Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-26, 06:14
  #1
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Ute en del i naturen. En sak som jag flera gånger har funderat på är
hur spindlar (om det nu är det), kan bygga så stora nät.

Man kan bokstavligen ha en fri öppning på 5 meter åt vardera håll och ändå
känner man hur ett nät lägger sig över pannan.

Hur lyckas spindlar med detta? Näten är ju i tillägg otroligt klibbiga till texturen.

Lägger man en husspindel i ett glas för att hysta ut den så lyckas den ju
hänga sig kvar en meter ned för att försöka ta sig upp, och sedan hur dem
ofta i tillägg har lyckats sätta upp säkerhetslinor?

Passerar man ett nät 2 meter bort så är det ofta dömt att spindeln i någon
skum vinkel bara trallar sig framåt allt närmare en själv.

Kapar man då tråden man ser så kommer dem antingen rakt på eller
så via någon form av lian. Ibland obegripligt alltså.

Utnyttjar dem vinden för att spänna upp trådar på kanske 10 meter?

Med tanke på hur ofta man fått nät i ansiktet så är det väl inte ren tur
från deras sida heller?

En annan tidig morgon så gick det en sådan stor och fet spindel framför mig
på en grusväg och jag tror inte det finns något mer avskyvärt alltså.
__________________
Senast redigerad av BeeGeesnose 2016-09-26 kl. 06:29.
Citera
2016-09-26, 08:35
  #2
Medlem
Pungsvings avatar
Jag var ute igår och fick mycket spindelväv i ansiktet. Jag gick på en stig och de hade spänt upp dem i ansiktshöjd mitt i på skumt sätt. Detta undrade jag om men kom inte fram till ett svar hur det går till. Men nu förstår jag.

De går ut på en kvist och förankrar starten på en lina och sänker sig till marken med linan baktill. De går med linan på marken över stigen och förankrar på marken på någon låg växt. Sedan klättrar de upp på en högre växt eller trä intill och går ut på en kvist och förankrar en ny lina, och sänker sig till marken och går till stället där de slutförankrade första linan. De går upp på första linan till startpunken och förankrar andra linan. Nu har den en rak lina över stigen. Och sedan kan de gå ut på den och förankra vidare och börja bygga nät. Jag har sett hur de sänker sig ner från stuprännan och går på en buske intill vårt hus och förankrar och håller på.

http://imgbox.com/ogAZvRUN

http://imgbox.com/OIPCgrOb
Citera
2016-09-26, 08:44
  #3
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Jag var ute igår och fick mycket spindelväv i ansiktet. Jag gick på en stig och de hade spänt upp dem i ansiktshöjd mitt i på skumt sätt. Detta undrade jag om men kom inte fram till ett svar hur det går till. Men nu förstår jag.

De går ut på en kvist och förankrar starten på en lina och sänker sig till marken med linan baktill. De går med linan på marken över stigen och förankrar på marken på någon låg växt. Sedan klättrar de upp på en högre växt eller trä intill och går ut på en kvist och förankrar en ny lina, och sänker sig till marken och går till stället där de slutförankrade första linan. De går upp på första linan till startpunken och förankrar andra linan. Nu har den en rak lina över stigen. Och sedan kan de gå ut på den och förankra vidare och börja bygga nät. Jag har sett hur de sänker sig ner från stuprännan och går på en buske intill vårt hus och förankrar och håller på.

http://imgbox.com/ogAZvRUN

http://imgbox.com/OIPCgrOb

Haha!

Du gick verkligen till botten med det alltså? I en annan del av Köping!

Edit: Vet du om även större spindlar bygger lika stora nät eller är det
enbart mindre sorter typ husspindlar?
__________________
Senast redigerad av BeeGeesnose 2016-09-26 kl. 08:58.
Citera
2016-09-26, 13:35
  #4
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Jag var ute igår och fick mycket spindelväv i ansiktet. Jag gick på en stig och de hade spänt upp dem i ansiktshöjd mitt i på skumt sätt. Detta undrade jag om men kom inte fram till ett svar hur det går till. Men nu förstår jag.

De går ut på en kvist och förankrar starten på en lina och sänker sig till marken med linan baktill. De går med linan på marken över stigen och förankrar på marken på någon låg växt. Sedan klättrar de upp på en högre växt eller trä intill och går ut på en kvist och förankrar en ny lina, och sänker sig till marken och går till stället där de slutförankrade första linan. De går upp på första linan till startpunken och förankrar andra linan. Nu har den en rak lina över stigen. Och sedan kan de gå ut på den och förankra vidare och börja bygga nät. Jag har sett hur de sänker sig ner från stuprännan och går på en buske intill vårt hus och förankrar och håller på.

http://imgbox.com/ogAZvRUN

http://imgbox.com/OIPCgrOb

Oj, helt nytt för mig detta att dom knallar på marken med tråden.
Har alltid hört att dom använder vinden för att ta sig till andra sidan när dom börjar på ett nät.
Återigen levererar flashback.
Citera
2016-09-26, 14:17
  #5
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Oj, helt nytt för mig detta att dom knallar på marken med tråden.
Har alltid hört att dom använder vinden för att ta sig till andra sidan när dom börjar på ett nät.
Återigen levererar flashback.

Ja varför fastnar dem inte med tråden via marken, med tanke på hur grymt klibbigt det är?

Ta en husspindel som skall ut på en 5 meters tur då.

Avståndet blir ju enormt? Där en sådan sak som ett barr blir till en stock, likt en hinderbana?

Pungsving? Du råkade väl inte sitta med dessa två bifogade bilder sedan innan,
för att denna morgon lägga till historien efter det att du läste mitt inlägg?
Citera
2016-09-26, 20:35
  #6
Medlem
Pungsvings avatar
Åh nej. Här är en annan bild från samma vandring i skogen.

http://imgbox.com/2czGjO9u
Citera
2016-09-26, 20:51
  #7
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Schyssta bilder, områden. Ser ut att vara söder ut.

Dessa trådar som man fått i pannan genom hela livet fick sitt svar
då, spindlarna är lika stora ingenjörer som dem är avskyvärda.
Citera
2016-09-27, 00:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Ja varför fastnar dem inte med tråden via marken, med tanke på hur grymt klibbigt det är?

Spindlar är smartare än du tror, och kan producera olika slags trådar.

Spänntrådarna, som huvudsakligen löper radiellt, saknar klibbämne. Det är också längs dessa trådar spindeln själv rör sig, för att undgå att fångas i sitt eget nät.

De koncentriskt löpande fångsttrådarna är däremot försedda med klibbämne.
Citera
2016-09-27, 01:50
  #9
Medlem
Pungsvings avatar
Spindlar kan röra sig överallt på sina nät utan att fastna. De utsöndrar enzym i fötterna som klibbet inte kan fästa vid. Men kanske kan de tra ut tråd som inte klibbar. Men jag uppfattar att all tråd klibbar. Om de sänker sig ned från ärmen på jackan mot marken så är den tråden klibbig och fastnar på en om man nuddar den.

När spindeln når marken så springer den iväg direkt så det finns ingen slakande lina, plus de kan nysta också. De fäster i annan buske och klättrar väl upp en bit i samma buske och sänker sig till marken igen. Så såg fästpunkterna ut i skogen.
__________________
Senast redigerad av Pungsving 2016-09-27 kl. 01:52.
Citera
2016-09-29, 01:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Spindlar kan röra sig överallt på sina nät utan att fastna. De utsöndrar enzym i fötterna som klibbet inte kan fästa vid. Men kanske kan de tra ut tråd som inte klibbar. Men jag uppfattar att all tråd klibbar. Om de sänker sig ned från ärmen på jackan mot marken så är den tråden klibbig och fastnar på en om man nuddar den.

När spindeln når marken så springer den iväg direkt så det finns ingen slakande lina, plus de kan nysta också. De fäster i annan buske och klättrar väl upp en bit i samma buske och sänker sig till marken igen. Så såg fästpunkterna ut i skogen.

Jo trådarna påstås ha olika egenskaper beroende på vad de är till för. Tex så kan spindeln spinna trådar som är mera töjbara än andra trådar, det gör det mycket svårare för en insekt att komma loss. Andra trådar som är ditsatta för att staga upp nätet är styvare.

Klibbigheten hos spindeltråden kan ju variera beroende på dess syfte, stagtrådarna de styvaste, brukar ibland inte vara klibbiga.

Ibland drar spindeln en extra tråd vars enda syfte är att känna av att nätet har fångat något. Spindeln sitter vid denna tråd och kan känna om något byte fastnat.

En av de mest spektakulära spindlarna är ju den spindeln som kan kasta iväg ett fångstnät och fånga byten med,

Det är ju rätt fantastiskt med spindeltråden, spindeln kan ju äta upp tråden själv igen och återvinna silket på det viset.

En del insekter är dock så pass starka att de kan ta spindelnätets byten, och ta med sig dem, tex bålgetingen.
Citera
2016-09-29, 16:45
  #11
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Spindlar är smartare än du tror, och kan producera olika slags trådar.

Med hänsyn till svaren jag fått så är dem smartare än mig, på fällor.

Tack för intressant läsning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback