Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-26, 20:40
  #1
Medlem
RagingHippies avatar
På nåt sätt känns det ologiskt att träna för mycket kondition om man har klaffproblem.

Lätta klaffproblem opereras i regel inte eller åtgärdas förrän det har överstigit en viss fysiologisk gräns i nedsättning av funktion.

Vid träning ökar trycket samt volymen i kamrarna. Volymen ökar i hjärtkamrarna vid insufficiens orsakad av en felaktig klaff.
Det betyder att hjärtat borde bli ännu mer volymöverlastat vid träning, samt att det ökade trycket borde få klaffarna att öppna upp ännu mer felaktigt än vid vila.

Vad är då poängen med att träna vid klaff-fel ?
Den vunna kapaciteten kan ju lika gärna pumpas bakåt och förvärra tillståndet.

Kan tänka mig att lungkapaciteten ökar.
Men vinner hjärtat på det rent mekaniskt ?
Citera
2016-09-27, 13:31
  #2
Medlem
Du tränar ju hela hjärtmuskeln dvs att hjärtat blir bättre på att pumpa vidare blodet. Klaffel i de värsta fallen är ju att blodet ej kommer vidare och syresätts i lilla kretsloppet och sedan då ej någon rimlig syresatt blodvolym i i kroppen. Jag tänker att ett frisk och vältränat hjärta med klafffel har en bättre kapacitet en ett otränat hjärta med samma klafffel. Sen är det troligt att du inte kommer kunna komma upp i ditt fulla potential jämfört med om du hade varit fullt frisk och kört samma träning.

Men prata med din läkare.
Citera
2016-09-29, 10:09
  #3
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanHel
Du tränar ju hela hjärtmuskeln dvs att hjärtat blir bättre på att pumpa vidare blodet. Klaffel i de värsta fallen är ju att blodet ej kommer vidare och syresätts i lilla kretsloppet och sedan då ej någon rimlig syresatt blodvolym i i kroppen. Jag tänker att ett frisk och vältränat hjärta med klafffel har en bättre kapacitet en ett otränat hjärta med samma klafffel. Sen är det troligt att du inte kommer kunna komma upp i ditt fulla potential jämfört med om du hade varit fullt frisk och kört samma träning.

Men prata med din läkare.

Fast nu pratar jag om patofysiologi och inte om läkares riktlinjer/rekommendationer.
Citera
2016-09-29, 13:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Fast nu pratar jag om patofysiologi och inte om läkares riktlinjer/rekommendationer.


Så med andra ord min första mening?
Om tar tar ren och skär patofysologi så är ju ett vältränat hjärta bättre på att arbeta och pumpa blod än ett otränat ditto med samma fel/begränsningar.
Citera
2016-09-29, 13:32
  #5
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanHel
Så med andra ord min första mening?
Om tar tar ren och skär patofysologi så är ju ett vältränat hjärta bättre på att arbeta och pumpa blod än ett otränat ditto med samma fel/begränsningar.

Jo fast utvidgning och hypertrofi kan ju bara ske till en viss gräns innan det blir kontraproduktivt.
Dvs utvidgning leder till färre/mindre effektiva actin-myosin broar. Medans hypertrofi minskar perfusionen.
Då är min fråga var går gränsen ? Berätta vad du förstår bättre, vill lära mig.
Citera
2016-10-02, 21:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Jo fast utvidgning och hypertrofi kan ju bara ske till en viss gräns innan det blir kontraproduktivt.
Dvs utvidgning leder till färre/mindre effektiva actin-myosin broar. Medans hypertrofi minskar perfusionen.
Då är min fråga var går gränsen ? Berätta vad du förstår bättre, vill lära mig.


Nu djupdyker vi och är utanför min kompetens. En stor del av vilka problem du får är ju beroende på vilken klaff du har problem på. Jag tror du har sämre förutsättningar att träna upp hjärtat vid mitrialisinsufficiens än vid aortainsufficiens. Bidragande faktor är också naturligtvis hur gravt ditt klaffel är.
Vid aortainsuffiencs har du i regel redan utvecklat vänstersidig hjärtsvikt innan du får talande symtom.

Så för att svara på din fråga om vart gränsen går så har jag ingen aning. En kvalificerad gissning är dock att det är högst individuellt beroende på hjärtsjukdomar, ärftlighet, nuvarande fysiskt skick samt hur grav hjärtsvikten är och på vilken klaff. Så får att få reda på vart gränsen går för just dig så tror jag enda sättet är att underkasta sig en fullständig utredning men prover, fystester, ultraljud och vad de nu mer kan hitta på.

Inget bra svar jag vet, men blev du något klokare?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback