Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-10-18, 06:51
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
...
Menar man att det bara är att sätt in insticksmodemet och sätt igång datorn så installeras operativsystemet av sig själv ( ungefär som windows) eller är det en hake?

Nja, inte INSTALLERAS utan BOOTAS/startar direkt till ett användbart tillstånd. Som dessutom tar hänsyn till USBns egenskaper på ett mycket bättre sätt än en 'normal installation' (som medl. ETringhem frågade efter).

Din/datorns hårddisk blir inte alls förändrad av att du bootar en sådan usb, men tillåter ändå att du t.ex ställer om systemegenskaper så att dessa behålls till nästa boot (och/eller dator). Sparas alltså på usbn, precis som att du kan spara egna dokument/filer vid behov (och med hänsyn till usbns storlek).

I snart 20 år har det funnits "Live-CD" som fungerat i stort sett likadant, fast med mycket sämre prestanda (skivornas läshastighet) och noll möjlighet att spara.
Och ja - de har fungerat hela tiden i Sverige.

Linux behöver inte installeringsprocessen för att plocka upp hårdvaruinnehållet på stndarddatorer, utan 'upptäcker' vad som finns under bootprocessen och gör de növandiga anpassningarna bara i RAM för just den sessionen.

Så det är bara att tanka hem, 'offra ett USB, följa instruktionerna och prova!
Datorn blir inte förändrad eller skadad - bara en annorlunda upplevelse under Linux.


https://en.wikipedia.org/wiki/Live_CD
Citera
2016-10-19, 21:03
  #26
Medlem
ETringhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingabromsar
Är inte någon hacker själv. Långt ifrån.

Men jag har börjat köra Linux Ubuntu på mina gamla trötta burkar. Hittade ett program som heter "Rufus". Bara att starta, välja sitckan och vilken ISO-fil som ska göras bootbar från stickan.

Fungerar felfritt. Win10.1
Installerade Mint 18 med Rufus och det gick bra att boota. Dock laggade det lite på min laptop. Satte sedan in stickan i min stationära (i5 skylake, ssd) och det flyter på klart bra, förutom att jag inte har ljud?

Nu eftersom installationen var så enkel så skall jag pröva lite andra distar och se om de beter sig bättre eller sämre jämfört med Mint.

Antar att denna metod är den som man kallar live cd?
__________________
Senast redigerad av ETringhem 2016-10-19 kl. 21:16.
Citera
2016-10-19, 21:08
  #27
Medlem
ETringhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det kan du absolut göra.

De olika tricken/programmen hjälper till med att göra en iso-fil (CD/DVD) bootbar på din USB. Låtsas-read-only alltså.
Man det kan man också ha god nytta av "i verkligheten" också, då USB-minnen ibland kan vara både långsammare än HDD och kan tåla ett alltför begränsat antal skrivcykler för ett OS.
Kan du förklara det fetstilta lite närmare så är du snäll?
Citat:
Ursprungligen postat avEn jävla smartskalle
Tror de brukar kalla det att "bränna" till usb-minnet. Det räcker inte att lägga filerna eller ISOn på den.
Jo, jag antar det är vad Rufus gör med ISO filen?
Citera
2016-10-20, 06:30
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETringhem
Kan du förklara det fetstilta lite närmare så är du snäll?
När ett operativsystem ska boota från en CD/DVD, så måste det prepareras/"installeras" så att det inte behöver skapa eller skriva några filer alls på bootdisken (skivan), till skillnad från en vanlig hårddiskboot (och inte skriva på någon annan HDD heller, förrän det bootat klart och kan be använvändaren om instruktioner/lov). Detta är alltså redan gjort i iso-filen.

Program som Rufus och alla andra sätt att göra ett USB bootbart från en CD/DVD-iso-fil gör alltså att OSet "tror" att den partition på USBt som det bootat från är read-only (trots att det inte är fysiskt sant). Därför kallade jag det för "Låtsas-read-only".

Citat:
Ursprungligen postat av ETringhem
Jo, jag antar det är vad Rufus gör med ISO filen?
Ja. Det finns (har funnits) ett antal olika sätt att boota från USB. Det tog faktiskt många år med USB innan pc-tillverkarna (BIOS/EFI) levererade boot-alternativet USB.
Dessförinnan "uppfanns" tekniken att få USB-stickan att se ut som en usb-ansluten floppy- eller CD-läsare med skiva i, som gammal BIOS kunde klara av.

Numera kan flera program "i Rufus-klassen" ibland hjälpa till med att göra resten av ett större USB tillgängligt som vanligt, fast det också är bootbart med en 700MB CD-iso.
Citera
2016-10-25, 19:59
  #29
Medlem
ETringhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
När ett operativsystem ska boota från en CD/DVD, så måste det prepareras/"installeras" så att det inte behöver skapa eller skriva några filer alls på bootdisken (skivan), till skillnad från en vanlig hårddiskboot (och inte skriva på någon annan HDD heller, förrän det bootat klart och kan be använvändaren om instruktioner/lov). Detta är alltså redan gjort i iso-filen.

Program som Rufus och alla andra sätt att göra ett USB bootbart från en CD/DVD-iso-fil gör alltså att OSet "tror" att den partition på USBt som det bootat från är read-only (trots att det inte är fysiskt sant). Därför kallade jag det för "Låtsas-read-only".


Ja. Det finns (har funnits) ett antal olika sätt att boota från USB. Det tog faktiskt många år med USB innan pc-tillverkarna (BIOS/EFI) levererade boot-alternativet USB.
Dessförinnan "uppfanns" tekniken att få USB-stickan att se ut som en usb-ansluten floppy- eller CD-läsare med skiva i, som gammal BIOS kunde klara av.

Numera kan flera program "i Rufus-klassen" ibland hjälpa till med att göra resten av ett större USB tillgängligt som vanligt, fast det också är bootbart med en 700MB CD-iso.
OK. Tack för förklaringen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback