Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-26, 12:28
  #1
Medlem
Tjenare!

Undrar bara om det är dåligt för elementen att spela frekvenser lägre än 25 hz när det står att högtalarna inte spelar lägre än 25hz?

Jag har nämligen köpt ett par nya Dynavoice challenger m-65 ex (v.4) och tänkte att jag skulle spela in dom. Har läst att det finns speciella ljudfiler/låtar som ska göra processen snabbare genom att spela upp olika frekvenser och så. Så jag kollade runt lite och hittade ''burn in and break in track'' på youtube (https://www.youtube.com/watch?v=dLGdVXxewMs) och såg att dom sveper 10-30,000 hz, men mina högtalare ska bara klara ner till 25 hz (25-32 000hz).
__________________
Senast redigerad av SweKalken 2016-09-26 kl. 12:31.
Citera
2016-09-26, 13:31
  #2
Medlem
Den klipper väl bara de frekvenserna? Spelar inte upp något ljud alls alltså.
Citera
2016-09-26, 13:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Den klipper väl bara de frekvenserna? Spelar inte upp något ljud alls alltså.
Jag har provat att spela runt 5-20 hz med låg volym, och bas-elementen rör på sig (men jag hör dock inget), men tänker att det kanske har en dålig påverkan på elementen?
__________________
Senast redigerad av SweKalken 2016-09-26 kl. 14:03.
Citera
2016-09-26, 13:38
  #4
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Nej inte så länge du inte höjer ljudnivån över vad du normalt använder dom, element rör på sig mycket vid hög volym på vanliga frekvenser också.

Just med att spela in högtalare så är ju poängen att grejerna ska röra sig så allt mjuknar upp.

Och nej under 20hz hör du inget, kan kanske kännas i kroppen att något händer men vi uppfattar inte så låga frekvenser.
__________________
Senast redigerad av Sleepyoh22 2016-09-26 kl. 13:40.
Citera
2016-09-26, 13:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Nej inte så länge du inte höjer ljudnivån över vad du normalt använder dom, element rör på sig mycket vid hög volym på vanliga frekvenser också.

Just med att spela in högtalare så är ju poängen att grejerna ska röra sig så allt mjuknar upp.

Och nej under 20hz hör du inget, kan kanske kännas i kroppen att något händer men vi uppfattar inte så låga frekvenser.
Så bra! Då behöver jag inte oroa mig över det då!
Dum fråga kanske, men är ''burn/break in tacks'' så mycket bättre i jämförelse med att lyssna på musik?
__________________
Senast redigerad av SweKalken 2016-09-26 kl. 14:02.
Citera
2016-09-26, 13:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Och nej under 20hz hör du inget, kan kanske kännas i kroppen att något händer men vi uppfattar inte så låga frekvenser.
Beror på vad du menar. Du hör inte frekvenserna under 20hz, men spelar du 15hz i en högtalare kommer du att höra något ändå, eftersom det finns övertoner. Hjärnan kan sedan rekonstruera grundfrekvensen från övertonerna. Det är så man får (någorlunda) djup bas från små högtalare.
Citera
2016-09-26, 14:32
  #7
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKalken
Så bra! Då behöver jag inte oroa mig över det då!
Dum fråga kanske, men är ''burn/break in tacks'' så mycket bättre i jämförelse med att lyssna på musik?

Skitsamma ärligt talat, ändå syftet ska vara att snabba på inspelnings processen, om du sen lyssnar musik varje dag eller sätter på ett frekvens svep över dagen när du jobbar är upp till dig.

Jag hade bara lyssnat vanligt och se om man märker skillnad efter en period.

Lite si och så med att spela in, många menar att det är stor skillnad efter 100 timmars spelande vissa hör ingen skillnad.
Citera
2016-09-26, 17:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Skitsamma ärligt talat, ändå syftet ska vara att snabba på inspelnings processen, om du sen lyssnar musik varje dag eller sätter på ett frekvens svep över dagen när du jobbar är upp till dig.

Jag hade bara lyssnat vanligt och se om man märker skillnad efter en period.

Lite si och så med att spela in, många menar att det är stor skillnad efter 100 timmars spelande vissa hör ingen skillnad.
Hehe, sitter mycket hellre och lyssnar på musik än massa konstiga ljud
Citera
2016-09-26, 17:42
  #9
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKalken
Hehe, sitter mycket hellre och lyssnar på musik än massa konstiga ljud

Normalt finns det ingen anledning att "avsätta" tid för att spela in högtalarna. Högtalarna blir inspelade vid normal lyssning, det man skall tänka på är att att variera frekvensomfånget och att inte spela för högt i början.

Vill man absolut spela in sina högtalare så effektivt och snabbt som möjligt (t ex under tiden man inte själv är hemma) så kopplar man in sina högtalare som vanligt och skiftar sedan pol på den ena högtalaren och sätter sedan högtalarna mot varandra med lite avstånd emellan. Detta innebär att ljudet från de båda högtalarna släcker ut varandra....man stör alltså varken grannarna eller familjen.

Sen väljer man repeterande musik och låter tiden gå. Ett par dygn borde räcka bra.
Citera
2016-09-26, 18:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Normalt finns det ingen anledning att "avsätta" tid för att spela in högtalarna. Högtalarna blir inspelade vid normal lyssning, det man skall tänka på är att att variera frekvensomfånget och att inte spela för högt i början.

Vill man absolut spela in sina högtalare så effektivt och snabbt som möjligt (t ex under tiden man inte själv är hemma) så kopplar man in sina högtalare som vanligt och skiftar sedan pol på den ena högtalaren och sätter sedan högtalarna mot varandra med lite avstånd emellan. Detta innebär att ljudet från de båda högtalarna släcker ut varandra....man stör alltså varken grannarna eller familjen.

Sen väljer man repeterande musik och låter tiden gå. Ett par dygn borde räcka bra.
Det är precis så jag har gjort idag! Däremot så hör jag diskanten väldigt tydligt... Liksom, basen och mellanregistret är ganska så tysta (hör inte så mycket av basen, men jag känner den), men så fort det är behov av diskant i musiken så hörs den i vanlig volym (endast diskanten då). Har jag gjort något fel då? Har 2-3 cm emellan högtalarna, och jag lyssnar på mellan hög volym.
Citera
2016-09-26, 19:04
  #11
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKalken
Det är precis så jag har gjort idag! Däremot så hör jag diskanten väldigt tydligt... Liksom, basen och mellanregistret är ganska så tysta (hör inte så mycket av basen, men jag känner den), men så fort det är behov av diskant i musiken så hörs den i vanlig volym (endast diskanten då). Har jag gjort något fel då? Har 2-3 cm emellan högtalarna, och jag lyssnar på mellan hög volym.

Jag tror man får testa lite för att hitta det maximala utsläckningsavståndet.

Bara kör på så är dina högtalare snart inspelade. Dynavoice Challenger m-65 är en bra högtalare för pengarna.
Citera
2016-09-26, 19:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag tror man får testa lite för att hitta det maximala utsläckningsavståndet.

Bara kör på så är dina högtalare snart inspelade. Dynavoice Challenger m-65 är en bra högtalare för pengarna.
Absolut! Har dock haft problem med högtalarna... Har ägt dom i 1½ till 2 månader, men efter att ha haft dom i lite mer än en vecka, så började det uppstå ett "klick-ljud" i nedre baselementet på ena högtalaren, så jag skickade in dom till återförsäljaren som jag köpte dom hos, och han gjorde en tonsvepning på dem och sa att det inte är något fel på högtalarna. Efter att fått hem dom nu förra veckan (tog en evighet, lol), så tog det bara några dagar tills jag la märke till att andra högtalaren också fått ett "klick-ljud". Men då lät det mer som om det var dörren som vibrerade, så jag flyttade högtalaren till mitten av rummet och riktade den åt motsatt håll från dörren, men ljudet var ändå kvar, och ingenting lät från elementen i sig, men från översta utblåset (finns 4 st på båda högtalarna).

Kan tillägga att jag prövat i 2 olika rum med 2 olika förstärkare, så det är högtalarna det är fel på.
Högtalarna ligger på 175 watt rms, och min förstärkare ligger på 120 watt rms, ljudet uppstår efter att jag höjer volymen till 60 av 80 och höjt basen till max (basen har låtit fint, inga problem så).

Tänkte att man kanske borde göra ett nytt inlägg/ämne angående detta, men snubben ska hem o kolla på högtalarna på plats
__________________
Senast redigerad av SweKalken 2016-09-26 kl. 20:17.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback