Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-28, 15:31
  #1
Medlem
ace_secs avatar
Från och med 2017 kommer alla som vill se rörlig bild och TV-program via BBC:s Iplayer att behöva logga in med ett personligt konto och betala TV-licens i Storbritannien.

Citat:
Från september i år har personer som använder BBC iPlayer varit tvungna att betala brittisk TV-licens och de som vill kommentera innehållet måste uppge födelsenummer.

BBC hävdar att införandet av inloggningsuppgifter inte främst beror på att public service-bolaget vill få fler att betala TV-licens utan att det handlar om att göra tjänsten mer riktad och personlig.

När kommer vi få se samma tilltag här i Sverige? Gör BBC rätt?
Citera
2016-09-28, 15:37
  #2
Medlem
Varför inte om de behöver högre omsättning?
Citera
2016-09-28, 15:43
  #3
Medlem
knullklassons avatar
Borde väl bli nåt liknande även här framöver om man vill komma åt SVT Play. Typ de som betalar licens får nåt inlogg till tjänsten via BankID eller nåt. Har man ingen licenspliktig utrustning men vill se just SVT Play så får man slanta upp månadsvis precis som hos Netflix.

Edit: Jag kan i ärlighetens namn faktiskt tycka att det är lite märkligt att man har full tillgång till SVT Play trots att man inte betalar en krona för det, men tack!
__________________
Senast redigerad av knullklasson 2016-09-28 kl. 15:47.
Citera
2016-09-28, 17:16
  #4
Medlem
nedboys avatar
Jag tycker de borde stoppa tittandet på Svt-play via betalvägg.

Däremot så måste samhällsinformation såsom nyheter, allmänbildande/upplysande program alltid vara tillgängliga för alla. De programmen borde betalas direkt via skatten.

Annan skit som Melodifestivalen, trötta engelska deckare och de fruktansvärt tråkiga humorprogram som Svt sänder bör ligga bakom en betalvägg. Själva betalningen bör vara flexibel. Antingen betalar man rullande som hos Netflix eller så loggar man in via licensen. Alternativt att man betalar för åtkomst till specifikt program.

Att de vill ha Svt-play öppet utan inloggs-vägg beror bara på att de vill stå med fånig min och säga att självklart ska alla betala eftersom de har tillgång till det. Buhu bu hu.
Citera
2016-09-28, 17:58
  #5
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Det var ju upp i Kammarrätten som bestämde att (S)(V)T inte får ta licensavgift för datorer eller surplattor eller telefoner så det kommer nog inte hända. Däremot kanske de lägger på en betalvägg men jag vet inte om det ens är tillåtet, (S)R och (S)(V)T skall ju vara öppna för allmänheten.
Citera
2017-09-18, 19:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Från och med 2017 kommer alla som vill se rörlig bild och TV-program via BBC:s Iplayer att behöva logga in med ett personligt konto och betala TV-licens i Storbritannien.



När kommer vi få se samma tilltag här i Sverige? Gör BBC rätt?

Jag kan i alla fall fortfarande använda IPlayer (med hjälp av en vanlig VPN-tjänst). Det dök iofs upp en liten ruta där jag skulle intyga att jag betalar brittisk licens. Någon kontroll verkar dock inte göras. Mitt BBC-konto är naturligtvis skapat med fejkat namn och adress.
Citera
2017-09-18, 20:42
  #7
Medlem
PiusXIIIs avatar
Public service ska inte ha betalväggar. Då är det inte public service längre.
Citera
2017-09-19, 00:59
  #8
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Public service ska inte ha betalväggar. Då är det inte public service längre.
SVT/SR är inte public Service annat än till namnet.
De har visat sig år efter år att de går en minoritets ärenden.

Därför är en växande del av svenska folket kritiska till att SVT/SR kallas Public Service och får fördelar som ett public service företag.

Precis som posten och televerket en gång kallades Public Service men är nu omgjorda till vinstdrivande företag i konkurrens med andra företag i samma branch.
Citera
2017-09-19, 11:35
  #9
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
SVT/SR är inte public Service annat än till namnet.
De har visat sig år efter år att de går en minoritets ärenden.

Därför är en växande del av svenska folket kritiska till att SVT/SR kallas Public Service och får fördelar som ett public service företag.

Precis som posten och televerket en gång kallades Public Service men är nu omgjorda till vinstdrivande företag i konkurrens med andra företag i samma branch.

Allt det där kan man tycka vad man vill om.

Min poäng var bara att jag inte tycker att det kan kallas public service om det finns någon slags betalvägg.
Citera
2017-09-24, 14:41
  #10
Medlem
Själv använder jag en streamingtjänst,
"https://www.*ilmon.com/group/uk-live-tv"
Byt stjärnan mot (f) i adressen, bara så google inte kan indexera tjänsten.
Citera
2017-09-25, 11:45
  #11
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Jag kan i alla fall fortfarande använda IPlayer (med hjälp av en vanlig VPN-tjänst). Det dök iofs upp en liten ruta där jag skulle intyga att jag betalar brittisk licens. Någon kontroll verkar dock inte göras. Mitt BBC-konto är naturligtvis skapat med fejkat namn och adress.

Jag använde också Iplayer för någon månad sedan via VPN och kommer ihåg den där rutan, men det var också allt. Eller allt och allt, jag fick byta VPN-leverantör för BBC är rätt på hugget och blockerar vissa kända VPN-tjänster från att få kontakt, eller hur det nu fungerar rent tekniskt.

SVT och BBC lever ju inte i samma världar, intresset för att följa t.ex. heltäckande OS-sändningar på engelska är enormt, andelen snylttittare har ju potentialen är räknas i 10 tals miljoner, om inte 100 tals, om systemet vore helt öppet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback