Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-29, 20:37
  #1
Medlem
Tjena, första gången jag skriver ett inlägg på forumet och kanske lägger detta på fel ämne.
Fick idag på morgonen först ett samtal från ett privat nummer som jag inte svarade på. Senare kom ett sms från "Polis Sms" (inte sparat som en kontakt i min mobil). Där står det "Vänligen ring Caroline Efternamn, polisen Solna på 010-telefonnummer. Uppge K(6 siffror - 2 siffror)". Har någon en aning vad detta kan vara? Kompis sa med viss säkerhet att det kan vara virus men det tror jag inte. Har läst om att polisen ofta ringer från dolt nummer.
Citera
2016-09-29, 20:48
  #2
Medlem
Thuriazs avatar
Ett 010 tillhör en växel så om du googlar numret borde någon ha nämnt att polisen har det. Testa även att googla hela numret förutom de 4 numren, det är förmodligen växelnumret till personen i fråga.
Citera
2016-09-29, 20:49
  #3
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det är polisen som vill fråga dig något angående en brottsutredning. Det behöver inte vara du som är misstänkt för brott utan kan vara en allmän fråga om en händelse där du känner den misstänkte, eller har sett något.
Citera
2016-09-29, 21:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det är polisen som vill fråga dig något angående en brottsutredning. Det behöver inte vara du som är misstänkt för brott utan kan vara en allmän fråga om en händelse där du känner den misstänkte, eller har sett något.
Fortfarande lite otaggad på att ring upp de dock. Antar att jag väntar två dagar och om de inte ringer mig igen kan jag ringa dom.
Citera
2016-09-29, 22:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackan919
Fortfarande lite otaggad på att ring upp de dock. Antar att jag väntar två dagar och om de inte ringer mig igen kan jag ringa dom.
Bättre att ringa direkt så de blir gjort
Citera
2016-09-30, 07:55
  #6
Medlem
Sqeptisks avatar
Finns ingen som helst anledning att svara på såväl samtal från okända nummer som okända sms. Inte ens om de påstår sig komma från någon myndighet.

Okända som vill ha något (för det vill de ju alltid) från Sqeptisk får allt dyka upp personligen och legitimera sig. Om de sedan kan motivera väl varför de vill ha det de efterfrågar, ja då kanske de till och med kan få det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback