Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-26, 19:23
  #1
Medlem
psykbryt666s avatar
Fick en idé idag att jag skulle köpa mig ett nytt grafikkort, för att lira BF1 bland annat.
Kollade in på ett GTX 1060, men så kom jag på att resten av datorn är ju inte helt färsk. Så det kanske inte hjälper så mycket att bara köpa en ny GPU?
Det som sitter i burken nu är
GTX 560
i5 2500K
MSI MS-7673
16 gig i RAM
Behöver jag uppdatera allt?
Fan, kommer bli tomt och lättstädat i plånboken...
Citera
2016-09-26, 20:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykbryt666
Fick en idé idag att jag skulle köpa mig ett nytt grafikkort, för att lira BF1 bland annat.
Kollade in på ett GTX 1060, men så kom jag på att resten av datorn är ju inte helt färsk. Så det kanske inte hjälper så mycket att bara köpa en ny GPU?
Det som sitter i burken nu är
GTX 560
i5 2500K
MSI MS-7673
16 gig i RAM
Behöver jag uppdatera allt?
Fan, kommer bli tomt och lättstädat i plånboken...

Vad har du för chassi, nätagg och CPU-kylare?

Det är en hyfsad CPU fortfarande och hänger med skapligt, för bara ett grafikkort lär inte prollen flaska särskilt mycket, i vissa enstaka spel kanske men inte generellt.

Tror att du skulle kunna använda ditt grafikkort som ett PhysX-kort, eller kan du sälja det för 300-400kr så att du behöver investera mindre i grafikkort.
Om du är riktigt sugen på BF1 så hade jag nog övervägt ett 1070, känns lite ovärt prismässigt doc med 4000kr för ett grafikkort som säkert sänks inom ett halvår.

En SSD kan du ju doc investera i, finns lite kampanjer lite här och var varje helg, 500-700kr för en på ca 250GB är en rätt trevligt uppgradering.

CPU-kylare för att överklocka prollen, du har ändå ett moderkort för det, dom brukar rätt enkelt klara 4,5GHz om man vet vad man gör, annars 4GHz genom att bara öka multipeln tror jag.

Chassi undrar jag för plats så att det inte är nån litet Dell-chassi eller dylikt.
Citera
2016-09-26, 20:34
  #3
Medlem
tarmspreckarelofs avatar
Borde räcka fint med ett 1060 alternativt RX480. Sitter på liknande burk fast med ett GTX 980, BF1 betan flöt på bra.
Citera
2016-09-26, 21:03
  #4
Medlem
psykbryt666s avatar
pmatt:
Chassit kommer jag inte ihåg vad det var för något. Men det funkar fint, helt ok med platts
Nätagget var en be quiet, har för mig 750w.
CPU-kylaren har jag inte en susning om vad som sitter i.
PhysX har jag inte en aning om vad det är för något, men jag antar att jag slänger ut mitt nuvarande kort på blocket för ett par hundra eller så.
SSD har jag redan som C-disk. Underbar uppfinning
Ska kolla upp det där lite närmre med att klocka CPU´n. Får se ifall jag vågar...

tarmspreckarelof:
Gött att BF1 flöt på Längtar sjukt mycket efter att det ska släppas snart!!!
Citera
2016-09-26, 21:16
  #5
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykbryt666
pmatt:
Chassit kommer jag inte ihåg vad det var för något. Men det funkar fint, helt ok med platts
Nätagget var en be quiet, har för mig 750w.
CPU-kylaren har jag inte en susning om vad som sitter i.
PhysX har jag inte en aning om vad det är för något, men jag antar att jag slänger ut mitt nuvarande kort på blocket för ett par hundra eller så.
SSD har jag redan som C-disk. Underbar uppfinning
Ska kolla upp det där lite närmre med att klocka CPU´n. Får se ifall jag vågar...

tarmspreckarelof:
Gött att BF1 flöt på Längtar sjukt mycket efter att det ska släppas snart!!!
det räcker med ett nytt grafikkort, 1060 klarar bf1 galant. skulle det inte flyta på som förväntat så köp en cpu kylare och överklocka cpu. Finns guider.
Citera
2016-09-26, 22:53
  #6
Medlem
annanmedlems avatar
Kör på bara grafikkortet tills det finns det är mer mainstream med sex-/åttakärniga processorer.
Citera
2016-09-27, 10:52
  #7
Medlem
psykbryt666s avatar
Ja det blir nog så att jag kör på ett grafikkort bara, och eventuellt klockar CPU´n jag har. Har kollat runt lite och det verkar ju inte så överdrivet svårt. Man får bara vara noggrann och observant. Men men, det löser sig säkert

En annan sak, såg att 1060 har ett gränssnitt på PCI Express 3.0. Vad jag minns så har mitt moderkort 2.0. Sätter det käppar i hjulet för mig?
Citera
2016-09-27, 14:52
  #8
Medlem
annanmedlems avatar
Nä.

GTX 980 med PCI-express 1.1, 2.0 och 3.0 16x:
http://www.guru3d.com/articles_pages..._review,5.html o.s.v..
Lite skillnad och störst skillnad på Thief men inte en katastrof:
http://www.guru3d.com/articles_pages..._review,6.html
.. uppemot 5 FPS skillnad där.
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2016-09-27 kl. 14:55.
Citera
2016-09-27, 15:22
  #9
Medlem
psykbryt666s avatar
Det var ju bra i alla fall
Är det bara ett försäljningsknep från tillverkarnas sida?
Löjligt tycker jag när det är en sådan marginell förbättring!
Citera
2016-09-27, 15:31
  #10
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykbryt666
Det var ju bra i alla fall
Är det bara ett försäljningsknep från tillverkarnas sida?
Löjligt tycker jag när det är en sådan marginell förbättring!
Varje version är ungefär dubbelt så snabb som den föregående men ett Nvidiagrafikkort behöver inte så mycket bandbred över bussen. Den är ju fortfarande snabbare antar jag men det är ju långt ifrån 100% utnyttjande av den.

1x är runt 1 GB / s så 16x blir 16 GB / s men grafikkortet utnyttjar inte så mycket.

Jag vet inte riktigt vad som skickas över där men om texturer utgjorde det mesta och normalt låg i grafikminnet och man har 8 GB grafikminne skulle ju 16 GB / s kräva att man bytte ut alla texturerna två gånger i sekunden.
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2016-09-27 kl. 15:33.
Citera
2016-09-27, 19:30
  #11
Medlem
psykbryt666s avatar
Fattar nada nu!
Köpte mig ett 1060 idag, slängde in den i burken.
Startade datorn, satte i skivan med drivrutiner och sådant på och installerade.
Bootade om, men när jag går in i enhetshanteraren så verkar det som
att den inte kör på det nya grafikkortet. Utan det står under "Bildskärmskort" "Microsoft Basic Display Adapter"??
Skitskumt!! Så jag provade att sätta igång ett spel, men det var helt totalt ospelbart, bilden hackade fram med en ny bild var tionde sekund eller något sådan. Och min CPU gick på hundra procent.
Så det verkar som att den inte känner av det nya kortet alls.
När jag kollade i aktivitetshanteraren så verkar det som att nvidia kör på 32bitars, men jag har ju ett 64 bitars W10??
Fan, fattar absolut ingenting nu!!!
Citera
2016-09-27, 19:58
  #12
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykbryt666
Fattar nada nu!
Köpte mig ett 1060 idag, slängde in den i burken.
Startade datorn, satte i skivan med drivrutiner och sådant på och installerade.
Bootade om, men när jag går in i enhetshanteraren så verkar det som
att den inte kör på det nya grafikkortet. Utan det står under "Bildskärmskort" "Microsoft Basic Display Adapter"??
Skitskumt!! Så jag provade att sätta igång ett spel, men det var helt totalt ospelbart, bilden hackade fram med en ny bild var tionde sekund eller något sådan. Och min CPU gick på hundra procent.
Så det verkar som att den inte känner av det nya kortet alls.
När jag kollade i aktivitetshanteraren så verkar det som att nvidia kör på 32bitars, men jag har ju ett 64 bitars W10??
Fan, fattar absolut ingenting nu!!!

För det första, jag antar att du kopplade skärmen till grafikkortet och inte moderkortet?
Annars kolla så att kortet sitter i ordentligt samt att alla strömkablar också sitter i ordentligt.
Prova installera drivrutiner igen.

Många program finns endast i 32-bitars version, så inget konstigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback