2016-09-27, 20:13
Medlem
Någon som har gått på Hvitfeldtska gymnasiet i göteborg som kan berätta om den? Vill veta allt från hur maten är till hur lärarna är och hur schemat ser ut. Är det mycket mobbning? Är det svårt att få bra betyg? Är det lätt att hitta vänner? Får man skoldatorer? SVARA!!!!!!
Citera
2016-09-27, 20:19
Medlem
Det är väldigt svårt att få bra betyg, Hvitfeldska är en såkallad "elitskola". Därför är alla som går där "elit". Om du inte är "elit" så hamnar du utanför direkt. Med "elit" innebär att ni har en kåk på 20 millar +, samt bilar i miljonklassen. Har du inte ovanstående så får du inga vänner och kommer förmodligen bli mobbad också. Skolmaten som "icke-elit" får är fruktansvärd. Lärarna betygsdiskriminerar utifrån om man är "elit" eller ej.
Citera
2016-09-27, 20:42
Medlem
franges avatar
Ska du börja på den skolan eller varför undrar du?
Citera
2016-09-27, 21:40
Medlem
drArsMoriendis avatar
Jag gick ingen nationell linje på Hvitfeldtska, utan gick på IB. Förutom ett enormt stolpskott till lärare var alla lärare underbara. Det var lätt att få vänner också.

Så mycket 'elit' var det aldrig. Dock får man på IB även de utlänningar som inte kan svenska (och därför inte kan gå på en nationell linje) utan kan engelska istället på en nog god nivå för att kunna hänga med i det höga tempot. De studenterna är mer ett tvärsnitt av befolkningen eftersom det finns så få alternativ för de som inte kan svenska. Kan ju därför skilja sig från de nationella programmen.

Skolan själv är stor, men är helt smockfull med elever. Det gör att vissa lokaler är några hundra meter borta från skolområdet, där då skolan hyrt in sig. Åtminstone för mig var det ofta mycket spring i trappor mellan lektioner (i stil med språklektioner 4e våningen södra huset, kila ut och gå 200m in i norra huset, och upp till 4e våningen för NO, på 5 min).

Jag fick iaf. ingen skoldator ._. (8-6 år sen)
Senast redigerad av drArsMoriendi 2016-09-27 kl. 21:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in