Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-29, 14:09
  #1
Medlem
Jag undrar om det är möjligt att bygga en apparat som består av en glasflaska(ca 1L), kopparör och en termometer? Denna ska sedan värmas av vattenbad på spisen eller stearinljus underifrån, man kan ändra ljusens höjd för att reglera värmen.
Citera
2016-09-29, 15:07
  #2
Medlem
borrizs avatar
Jag tycker det låter farligt med glasflaskor under tryck.
Rekommenderar ett besök hos Bordershop i stället, det är säkrare och drickat smakar garanterat bättre!
Citera
2016-09-29, 17:06
  #3
Medlem
Har inte åldern inne för att köpa sprit där är 18 år. Men jag vill gärna göra egen sprit men vill inte bygga en stor plastbrännare utan vill ha en liten spiralbrännare
Citera
2016-09-29, 19:02
  #4
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axmozy
Har inte åldern inne för att köpa sprit där är 18 år. Men jag vill gärna göra egen sprit men vill inte bygga en stor plastbrännare utan vill ha en liten spiralbrännare

Då är det inga problem, åldersgränsen för att handla sprit i Tyskland är just 18 år.
(Att du sedan skall vara 20 år för att ta in spriten i Sverige är i sig ett annat problem.)

https://sverigesradio.se/diverse/app...es/83/2788.pdf
Citera
2016-10-01, 03:14
  #5
Medlem
0rganets avatar
Försök få tag på en otto brännare (blocket,tradera mm), eller tillverka en själv.
Den är gjord för att tillverka sprit på en spis med lite vatten (för kylning) och mindre i volymer av mäsk.
Citera
2016-10-01, 12:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Försök få tag på en otto brännare (blocket,tradera mm), eller tillverka en själv.
Den är gjord för att tillverka sprit på en spis med lite vatten (för kylning) och mindre i volymer av mäsk.

Och du tror på fullaste allvar att dom säljs helt öppet?
Citera
2016-10-01, 18:51
  #7
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dipt
Och du tror på fullaste allvar att dom säljs helt öppet?
Ja, vem vet? Det skulle kanske vara enklare med en tur till Bordershop i Putgarden?
Citera
2016-10-07, 01:17
  #8
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dipt
Och du tror på fullaste allvar att dom säljs helt öppet?
Sorry för sent svar!
Jag hittade en för 2 år sedan på tradera visserligen med en intressant beskrivning av vad det var för manick
Skaffade den mest av nyfikenhet och efter lite tester av hur den presterade och kvalitén så gav jag bort den tyvärr, ångrar det idag då den var snabb och enkel för att göra destillerat vatten som passar bra till spriten spiralen levererar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback