Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-26, 12:38
  #1
Medlem
Hur får vi ner kriminaliteten i förorten Biskopsgården? Jo genom att ge ungdomarna jobb. Det har tydligen fungerat i Hisingsbacka.

"Backa hade länge kämpat med problem i området, våren och sommaren 2011 var en turbulent tid i Backa för de boende, många som bodde i området kände rädsla för att gå ut. Bilar sattes i brand, man kastade sten mot räddningstjänsten och polisen, Spårvägen drog in bussturer och personer skottskadades. Kravallpolis sattes in och boende ville flytta.

Bråken kulminerade i augusti det året och polisen satte in stora resurser i form av extremt hög polisnärvaro. Och Backaborna fick tillbaka ett lugnare område.

– Backa 2011 och Backa 2016 är som natt och dag, säger Leif Sjöqvist, Hisingsbacka FC.
Både Anders Thorvaldsen och Leif Sjöqvist är tydliga med att det är viktigt att killarna har något att göra.
– Anställ killarna i området och ge dom lön, för hur skall man kunna ta ansvar om man inte har något att ta ansvar för, säger Leif Sjöqvist.
Anders Thorvaldsen skickar en uppmaning till politikerna, de måste tänka utanför boxen för att lösa problemen och komma ut och besöka områdena." GP

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...%B6n-1.3804222

Kommer detta fungera i Biskopsgården och övriga förorter som Kortedala/Hjällbo/Hammarkullen?

Jobb ger ju ökad chans till bostad och lugnare leverne. En win win situation.

Vad tycker ni? Att anställa killarna, vilka yrken vore bra? Jag tänker inom väg och transport alternativt logistik. Dom borde få en chans eller hur? Hade ni anställt någon av killarna eller tänker ni göra det?
__________________
Senast redigerad av praktjakt 2016-09-26 kl. 12:51.
Citera
2016-09-26, 12:41
  #2
Medlem
AndersM79s avatar
Fånge är också ett bra jobb. Då får de både lön, kost, logi samt möjlighet till utbildning...
Citera
2016-09-26, 13:41
  #3
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praktjakt
Hur får vi ner kriminaliteten i förorten Biskopsgården? Jo genom att ge ungdomarna jobb. Det har tydligen fungerat i Hisingsbacka.

"Backa hade länge kämpat med problem i området, våren och sommaren 2011 var en turbulent tid i Backa för de boende, många som bodde i området kände rädsla för att gå ut. Bilar sattes i brand, man kastade sten mot räddningstjänsten och polisen, Spårvägen drog in bussturer och personer skottskadades. Kravallpolis sattes in och boende ville flytta.

Bråken kulminerade i augusti det året och polisen satte in stora resurser i form av extremt hög polisnärvaro. Och Backaborna fick tillbaka ett lugnare område.

– Backa 2011 och Backa 2016 är som natt och dag, säger Leif Sjöqvist, Hisingsbacka FC.
Både Anders Thorvaldsen och Leif Sjöqvist är tydliga med att det är viktigt att killarna har något att göra.
– Anställ killarna i området och ge dom lön, för hur skall man kunna ta ansvar om man inte har något att ta ansvar för, säger Leif Sjöqvist.
Anders Thorvaldsen skickar en uppmaning till politikerna, de måste tänka utanför boxen för att lösa problemen och komma ut och besöka områdena." GP

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...%B6n-1.3804222

Kommer detta fungera i Biskopsgården och övriga förorter som Kortedala/Hjällbo/Hammarkullen?

Jobb ger ju ökad chans till bostad och lugnare leverne. En win win situation.

Vad tycker ni? Att anställa killarna, vilka yrken vore bra? Jag tänker inom väg och transport alternativt logistik. Dom borde få en chans eller hur? Hade ni anställt någon av killarna eller tänker ni göra det?

Jag kan förstå incitamentet men har väldigt svårt att se samhället "belöna" brottslingar medan en svensk 55-årig familjefar är dödsdömd på arbetsmarknaden.

Visst, samhället sparar pengar...men för mig är det inte ok att inte de över 50 får åtgärder först.

Börja med att följa lagen...
Citera
2016-09-26, 15:58
  #4
Medlem
GormDenGamles avatar
Så nu ska man betala folk för att de inte ska vara kriminella?
Hur mycket kommer de få i lön? Kanske jag själv ska börja med kriminalitet om lönen är bra nog.
Citera
2016-09-26, 16:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Så nu ska man betala folk för att de inte ska vara kriminella?
Hur mycket kommer de få i lön? Kanske jag själv ska börja med kriminalitet om lönen är bra nog.

Det kan ju vara bra att få in ungdomarna i samhället så att dom inte hamnar på glid. Alla ungdomar är ju bra på något och det kan vi ju ta vara på.
__________________
Senast redigerad av praktjakt 2016-09-26 kl. 16:17.
Citera
2016-09-26, 16:04
  #6
Avstängd
Dodsknarkarnazis avatar
Varför i helvete ska bilbrännar-Ahmed o hans polare i Biskop få jobb serverat på silverfat när Kalle o hans polare i Linné inte får något, trots skötsamt leverne och hårda ansträngningar?
Citera
2016-09-26, 16:15
  #7
Medlem
RogerRogers avatar
Märklig utgångspunkt, att problemet skulle vara att de inte har något att ta ansvar för!? De är ansvariga för sitt liv. Att leva är ett ansvar.
Citera
2016-09-26, 16:51
  #8
Medlem
Det är ett jävla tramsförslag, de vill inte. De vill vara kriminella.

En av de dömda i Vår Krog-morden var ju tydligen en mycket lovande fotbollsspelare med provspel i utländska proffsklubbar och alla chanser i världen att bli något annat och tjäna vårdslöst mycket mer ärliga pengar än någon kriminell någonsin gör på Hisingen. Han valde kriminalitet och gängliv, uppenbarligen.
Citera
2016-09-26, 17:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praktjakt
Hur får vi ner kriminaliteten i förorten Biskopsgården? Jo genom att ge ungdomarna jobb. Det har tydligen fungerat i Hisingsbacka.

"Backa hade länge kämpat med problem i området, våren och sommaren 2011 var en turbulent tid i Backa för de boende, många som bodde i området kände rädsla för att gå ut. Bilar sattes i brand, man kastade sten mot räddningstjänsten och polisen, Spårvägen drog in bussturer och personer skottskadades. Kravallpolis sattes in och boende ville flytta.

Bråken kulminerade i augusti det året och polisen satte in stora resurser i form av extremt hög polisnärvaro. Och Backaborna fick tillbaka ett lugnare område.

– Backa 2011 och Backa 2016 är som natt och dag, säger Leif Sjöqvist, Hisingsbacka FC.
Både Anders Thorvaldsen och Leif Sjöqvist är tydliga med att det är viktigt att killarna har något att göra.
– Anställ killarna i området och ge dom lön, för hur skall man kunna ta ansvar om man inte har något att ta ansvar för, säger Leif Sjöqvist.
Anders Thorvaldsen skickar en uppmaning till politikerna, de måste tänka utanför boxen för att lösa problemen och komma ut och besöka områdena." GP

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...%B6n-1.3804222

Kommer detta fungera i Biskopsgården och övriga förorter som Kortedala/Hjällbo/Hammarkullen?

Jobb ger ju ökad chans till bostad och lugnare leverne. En win win situation.

Vad tycker ni? Att anställa killarna, vilka yrken vore bra? Jag tänker inom väg och transport alternativt logistik. Dom borde få en chans eller hur? Hade ni anställt någon av killarna eller tänker ni göra det?
korkat resonemang, det finns ingen garanti att dom slutar vara kriminella för att dom får ett jobb, dom blir bara deltidskriminella. Detta har dom testat i rinkeby, visade sig att nästan alla fortsatte vara kriminella trots att dom jobbade för lugna gatan, nu menar jag inte att de flesta av lugna gatans anställda är kriminella, menar de kriminella eller fd kriminella som anställdes
Citera
2016-09-26, 18:11
  #10
Medlem
svengörans avatar
Att ge dom jobb funkar inte, Man har testat denna metod i USA i hur många år som helst där man utbildar kockar i fängelserna.
När dom kommer ut från fängelset jobbar dom 2 veckor på Mc Donalds och inser snabbt att dom inte vill slava 8 timmar om dagen på ett låglönejobb och sen är vägen tillbaka i kriminalitet ett faktum.
Citera
2016-09-26, 18:29
  #11
Avstängd
Jobb och bostad i utbyte mot uteblivna bilbränder är en form av utpressning. Samhället bör inte medverka till det.
Citera
2016-09-26, 18:31
  #12
Medlem
taucetis avatar
Förstår att många är pessimistiska till det hela, men på mitt företag så har det funkat tämligen bra. Vi har fått in flera unga grabbar via arbetsförmedlingen som nyligen har släppts efter korta fängelsestraff, och som jobbar för en mindre peng än oss andra. Dock har dessa förvirrade ungdomar växt in snabbt i rollen som en respekterande medarbetare. Minns att alla var kaxiga i början och hade svårt för att ta orders ifrån cheferna, men har sedermera lärt sig hur saker och ting fungerar. En utav dom har jag lyckas komma närmre, och har nu fått höra hans livshistoria, och jag vet att om inte han hade fått det här jobbet så hade han fortsatt i tidigare spår med sina gamla vänner ifrån Biskopsgården. Nu har han fixat egen lägenhet i ett annat område och fixat flickvän. Säger inte att alla fall slutar lika lyckligt men oftast är en inkomst och bättre umgänge allt som behövs för att vissa skall ta sig ur.

Samtidigt så är det ju orättvist att kriminella ska få inkvoteras framför laglydiga medborgare, så jag är kluven inför frågan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback