Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-17, 21:47
  #13
Medlem
RAZERZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadika
När jag skulle installera Tails så såg jag att det inte kunde skydda sig mot BIOS-malwares.
https://tails.boum.org/doc/about/war....html#index3h1

YT-filmen som de hade som exempel, visar hur LightEater fungerar. Den skannar datorn och är svår att upptäcka. Den upptäcks inte av ett vanligt antivirusprogram och det räcker inte heller att formatera HDD'n.

Man måste uppdatera BIOS'et.
http://master-it.com/lighteater-bios-hack-faq/


Mina frågor:
  1. Går det att upptäcka sådana malwares på något sätt?
  2. Är Raspberry imun? Den har inte samma typ av BIOS som vanliga datorer eftersom det ligger på kortet.

Trådens topic:
Hur man skyddar sig mot BIOS-Attacker.

Raspberry? Menar du raspberry pi? Jag äger model 3 och jag tror faktist att det är rent motsatt vad du skrev i OP. På alla datorer med lösa moderkort har dem ett eget bios kort. Raspberry pi har man på ett sd kort. Man kan ju starta och komma in på bios på en dator helt utan någon disk. Men på raspberryn måste man ha en installation, annars får man rött ljus.
Citera
2016-10-26, 09:51
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAZERZ
Raspberry? Menar du raspberry pi? Jag äger model 3 och jag tror faktist att det är rent motsatt vad du skrev i OP. På alla datorer med lösa moderkort har dem ett eget bios kort. Raspberry pi har man på ett sd kort. Man kan ju starta och komma in på bios på en dator helt utan någon disk. Men på raspberryn måste man ha en installation, annars får man rött ljus.
Jag menar Raspberry PI och var också otydlig då jag sa att BIOS ligger på kortet. Det var SD-kortet som jag menade.

Men då kan känna sig trygg då. Ingenting kan vara kvar i Raspberryn då man tar ur SD-kortet. Den blir alltså helt återställd som den var då den var ny.

Tack!
Citera
2016-10-26, 12:00
  #15
Medlem
RAZERZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadika
Jag menar Raspberry PI och var också otydlig då jag sa att BIOS ligger på kortet. Det var SD-kortet som jag menade.

Men då kan känna sig trygg då. Ingenting kan vara kvar i Raspberryn då man tar ur SD-kortet. Den blir alltså helt återställd som den var då den var ny.

Tack!

Korrekt! Vilken pi har du då?
Citera
2016-10-27, 09:12
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAZERZ
Korrekt! Vilken pi har du då?
En PI2.
Ska använda den som ett energisnålt alterniv.

Kommer även att köpa 3:an för att processorn är bättre men jag vill helst inte ha WiFi eller bluetooth.

De program jag använder behöver ingen kraftig dator, förutom Firefox tillsammans med mina add-ons. Då blev den riktigt seg.
Citera
2017-02-02, 04:20
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nothot
min uppfattning är att man inte kan skydda sig så bästa sättet är att vara offline med den datorn du har viktiga saker på.

Kommer alltid finnas virus som kommer åt en vad man än gör förr eller senare så...
Det bästa tipset för bra (bättre i alla fall) säkerhet jag läst på hela internet! Och om man måste kommunicera i ett nätverk så behöver man ju bara slita med att lära sig programmering i några år (5-7 år som erfarenhet/hobby/självlärd/skoj/underhållande), lära sig det protokoll man vill kommunicera med och skriva programvara för det. "Keep It Simple Stupid - KISS", liksom!
Citera
2017-02-16, 20:44
  #18
Medlem
Avskyr dessa Bios/UEFI virus. På den stationära hjälper bara att ta ut batteriet. Hur kommer det sig att just det hjälper?

Lite irriterande om man har en laptop som kom med Windows 7, då finns det inte alltid Bios update för Windows 10. Jag skulle installera tails, helt plötsligt så hade någon annan kontroll över systemet, en massa filer var sparade i mappar, jag hade precis installerat det. Kan vara att det var virus i USB-stickan med. Finns det något sätt att totalt nollställa ett USB-minne? Har lärt mig att vad en AV-scan säger betyder noll. Jobbigt när man får avancerande virus på halsen. Om man kollar i enhetshanteraren/decvice manager så ser man under system devices att en massa konstiga saker lagt till. Eller läggs det till saker normalt ju mer saker man installerar på datorn? På laptops är det svårare att fixa till saker, med en stationär så kan man i värsta fall bara byta ut moderkortet eller som sagt dra ut batteriet. Om jag formaterar med Gparted så blir disken aldrig helt tom utan det poppar upp ca 90 MB direkt, vad fan jag formaterade ju, då ska väl disken vara helt tom. Kanske bättre att köra killdisk, om det nu är någon envis skrivskyddad partition där det ligger en massa skit som är problemet. För viruset kommer alltid tillbaka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback