Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-30, 14:46
  #13
Medlem
Pripps3.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sploff
Tänk att ha en sån förälder som man inte kan lita på att passa ens barn om det nu är en mormor/farmor till barnet.

Hoppas hon får fotboja och måste blåsa varje dag så att hon tar tag i sitt missbruk. Kvinnan är ju ändå gammal och borde skärpa sig och inte riskera andras liv.

Eller, så tycker hon att hon är så pass gammal vid det här laget, så att hon gör som hon själv vill?
Korkat att köra onykter, dock.
Citat:
Ursprungligen postat av solvind
Jag tycker det låter som en sund förklaring. Är ju skämigt att säga till sitt barn att man är berusad vid 7-8 tiden på morgonen.
Ja, det är ju bättre att köra onykter med barn i bilen, än att få skämmas lite.
Citera
2016-09-30, 15:36
  #14
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Ja, det är ju bättre att köra onykter med barn i bilen, än att få skämmas lite.
Om du läser mitt inlägg som han citerade så kan du dra din whoco på ditt eget svar.
Citera
2016-09-30, 16:44
  #15
Medlem
Pripps3.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Om du läser mitt inlägg som han citerade så kan du dra din whoco på ditt eget svar.

Då får jag göra det. på mig själv!

Funderar ändå på barnets föräldrars ansvar i det här. Har de en mor- eller farförälder som är så alkad att denne är berusad på morgonen, så borde ju dennes alkoholvanor inte vara en nyhet för dem? Mitt förstaval på barnvakt (eller körleverens) hade inte fallit på någon jag visste drack för mycket.

Huvudansvaret ligger givetvis på föraren, men föräldrarna verkar något omdömeslösa, även de.
Citera
2016-09-30, 16:54
  #16
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Då får jag göra det. på mig själv!

Funderar ändå på barnets föräldrars ansvar i det här. Har de en mor- eller farförälder som är så alkad att denne är berusad på morgonen, så borde ju dennes alkoholvanor inte vara en nyhet för dem? Mitt förstaval på barnvakt (eller körleverens) hade inte fallit på någon jag visste drack för mycket.

Huvudansvaret ligger givetvis på föraren, men föräldrarna verkar något omdömeslösa, även de.
Ansvaret ligger som du säger på föraren. Samtidigt så tänker jag att om kvinnans barn vet om att hon har alkoholproblem så frågar de om hon är nykter och kan köra. Kvinnan som tycker att det är lite väl tidigt på morgonen och inte vill oroa sina barn i onödan säger att hon är nykter.

En alkoholist är jävligt opålitlig! Efter detta så lär nog bekantskapen vara uppsagd.
Citera
2016-09-30, 21:05
  #17
Medlem
Sploffs avatar
Enligt folk på facebook så var det hennes barn och hon kan även ha varit drogpåverkad. Men det borde väl tidningarna nämnt isf?
Om detta stämmer så är det ändå en enorm skada som skett för antar att barnet förlorar sin mamma för en tid?

Men nu kan man ju inte lita på saker som skrivs på facebook till skillnad från saker som skrivs här 😉
Citera
2017-06-23, 12:57
  #18
Avstängd
moluskens avatar
Låter inte som en engångshändelse utan en fullblodig alkoholist i farten!
Sorgligt för barnet att behöva ha en sån farsa och jag hoppas att det löser sig för honom!
Citera
2017-06-27, 12:12
  #19
Medlem
Dricker man en flaska vodka 70cl på kvällen och sedan inte äter något så kan det stämma att man fortfarande har kvar 0,8 promille på morgonen. inget knas med det men det hade inte skadat att ringa en taxi istället för riskera kortet

Se så här, 0,8 motsvarar 4 stark öl 5.0% Blir man full på det här ???
Citera
2017-06-27, 13:08
  #20
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solvind
Jag tycker det låter som en sund förklaring. Är ju skämigt att säga till sitt barn att man är berusad vid 7-8 tiden på morgonen.
Att behöva säga så till ett dagisbarn är förkastligt.

"Skämmigt" i den mån du förmodligen syftar på är det knappast, då ungen troligen inte har en aning om vad det innebär vid så låg ålder.

Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Dricker man en flaska vodka 70cl på kvällen och sedan inte äter något så kan det stämma att man fortfarande har kvar 0,8 promille på morgonen. inget knas med det men det hade inte skadat att ringa en taxi istället för riskera kortet

Se så här, 0,8 motsvarar 4 stark öl 5.0% Blir man full på det här ???

När jag fick barn drack jag inte på ett år. Efter det kunde jag bli helt tjoflöjt på 50 centiliter starköl utan problem, så 0,8 skulle jag räkna som rejält full. Tänk på att gränsen för grovt rattfylleri går vid 1,0, och vid 1,0 antas man inte kunna tala ordentligt eller stå rakt.
Citera
2017-06-29, 10:20
  #21
Medlem
[quote=JoelSUOMI|61081733]Att behöva säga så till ett dagisbarn är förkastligt.

"Skämmigt" i den mån du förmodligen syftar på är det knappast, då ungen troligen inte har en aning om vad det innebär vid så låg ålder.

Med "skämmigt" avsåg jag min föräldradel.
Jag personligen hade skämts. Oavsett vem jag hade behövt förklara för, att jag inte har körkortet på ett tag.
Citera
2017-06-29, 14:07
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Att behöva säga så till ett dagisbarn är förkastligt.

"Skämmigt" i den mån du förmodligen syftar på är det knappast, då ungen troligen inte har en aning om vad det innebär vid så låg ålder.



När jag fick barn drack jag inte på ett år. Efter det kunde jag bli helt tjoflöjt på 50 centiliter starköl utan problem, så 0,8 skulle jag räkna som rejält full. Tänk på att gränsen för grovt rattfylleri går vid 1,0, och vid 1,0 antas man inte kunna tala ordentligt eller stå rakt.

Att säga nåt generellt om hur någon är vid en viss promille är vanskligt, inte kunna tala ordentligt eller stå rak vid 1,0 stämmer troligen närmast för en ovan fjortis, medan en lite tyngre alkis blir "normal" vid samma siffra. Det finns ju folk som blåst över 4 promille bakom ratten då en normal person varit medvetslös för länge sedan. På många som är vana märks nog 0,8 inte alls förutom på lukt/mätare.

Jag försvarar alltså inte tanten på något sätt, men jag kan förstå hur det troligen gick till, min egna gamla alkoholism blev ibland påkommen just på grund av att jag vägrade köra bil och tjatade mig ur det eller hade en ursäkt att slippa. Hon tog hellre en risk än tvingades erkänna att hon är full. Det var fel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback