2016-09-28, 18:05
Medlem
Hej!
Det är så att jag kanske kommer få sjukersättning på halvtid och jag undrar då hur stora möjligheter jag har att flytta till Thailand med den? Jag vet inte riktigt hur mycket jag kommer kunna få men ca 5-6000kr. Räcker det eller måste man ha uppnått en viss ålder osv och vad krävs rent praktiskt för att genomföra detta? Är det någon som har gjort detta här?
Citera
2016-09-28, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cv202
Hej!
Det är så att jag kanske kommer få sjukersättning på halvtid och jag undrar då hur stora möjligheter jag har att flytta till Thailand med den? Jag vet inte riktigt hur mycket jag kommer kunna få men ca 5-6000kr. Räcker det eller måste man ha uppnått en viss ålder osv och vad krävs rent praktiskt för att genomföra detta? Är det någon som har gjort detta här?

Är det inte så att man måste bo i Sverige för att ha rätt till det?
Citera
2016-09-28, 19:15
Moderator
pudelluss avatar
Jag har fått höra en del om sådana diskussioner. Det finns läkare som hävdar inför sina patienter att en del andra patienter får halvtidspension (det heter något annat) och nöjer sig med det. Skulle då den personens make, maka eller sambo gå in och stötta upp den personens ekonomi? Det kanske skulle gå (dvs så länge den personen har en partner). En ensamstående skulle knappast klara det, i varje fall inte med en genomsnittlig inkomst i Sverige. Det är så lätt för en läkare med kanske 70.000 i månadslön att babbla fram sådant. Jag vet ju inget om din situation men i 95 fall av 100 skulle jag nog säga att det är en återvändsgränd. Iaf svårt att leva i Sverige på de pengarna.

Vet inte om jag svarar på din fråga, men men.
Citera
2016-09-28, 19:15
Medlem
musttomtes avatar
kan jag få behålla min sjukersättning om jag flyttar utomlands

Ja, den delen som är inkomstrelaterat betalas ut till dig oavsett vilket land du bor. Garantiersättning kan du däremot bara ta med dig till länder inom EU/EES, Schweiz och Kanada. Vänd dig till Försäkringskassan för mer information om när du har rätt att ta med din garantiersättning till ett annat land.

Om du flyttar utomlands permanent så ska du anmäla det till Försäkringskassan. Det är viktigt att du talar om vilken adress, bank och kontonummer du vill att sjukersättningen ska skickas till. En gång om året får du ett levnadsintyg skickat till dig som du ska fylla i och skicka in till Försäkringskassan.

Om du bor i Finland, Norge eller Tyskland behöver du inte skicka in något levnadsintyg. Uppgifterna om dig hämtas i stället genom datautbyte mellan Sverige och ditt bosättningsland.

Sjukersättning utomlands
Citera
2016-09-29, 18:57
Medlem
De som får det beviljat att flytta utomlands med ersättning är oftast de som har problem med lederna, reumatism ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in