Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-29, 06:11
  #1
Medlem
edm4lifes avatar
Ibland har jag lite svårt att dra gränsen för vad jag ska fakturera för gällande utveckling/programmering och design av ett projekt. Är det okej att fakturera kunden för tiden som jag sitter och försöker "tänka ut" hur något ska designas eller struktureras?

Eller för tiden då jag surfar runt och letar inspiration eller kollar på hur andras lösningar ser ut?

Gränsen kan lätt bli ganska suddig då jag som egenföretagare kan lägga mig i soffan lite avslappnat och tänka ut och skissa upp hur något ska struktureras t.ex. Men jag får nästan lite dåligt samvete ibland och man vill ju inte att det drar iväg allt för mycket på kundens räkning heller så jag brukar inte räkna med dom här situationerna trots att det i praktiken är ett arbete som jag utför åt kunden.

Finns det några tydliga riktlinjer för det här? Borde jag börja fakturera lite bredare när det kommer till planeringsarbete och liknande?
Citera
2016-09-29, 06:21
  #2
Medlem
Fundera på hur du hade gjort som anställd. Fakturera därefter.



Alternativt kan du fundera på om timfakturering är det lämpligaste. Du kanske kan fakturera ett projekt istället. Se i så fall det det är väldigt tydligt vad som ska ingå och framför allt vad som inte ingår.
Citera
2016-09-29, 06:56
  #3
Medlem
edm4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Fundera på hur du hade gjort som anställd. Fakturera därefter.



Alternativt kan du fundera på om timfakturering är det lämpligaste. Du kanske kan fakturera ett projekt istället. Se i så fall det det är väldigt tydligt vad som ska ingå och framför allt vad som inte ingår.

Som det ser ut just nu så brukar jag räkna i olika spalter t.ex planering, front-end utveckling, back-end utveckling och det här problemet gäller oftast för planeringskategorin. För var går den faktiska gränsen för "planering". Planering är ju delvis även en tankeverksamhet och inte något som man kan påskynda eller stressa fram tycker jag.

Hade jag varit anställd hade jag kanske jobbat inom något ramverk som t.ex Scrum men jag tror fortfarande inte att det löser problemet där något ska "tänkas ut" och inte bara stressas fram.
Citera
2016-09-29, 07:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edm4life
Som det ser ut just nu så brukar jag räkna i olika spalter t.ex planering, front-end utveckling, back-end utveckling och det här problemet gäller oftast för planeringskategorin. För var går den faktiska gränsen för "planering". Planering är ju delvis även en tankeverksamhet och inte något som man kan påskynda eller stressa fram tycker jag.

Hade jag varit anställd hade jag kanske jobbat inom något ramverk som t.ex Scrum men jag tror fortfarande inte att det löser problemet där något ska "tänkas ut" och inte bara stressas fram.
Svårigheten ligger egentligen inte i vad som ska faktureras, utan att övertyga kunden om att det ska faktureras.
Citera
2016-09-29, 07:33
  #5
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edm4life
Som det ser ut just nu så brukar jag räkna i olika spalter t.ex planering, front-end utveckling, back-end utveckling och det här problemet gäller oftast för planeringskategorin. För var går den faktiska gränsen för "planering". Planering är ju delvis även en tankeverksamhet och inte något som man kan påskynda eller stressa fram tycker jag.

Hade jag varit anställd hade jag kanske jobbat inom något ramverk som t.ex Scrum men jag tror fortfarande inte att det löser problemet där något ska "tänkas ut" och inte bara stressas fram.
Man måste kunna bedömma hur lång tid ett projekt tar och hur många timmar detta innebär. I slutänden är det ju de faktureringsbara timmarna som räknas. Pris per timme * antal=faktureras.
Är det så att du kan fakturera för tankeverksamheten är det ju bara att gratulera. Skulle vilja se en enda hantverkare som kan det. Det ingår i jobbet.
Citera
2016-09-29, 07:53
  #6
Medlem
edm4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Man måste kunna bedömma hur lång tid ett projekt tar och hur många timmar detta innebär. I slutänden är det ju de faktureringsbara timmarna som räknas. Pris per timme * antal=faktureras.
Är det så att du kan fakturera för tankeverksamheten är det ju bara att gratulera. Skulle vilja se en enda hantverkare som kan det. Det ingår i jobbet.

Så du menar att en ingenjör t.ex inte fakturerar för planeringsarbete, analyser osv? Misstolka mig inte nu hantverkare gör säkert också en del ingående planering men jag pratar om ganska avancerade beslut som ska tas gällande design, infrastruktur etc och i det ingår en hel del funderande och rent tänkande i det för att resultatet ska bli bra.

Och det låter väldigt oseriöst av dig att säga att man förväntas kunna räkna ut antal timmar för ett helt projekt innan det ens är påbörjat, det är omöjligt. Man kan ge en ungefärlig uppskattning om kostnaden men oftast så jobbar man i nära kontakt och i en löpande process med kunden och kundens önskemål kan även ändras och justeras under projektets gång.
Citera
2016-09-29, 09:26
  #7
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edm4life
Så du menar att en ingenjör t.ex inte fakturerar för planeringsarbete, analyser osv? Misstolka mig inte nu hantverkare gör säkert också en del ingående planering men jag pratar om ganska avancerade beslut som ska tas gällande design, infrastruktur etc och i det ingår en hel del funderande och rent tänkande i det för att resultatet ska bli bra.

Och det låter väldigt oseriöst av dig att säga att man förväntas kunna räkna ut antal timmar för ett helt projekt innan det ens är påbörjat, det är omöjligt. Man kan ge en ungefärlig uppskattning om kostnaden men oftast så jobbar man i nära kontakt och i en löpande process med kunden och kundens önskemål kan även ändras och justeras under projektets gång.

Det är klart att du ska ta betalt för designarbetet (vilket det ju är när du sitter och funderar på hur du ska designa). Sen blir det ju svårt att försvara om det tar allt för lång tid. Även planering av uppbyggnad m.m måste du förstås få betalt för.
Citera
2016-09-29, 09:44
  #8
Medlem
Kaustis avatar
Självklart ska du fakturera för planeringen. Det finns många många jobb vara uppgift endast är att "tänka ut en plan för hur saker och ting ska fundera".

Du måste inse att du ska inte fakturera ett antal timmar om du driver eget, du ska fakturera en summa baserat på vad ditt arbete är värt för kunden.

Har du suttit en timme och genialiskt kommit på lösningen på någonting som annars tar dig i genomsnitt 40 timmar? Då ska du fakturera 40 timmar. För inte fakturerar du väl 120 timmar dom gångerna då du har svårt att lösa planeringsbiten för ett annat projekt?
Citera
2016-09-30, 12:59
  #9
Medlem
Jag tycker du ska ta betalt för planering och konceptutveckling. Det spelar sen ingen roll om du ligger på soffan eller sitter vid ett skrivbord. Hur du gör ditt jobb bestämmer du själv.

Sen kan du ju alltid vara tillmötesgående om kunden börjar klaga och ifrågasätta, men jag tror säkert att en kund också inser att det är bättre att spendera 1 timme på planering än att direkt börja utveckla något som senare måste ändras/fixas i 2 timmar, eller något som senare inte alls går att ändra utan att göra om från början. Bäst är ju om du berättar detta för kunden innan du börjar.

Du kan ju också säga att du i verkligheten planerar i 4 timmar, men du fakturerar bara 2 timmar för det då du delvis gör det "på fritiden".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback