Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-27, 20:08
  #13
Medlem
Dathugs avatar
Citat:
Primärt tar ju människor sitt eget liv i samband med djup depression - alltså kemisk obalans i hjärnan. Generellt är ju självmord ett "anti-evolutionärt" beteende och vi är "programmerade" för överlevnad till vilket pris som helst.

Så länge vi kan få kemisk obalans i skallen kommer självmord att existera.

Jupp.


De flesta psykiska sjukdomar har ju en slags ärftlighet som också ofta hoppar generationer. Så är ju inte helt enkelt för sådan ärftlighet o försvinna heller.
Ändå sägs det att depression och självmord har blivit vanligare i det moderna samhället. det kan ju dock var ganska mycket Bull vem hade tid o gå till psykologen och bli diagnostiserad på 1800 talet liksom depression var säkerligen as vanligt då med.

En del forskning kring människors mående hävdar dock att den psykiska hälsan generellt är bättre hos natur folk som lever mer ursprungligt och med en annan sorts gemenskap en typ stadsbor.

Citat:
Kanske är en troligare teori att evolutionen kommer göra att det blir mindre självmord.

Känns i alla fall helt klart mer logiskt att evolution borde minska självmord än öka det.
Citera
2016-09-27, 20:54
  #14
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dathug
Jupp.


De flesta psykiska sjukdomar har ju en slags ärftlighet som också ofta hoppar generationer. Så är ju inte helt enkelt för sådan ärftlighet o försvinna heller.
Ändå sägs det att depression och självmord har blivit vanligare i det moderna samhället. det kan ju dock var ganska mycket Bull vem hade tid o gå till psykologen och bli diagnostiserad på 1800 talet liksom depression var säkerligen as vanligt då med.

En del forskning kring människors mående hävdar dock att den psykiska hälsan generellt är bättre hos natur folk som lever mer ursprungligt och med en annan sorts gemenskap en typ stadsbor.



Känns i alla fall helt klart mer logiskt att evolution borde minska självmord än öka det.

Uppenbarligen har vi en extremt stark överlevnadsinstinkt vilket resulterar i att de flesta av oss faktiskt inte tar självmord - även om anlag för psykisk sjukdom finns med i bilden. Därmed har anlagen lyckats ärvas över generationer. Lägg på att de flesta av oss uppskattar sexuellt umgänge vilket möjliggör att vi sprider våra ledsna gener vidare innan vi tar livet av oss.

Precis som du säger är statistik väldigt tricky.
Vår kunskap om psykisk ohälsa grundar sig i vetenskap från 1900-tal så det blir något problematiskt att jämföra det med tidigare generationer.

Jag får dock en känsla av att vi faktiskt generellt mår bättre idag - även psykiskt.
Visst, det kanske fanns en större känsla av gemenskap och dylikt tidigare, men de historier min farmor berättade om fattiga Småland tidigt 1900 tal lät fan hemskt

Baksidan med det moderna samhället misstänker jag vara brist på personligt syfte.
Tidigare generationer har upplevt ett tydligt syfte med vardagen. Din uppgift var en tydlig uppgift som gjorde det bättre för dig samt din närmsta omgivning (jakt, fiske, mjölka korna, ploga åkern etc). Det resulterar i direkt belöning och lämnar mindre utrymme för grubblerier.

Moderna människan i västvärlden har det så jäkla bra att vi ofta saknar ett direkt syfte. Visst, vi KAN läsa den där extra kursen på universitetet, vi KAN jobba över någon timma på fredagen, vi KAN bädda sängen osv, men ofta handlar det inte om direkt belöning då vi redan har tak över huvudet och mat i kylskåpet. Jag misstänker att en känsla av meningslöshet kan infinna sig hos många. Att grubbla över meningen med livet känns faktiskt ganska modernt
Citera
2016-09-28, 19:24
  #15
Medlem
Dathugs avatar
Citat:
Jag får dock en känsla av att vi faktiskt generellt mår bättre idag - även psykiskt.
Visst, det kanske fanns en större känsla av gemenskap och dylikt tidigare, men de historier min farmor berättade om fattiga Småland tidigt 1900 tal lät fan hemskt

Ja tycker verkligen att samhället verkade mer strikt förut. Vad jag har hört från farmor o mormor verkade ju som man verkligen inte accepterade folk som stack ut för i tiden homosexuella var sjuka osv mentalsjukhusen verkade ju inte så bra direkt... Lobotomi osv så jag tror inte heller människor var lyckligare för 100 år sen.

Citat:
En del forskning kring människors mående hävdar dock att den psykiska hälsan generellt är bättre hos natur folk som lever mer ursprungligt och med en annan sorts gemenskap en typ stadsbor.

Vill bara poängtera att det här inte är en forskning med hur det var i Sverige för 100 år sen utan stam folk idag som lever betydligt mer ursprungligt än 1800-talet 1700-talet osv en bra bit till.
Citat:
Baksidan med det moderna samhället misstänker jag vara brist på personligt syfte.
Tidigare generationer har upplevt ett tydligt syfte med vardagen. Din uppgift var en tydlig uppgift som gjorde det bättre för dig samt din närmsta omgivning (jakt, fiske, mjölka korna, ploga åkern etc). Det resulterar i direkt belöning och lämnar mindre utrymme för grubblerier.



Det som dom lyfte fram i forskningen var att gemenskapen spelade stor roll. Det är så många människor som är ensamma i det moderna samhället.

Kroppskontakt kan till exempel spela roll vi rör varandra så lite. Dom som har minst kroppskontakt är män dom är också överrepresenterade i självmord.
__________________
Senast redigerad av Dathug 2016-09-28 kl. 19:29.
Citera
2016-10-18, 01:45
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dathug
Jupp.


De flesta psykiska sjukdomar har ju en slags ärftlighet som också ofta hoppar generationer. Så är ju inte helt enkelt för sådan ärftlighet o försvinna heller.
Ändå sägs det att depression och självmord har blivit vanligare i det moderna samhället. det kan ju dock var ganska mycket Bull vem hade tid o gå till psykologen och bli diagnostiserad på 1800 talet liksom depression var säkerligen as vanligt då med.

En del forskning kring människors mående hävdar dock att den psykiska hälsan generellt är bättre hos natur folk som lever mer ursprungligt och med en annan sorts gemenskap en typ stadsbor.



Känns i alla fall helt klart mer logiskt att evolution borde minska självmord än öka det.

Det stämmer inte, Psykisk ohälsa har alltid funnits och vägs upp mot kreativitet, det har gjorts DNA tester på kreativa människor som påvisar att i deras släkter finns stark psykisk ohälsa.

Bland naturfolken blir man Shaman när man är knäpp, så enkelt är det.
Citera
2016-10-18, 18:09
  #17
Medlem
Dathugs avatar
Citat:
Det stämmer inte, Psykisk ohälsa har alltid funnits och vägs upp mot kreativitet, det har gjorts DNA tester på kreativa människor som påvisar att i deras släkter finns stark psykisk ohälsa.

Vart sa jag att psykisk ohälsa inte alltid har funnits??

Citat:
vägs upp mot kreativitet, det har gjorts DNA tester på kreativa människor som påvisar att i deras släkter finns stark psykisk ohälsa.

intressant!

Då tror alltså inte att samhället och social miljö kan ha påverka psykiska hälsan med?
Ensamhet spelar säkert ingen roll alls....

Finns nog en hel del variabler som påverkar det....
Citera
2016-10-18, 21:00
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dathug
Vart sa jag att psykisk ohälsa inte alltid har funnits??



intressant!

Då tror alltså inte att samhället och social miljö kan ha påverka psykiska hälsan med?
Ensamhet spelar säkert ingen roll alls....

Finns nog en hel del variabler som påverkar det....

Sedan så har ju samhället ändrats så extremt drastiskt sen bara 100 år tillbaka, finns många variablar som potentiellt kan bidra till ökad självmordsstatistik, evolution har väl inte hunnit med i de snabba ändringarna helt enkelt - men den kommer nog sakta men säkert.
Citera
2016-10-18, 23:07
  #19
Medlem
Dathugs avatar
Citat:
Sedan så har ju samhället ändrats så extremt drastiskt sen bara 100 år tillbaka, finns många variablar som potentiellt kan bidra till ökad självmordsstatistik, evolution har väl inte hunnit med i de snabba ändringarna helt enkelt - men den kommer nog sakta men säkert.

Citera
2016-10-19, 00:43
  #20
Medlem
ponnylover99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All.
Med tanke på allt lidande som sker runt om i världen är min teori att mänskligheten, tids nog, kommer att utveckla hjärnan på ett sätt som gör det möjligt för en att välja huruvida man vill leva vidare eller inte. Som en on/off-knapp inne hjärnan.

Det skulle bland annat underlätta i såna här situationer. (Känsliga varnas!)

Vad tror ni? Är min teori ens möjlig?

Med suicide switch tror jag problemet är att det hade använts på för lättvindiga grunder.

En sak jag har tänkt på är den där triangel-formade broskbiten framför öronöppningen. Det måste vara den mest outnyttjade resursen som människokroppen har begåvats med. Varför sitter det inte bara någon liten muskel där så man kan hålla för öronen samtidigt som man har båda händerna fria? Det där är ett dilemma som framtida evolution gärna får rätta till enligt mig.
__________________
Senast redigerad av ponnylover99 2016-10-19 kl. 01:08.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback