerna, men det känns som det är lite för abstrakta saker för att kunna bygga en kultur eller klassgemenskap runt/av/kring/på.
Citera
2016-09-30, 21:43
  #15
Medlem
gk.su.0159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Jag har märkt att alternativ högern har en fascistisk syn på samhällsklasserna.
Den högern anser att en riktig arbetare ska säga nej till invandrare och homosexuella.
Och högern måste stoppas. Kan vänstern stoppa dem med kulturens hjälp?.
Starta upp hemsidor och media, som konkurrerar ut Avpixlat och liknande

Nej, det bästa är att ansluta sig till ett kommunistiskt parti och föra kampens talan genom tidningar, böcker och annat.
Citera
2016-09-30, 22:03
  #16
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det är väl snarare så att det i praktiken är just inkomstfrågan som är intressant?
I teorin så är det däremot andra saker som är mer relevanta, men för rörmokaren och köksbiträdet så är nog inkomsten i allra högsta grad relevant i praktiken.

Jag ser också frihet och gemenskap som de viktigaste sakerna, men det känns som det är lite för abstrakta saker för att kunna bygga en kultur eller klassgemenskap runt/av/kring/på.

Jag håller inte med, för att få frihet måste man slåss, tillsammans, det är en bra grund att bygga på; den gemensamma fienden. Men visst behövs någon samlande faktor, ett fenomen, därför slår jag ett slag för kontrakultur. Inget nytt fenomen, subkulturerna är mer eller mindre typexempel på kontrakulturer, en medveten kultur om exploateringens natur och verkan samt vad som krävs för att rasera den.

Exploateringen är inte abstrakt, den går att påvisa utan krussiduller, som lök på laxen är det lika lätt att visa på den meningslösa ivern att göra karriär och tjäna en massa pengar, du väljer själv hur mycket du stödjer systemet, hur mycket tid av ditt liv du springer i ekorrhjulen.
Det spelar inte någon roll vad du tjänar, du blir exploaterad oavsett vilket, därför anser jag å det bestämdaste att en kultur med målet att överta den kapitalistiska produktionsapparaten är kontraproduktiv. Vi har sett den perverterade stats- och partidikterade arbetarkulturen, vad den ledde till.

Det är bara att välja, trygghet tillsammans, med solidaritet eller ett ständigt högre tempo i ekorrhjulen och/eller ökad otrygghet.
Citera
2016-11-01, 06:54
  #17
Medlem
M0wes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
En tydlig gemenskap baserad på sin grupps socioekonomiska ställning skulle jag vilja påstå, ungefär motsatsen till överklassens ytliga charader.

Solidaritet, broder- och systerskap, gräsrotsförankrade rörelser, platt organisering tänker jag främst på. För egen del innefattar det inte Unga Örnar eller LO.

De jag undrar är hur de blir för alla oss i mittenfåran som varken är öfverklass eller arbetarsvin vi är ju den största gruppen och om du frågar mig behöver vi varken bracken eller svinen haha
Citera
2016-11-02, 07:25
  #18
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M0we
De jag undrar är hur de blir för alla oss i mittenfåran som varken är öfverklass eller arbetarsvin vi är ju den största gruppen och om du frågar mig behöver vi varken bracken eller svinen haha

Den som vill fortsätta med hycklande medelklasskultur får göra det, blir det en omvälvning kommer alla privilegier mellan arbetare och tjänstemän att försvinna, grunden för medelklasskulturen rycks bort av sig själv.
Rövslickeri är inte ingen långsiktig vinnande formel för framgång.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback