Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-26, 20:18
  #1
Medlem
frankie16s avatar
Att Ryssland går i land på Gotland och tar ön verkar ju inte helt osannolikt. Ön är ju strategisk om man avser att ta tillbaka Baltikum. Men dom stora krigsfrågorna tänkte jag vi kunde lämna till någon annan tråd. Jag tänkte vi skulle ta det på en mer jordnära nivå. Säg att jag äger en sommarstuga på Gotland och Ryssland tar ön och håller en "folkomröstning" där 96% av gotlänningarna röstar för att bli en del av Ryssland.

Vad händer med min sommarstuga och andra svenskars egendom på ön? Kommer Ryssland ta allt och skicka dit ryssar? Vad tror ni är det tänkbara scenariet vid en rysk invasion och annektering av Gotland? Ska man till och med börja att sälja sin sommarstuga på Gotland?
Citera
2016-09-26, 20:28
  #2
Medlem
Vad tror du själv?
Citera
2016-09-26, 20:29
  #3
Medlem
Sälj sommarstugan.
Citera
2016-09-26, 20:32
  #4
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Vad tror du själv?

Det är därför jag frågar. Misstänker att ryssarna bara tar allt men vet inte.
Citera
2016-09-26, 20:37
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Världskrig, antagligen.
Men för att se det hela positivt: Vodkan blir billigare!
Citera
2016-09-26, 20:39
  #6
Medlem
SverigeVan88s avatar
Frågan är om Ryssland kommer låta civil befolkning o så kallad "civil befolking" dvs potentiella spioner till ett land de ockuperar en del av komma till ön under den obestämda tid de ockuperar den.

En mer akut fråga du missar är att Sverige md fl länder kommer hamna i någon form av handelsblockad/transport problem pga skadad infrastruktur. Strömförsörjningen för din vanliga bostad lär vara ett större problem än huruvida du kommer ha tillgång till din sommarstuga även mat och vattenförsörjning till din vara en större akut prioritet i en sådan situation.

Men till din fråga om Putler gör slag i saken att invadera Gotland så lär han inte vilja släppa det förrän Västvärlden (NATO) gör avkall på att släppa Baltikum till sitt godtyckliga öde, den ryska federationen.
Om hot skulle hänga kvar för Rysslands del lär de hålla kvar ön. (Vilket är troligt)

Alt de anser sig ha rätt till Ön anklaga Sverige för att ha startat "kriget" och kräva det i en villkorslöst fredsavtal Sverige måste skriva på.

Egendomen kan säkert bli beslagtagen i ett sådant sammanhang eller du md fl svenskar bli nekade tillträde och jag tror ingen vill åka dit om det är under rysk ockupation.

Är du genuint orolig är det dags att sälja nu inte sen.
Om du nu är orolig över det scenariot kan du ta pengarna från försäljningen och börja preppa istället.
Citera
2016-09-26, 21:25
  #7
Moderator
bernad_laws avatar
Detta bör diskuteras i PI.

Ryssland och dess närområde --> Politik: inrikes
/Moderator
Citera
2016-09-26, 21:57
  #8
Medlem
pantherTypeGs avatar
Kommer inte hända mycket. Fegisen Stefan Löfven tar första bästa plan till London och styr därifrån som nån form av exilregering.
Citera
2016-09-26, 22:31
  #9
Moderator
Strix m/94s avatar
Högst sannolikt skulle ett ändlöst pratande och förhandlande inträda. Till skillnad från 1982 när Argentina ockuperade Falklandsöarna, så kommer inte den svenska regeringens första reflex vara att militärt återta svenskt territorium. Det kommer att bli FN, EU och och hans moster som skall bli inblandade. När sedan tiden gått och Ryssland uppnått sina strategiska mål, kommer man att vara storsint och gå med på ett "avtal" om kontrollerad återlämning, och någon diplomat kommer att framhålla att det visst gick att lösa utan våld.
Citera
2016-09-26, 23:21
  #10
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Högst sannolikt skulle ett ändlöst pratande och förhandlande inträda. Till skillnad från 1982 när Argentina ockuperade Falklandsöarna, så kommer inte den svenska regeringens första reflex vara att militärt återta svenskt territorium. Det kommer att bli FN, EU och och hans moster som skall bli inblandade. När sedan tiden gått och Ryssland uppnått sina strategiska mål, kommer man att vara storsint och gå med på ett "avtal" om kontrollerad återlämning, och någon diplomat kommer att framhålla att det visst gick att lösa utan våld.

Jaha, men vad talar vi om för tidsrymd på det då? Ca 10-20 år eller?

Sen undrar jag lite vad du har för teorier om hur själva Gotlänningarna kommer behandlas under tiden? Vad har Ryssland för praxis där? Blir det Gulag eller bara tvångstittande på värdelös Rysk Stats-TV?
Citera
2016-09-26, 23:29
  #11
Medlem
Prodelins avatar
Händer ingenting, Sverige kommer bara stå som fånar inför Putin.

Putin kan ta hela Sverige om han vill men vad vinner han på det? ett land i kaos och fattigdom bland vanliga människor med ett överskott av muslimer, inget jag skulle ta.
Citera
2016-09-26, 23:30
  #12
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Jaha, men vad talar vi om för tidsrymd på det då? Ca 10-20 år eller?

Sen undrar jag lite vad du har för teorier om hur själva Gotlänningarna kommer behandlas under tiden? Vad har Ryssland för praxis där? Blir det Gulag eller bara tvångstittande på värdelös Rysk Stats-TV?

Finns ingen Gulag, vilken tid lever du i egentligen? Ryssland har ingen kommunism och är mer kapitalistiskt än Sverige idag.

Gamla USSR är sen länge begravt men svensk media fortsätter med att skrämma folk att Ryssen kommer snart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback