Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-07, 22:59
  #13
Medlem
Peter77s avatar
Du har väl en poäng i det att man bör söka och FÖRsöka själv, många som är dåliga på det och vill ha det serverat på silverfat...antingen genom en köpt produkt eller att ställa en fråga på ett forum och handfallet vänta på ett svar... fan det är ju den där lusten att experimentera och testa lite som fick en intresserad av linux från början..

..men i början kändes allting med linux och hur det funkade väldigt abstrakt för en windowsvan som jag själv...så man fattade ingenting och visste ju knappt vad man skulle söka på för att relevanta svar... nu finns det väldigt bra guider tycker jag och personligen har jag väl det jag behöver i know how nu för att hantera och njuta av en linuxdist, fan återigen är det kul att sitta framför datorn

Men en välkomnande attityd underlättar alltid ändå och...det kostar inget..
Citera
2016-11-14, 11:23
  #14
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkon77
Om du inte vet hur man installerar ett nytt OS så är det nog ingen ide att du sätter dig in i Linux.

EDIT: Rekommenderar att du laddar ner VirtualBox och testar lite virtuellt först

Sålänge all hårdvara stödjs ser jag inga problem med det överhuvudtaget. Installationen av ununtu är inte svårare än än random next-next installation som helst.
Citera
2016-11-19, 07:22
  #15
Medlem
Niggerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Du har väl en poäng i det att man bör söka och FÖRsöka själv, många som är dåliga på det och vill ha det serverat på silverfat...antingen genom en köpt produkt eller att ställa en fråga på ett forum och handfallet vänta på ett svar... fan det är ju den där lusten att experimentera och testa lite som fick en intresserad av linux från början..

..men i början kändes allting med linux och hur det funkade väldigt abstrakt för en windowsvan som jag själv...så man fattade ingenting och visste ju knappt vad man skulle söka på för att relevanta svar... nu finns det väldigt bra guider tycker jag och personligen har jag väl det jag behöver i know how nu för att hantera och njuta av en linuxdist, fan återigen är det kul att sitta framför datorn

Men en välkomnande attityd underlättar alltid ändå och...det kostar inget..

Pröva i en VBOX först, så kan du testa utan att formatera om datorn och sånt. Det finns massor med ubuntu böcker på svenska och engelska.

Sedan är vilken nivå vill du lägga dej? Skall du bara använda systemet? Eller skall du göra mer manliga saker som att bygga egen kernel? Personligen har jag inte kompilerat en kernel på flera år, det var roligare förr när man gjorde det på en 386SX på 16 Mhz med MFM diskar och 2 Mb minne.

Linux är nog mest väldokumenterade på internet. Linux fungera som mac och windows, det är pek och pek klick, men precis som nämnda OS, så kan man gå djupare ner i datorn. Mac OS är FreeBSD i botten, så UNIX som UNIX men olika dialekter, även om Linux = Linux Is Not Unix.
Citera
2016-11-19, 07:55
  #16
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Pröva i en VBOX först, så kan du testa utan att formatera om datorn och sånt. Det finns massor med ubuntu böcker på svenska och engelska.

Sedan är vilken nivå vill du lägga dej? Skall du bara använda systemet? Eller skall du göra mer manliga saker som att bygga egen kernel? Personligen har jag inte kompilerat en kernel på flera år, det var roligare förr när man gjorde det på en 386SX på 16 Mhz med MFM diskar och 2 Mb minne.

Linux är nog mest väldokumenterade på internet. Linux fungera som mac och windows, det är pek och pek klick, men precis som nämnda OS, så kan man gå djupare ner i datorn. Mac OS är FreeBSD i botten, så UNIX som UNIX men olika dialekter, även om Linux = Linux Is Not Unix.

För guds skull läs förstainlägget i en tråd!!
Så kommer du se att det är någon helt annan som skapat tråden. Jag svarade en annan användare bara.
Jag är helt på det klara med hur man använder och installerar, tack...

Mvh
Citera
2016-11-22, 21:01
  #17
Medlem
Jag brukar installera senaste versionen av xbuntu, på gamla datorer, funkar utmärkt.
Ladda hem den ifrån Internet, på en tex Windows pc.
Skapa ett usb minne, med xbuntu på.
Hur? Googla och lär, vad som behövs till att göra "start usb".
Boota den tomma pc ifrån usb.
Nu startar det och hårddisken blir formaterad automatiskt, lycka till!
Brukar ta c:a 40 min.
Citera
2016-12-24, 19:18
  #18
Medlem
https://www.pendrivelinux.com/

Direktlänk hur man skriver en USB med Linux för att installera
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback