Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-30, 16:22
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecanpie
Alltså, jag tycker det låter som att du är överdrivet pedantisk. Diska flera gånger per dag är väl inte ens nödvändigt! Och städning 3 gånger i veckan? Är du seriös?
Du kanske borde vara tydlig med dina städnojor redan innan folk flyttar in och lägga in i kontrkatet att man måste följa dina pedant-regler om man ska bo med dig.

Du missförstod mig nog. Jag betalar nu för städning 3 ggr i veckan så roomies ska slippa men om de lagar mat o äter varje lunch o middag och alltid lämnar kvar disk så hjälper inte det. Själv tycker jag det är göttigare att diska när jag ätit klart och kan lämna det i sinken i 30 minuter men ej efter det. De lämnar dock saker i sådär7-8 timmar o det är varken kul att se och blir även jobbigt för andra roommates för stekpannor osv. Vi har 5 stekpannor men ibland vill man ju ha olika storlekar osv.

Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Ha enkla tydliga regler.
"Inget får lämnas i köket efter en måltid."
Om de inte hinner eller orkar diska direkt så får de ta med sig disken i en balja in på rummet. Så köp in en balja till varje rum där de kan ställa sin odiskade disk.

Balja låter faktiskt som en ganska enkel och bra idé! Att köpa diskmaskin är nog dock egentligen värt men har lite platsbrist, funderar om man vågar ställa den ovanför tvättmaskinen eller om det är stor risk att den faller ner när den roterar som värst. Det blir nog en diskmaskin faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Spontant låter det som att du inte bör ha inneboende.

Jodå! Jag har bott med folk i snart 11 år med kanske över 40 st roomies. 3 st har varit grisar, resten funkar asbra och vissa är vänner för livet! Jag planerar ju dock på att ha ganska stor ruljans nu och vill undvika katastrofer om det visar sig vara någon som är lite lortiga, typ som dessa argentinarna nu.
Citera
2016-09-30, 16:25
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Spontant tycker jag att TS låter precis som urtypen för den sortens person som hyr ut ett rum i dagsläget. Trångsynt, pedant och allmänt odräglig att bo hos. Bodde själv inneboende i två omgångar i Stockholm när jag flyttade hit och båda personerna jag flyttade in skulle kunna vara TS. Att dessutom hyra ut t-r-e rum som TS gör och sen klaga på att det är stökigt är ju helt jävla galet



Du bör nog fundera över kring hur du själv sätter dina gränser. Är du en sån person som tycker att småbarn som äter ska vara kliniskt rena när dom är klara också kanske? Tar man in flertalet inneboenden så kommer man få kompromissa, det är bara att gilla läget då det är du själv som orskat det.

Glömde att flashback är populärt för knarkare och sverigedemokrater och inte representerar någon sorts majoritetet. Du tycker alltså på allvar att det är att kompromissa att lämna disksänken smutsig i 8 timmar när det är 3 personer som delar kök varje dag? Inget undantag utan varje dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Pecanpie
Fast det kan man ha ändå. Man kan använda samma mugg hela dagen, skölja av disken efter en måltid och lägga den snyggt i diskhon och ta all disken på kvällen. Självklart torkar man av ytorna i köket efter matlagning och plockar undan saker när man haft dem framme. Men seriös städning räcker väl en gång i veckan rätt långt för att ändå ha det rent.

Håller med! 98% av tiden funkar det fint. Personligen bryr jag mig inte så mycket för min egen skull utan jag tycker det är otrevligt att ta emot klagomål ifrån den andra roomien som tycker den andra är äcklig. Eller visst, jag tycker också det inte är så trevligt att komma in till massa disk.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback